Page 14

DTUavisen1705

Selvom hold 1 arbejder efter en model, sniger der sig alligevel fejl ind i deres biler. Even though Team 1 are working to a model, errors still manage to creep in. Studerende styrer en fabrik med 70.000 legoklodser TEORI Legobiler hjælper studerende til at forstå kompleksiteten i modulær produktion og produktudvikling. De bliver klædt på til den virkelighed, der venter på den anden side af studierne. Students run factory with 70,000 LEGO bricks THEORY There probably are not many courses at DTU where the students run up and down auditorium stairs in the middle of the lecture. Or which have their very own currency. However, this is the case on the ‘Technology Platforms and Architectures’ course at DTU Mechanical Engineering. Heavy on theory, the course foundations are modular product development, production, and process optimization. When it comes to putting theory into practice—in addition to a product—what is required are customers, suppliers, and an up-and-running factory. When something goes wrong, it can prove a costly affair. But how do you give students an insight into the real world for which they are training? You get them to play with LEGO bricks. PhD student Martin Løkkegaard who is affiliated with the course as a teaching assistant, drew inspiration from a summer course at the Massachusetts Institute of Technology (MIT) in 2016, where a simulation game with LEGO cars encapsulated the factory production cycle. The first trial run of a DTU version of ‘The Modularization Challenge’—as he calls it—took place on the last Thursday in March. At 8.00 a.m. on an overcast rainy day, the students assemble in Building 421. As lecturers and students enjoy the mandatory serving of coffee, sleepy yawns are replaced by a low monotone hum of excited voices as Martin Løkkegaard prepares to present the day’s programme. Af Mie Borggreen Winther Der er nok ikke mange kurser på DTU, hvor de studerende løber op og ned ad auditorietrapperne midt i undervisningen. Eller som har deres helt egen valuta. Det er dog tilfældet i kurset ’Technology Platforms and Architectures’ på DTU Mekanik. Kurset er af den teoritunge slags, hvor grundstenene er modulær produktudvikling, produktion og procesoptimering. Når teori skal omsættes til praksis, kræves der – foruden et produkt – både kunder, leverandører og en up and runningfabrik. Går noget galt, kan det blive en dyr affære. Men hvordan giver man så sine studerende et indblik i den virkelighed, de uddanner sig til? Man sætter dem til at lege med legoklodser. Ph.d.-studerende Martin Løkkegaard, som er tilknyttet kurset som hjælpelærer, fik inspiration fra et sommerkursus på Massachusetts Institute of Technology (MIT) i 2016, hvor et simulationsspil med legobiler indkapslede fabrikkens cyklus. Og den sidste torsdag i marts fandt første prøvekørsel af ’The Modularization Challenge’, som han kalder det, sted i en DTU-version. Det er overskyet og regnfuldt, da de studerende møder ind til kurset i bygning 421 klokken 8.00. Kaffe er en nødvendighed for at få undervisere og studerende ud af starthullerne, men inden længe lægger en summen af forventningsfulde stemmer sig som en monoton underlægningsmusik til Martin Løkkegaards præsentation af dagens program. Kurset tæller 80 studerende, og i grupper på otte-ti personer skal deltagerne lave et hold med særlige rollefordelinger: En leverandør, en kunde, en fabriksleder og resten som fabriksarbejdere. I tre runder a 30 minutter får de studerende nogle produktionsopgaver, som skal løses med henblik på at skabe profit. Ved at sælge deres produkt til kunden tjener de penge til at kunne købe flere dele hos leverandøren og dermed øge både produktion og omsætning. Kursets lektor, professor Niels Henrik Mortensen, ser spillet som en mulighed for at give de studerende en fornemmelse for produktion i den virkelige verden – og knap så tørt. „At gøre det til et spil er en interessant læringsform, frem for altid at se på powerpoint præsentationer,” siger han. Der har også været tale om at rykke spillet frem til den første kursusgang, når der starter et nyt hold i februar 2018, men der er på nuværende tidspunkt ikke lavet aftaler om, hvorvidt spillet skal afprøves igen inden da. Ikke helt kaos Intet mindre end 70.000 klodser – sirligt opdelt i former, farver og formål – skal der til, for at de studerende kan producere under hele spillet uden problemer. Under første runde går Martin Løkkegaard rundt og observerer løjerne med et smil. Det er dog ikke kun de studerende, som skal have hands on-erfaring; også professor Niels Henrik Mortensen er henvist til en bærbar computer, hvor han som kunde skal ajourføre alle leverancer fra sit hold. I første runde er produktionen høj. Det havde han også forventet, fortæller Martin Løkkegaard, fordi de studerende kun skal producere én type bil. Alle bilernes chassiser får et serienummer hos leverandøren, som skrives ind i et Googleregneark sammen med tidspunkt for salg til fabrikken. Her bruges den til formålet udviklede valuta, modularization money, når fabrikken skal indkøbe undervognsmoduler. Fabrikslederne står imidlertid for at notere start- og sluttidspunkt på produktionen af det enkelte serienummer, og når bilerne er færdigbyggede, bliver de med høj fart fragtet ned ad trapperne til en kunde, der skal købe de færdige produkter – hvis de altså er korrekt samlet. Et af benspændene ved spillet er, at de studerende mister penge, hver gang kunden finder fejl på produkterne. Omvendt kan de også tjene gode penge på at levere et bestemt antal biler ad gangen og på den måde strategisk øge deres profit ved at tilrettelægge produktionen i en bestemt rytme. Første runde starter godt. „Det går efter planen, det er ikke helt kaos. Jeg synes, de studerende har taget godt imod det. Der er et godt engagement, og det er næsten det vigtigste,“ mener Martin Løkkegaard. Komplekst at følge med I runde to bliver det straks sværere, da de studerende skal producere tre forskellige typer legobiler med hver deres undervogn. Nu er der travlt. For leverandøren skal sørge for at nummerere tre forskellige typer moduler og holde trit med efter- AA At gøre det til et spil er en interessant læringsform, frem for altid at se på powerpointpræsentationer Professor Niels Henrik Mortensen Martin Løkkegaard fortæller om dagens program. Martin Løkkegaard introduces the programme. 14  |  INNOVATION / INNOVATION  |    NR. 5·2017


DTUavisen1705
To see the actual publication please follow the link above