NR. 10·2017 | FORSKNING / RESEARCH | 7
DTU står for det datatekniske
arbejde i det
kommende projekt med
førerløse busser.
DTU is responsible for
the computerized work in
the forthcoming driverless
bus project.
Selvkørende busser
skal testes på DTU
TRANSPORT Når Hovedstadens Letbane bliver en realitet, skal borgerne vænne
sig til selvkørende busser. Nu skal de testes på Lyngby Campus og i Albertslund.
DTU to test self-driving buses
TRANSPORT In the future, passengers will be able to
alight directly from the new Light Rail stations onto a selfdriven
bus that brings them all the way to work—or home.
Able to operate with greater frequency and on stretches
where it is unprofitable to operate manned buses, selfdriving
buses are more flexible as regards route planning.
In 2018, the buses will be tested in two selected areas—
first at DTU Lyngby Campus—and then in Albertslund
Municipality. The test areas are situated in one of Denmark’s
largest urban development areas—Loop City—
which covers the ten municipalities through which Capital
Region of Denmark’s 28 kilometre Light Rail will run. The
new Light Rail will mean major urban transformation for
the municipalities, and the new project will examine how
the Greater Copenhagen’s infrastructure can be redesigned
to accommodate modes of driverless transport.
CEN II ER PÅ VEJ
DTU Cens otte elektronmikroskoper kører nærmest i døgndrift,
og der er ventetid for at komme til dem. Derfor er man netop
nu ved at lægge sidste hånd på planerne for et Cen II, hvor der
bliver plads til en udvidelse af både kapacitet og udstyr.
„Vi regner med at kunne åbne den nye bygning i 2020 og
håber desuden at kunne optimere vores instrumentsamling,
så vi fortsat kan bidrage til at generere afgørende ny viden,
blandt andet om katalyse, mikrobiologi og skræddersyede
sensorer til måling af gas og kemikalier,“ siger
DTU Cens videnskabelige
direktør, Jakob Birkedal Wagner.
Uden Cen kunne
vi ikke publicere
Anders Baun er professor på DTU
Miljø og arbejder med at undersøge,
om nanopartikler har uønskede
effekter på miljøet.
„Elektronmikroskopi er et meget vigtigt redskab
for os. På DTU Miljø har vi mange aktiviteter på
nano-området, men vi har valgt ikke selv at investere
i mikroskoperne. Vi vil hellere bruge Cen og
samarbejde med deres fremragende medarbejdere.
Det er vigtigt for os at se, hvordan nanopartiklerne
organiserer sig, og hvad der sker med dem,
når de optages af en levende organisme. ’Seeing is
believing’ – men selv om man finder en mand med
et våben på mordstedet, kan man jo ikke være sikker
på, at han er morderen. Sådan er det også med
vores forskning. Vi må benytte mange metoder til
at nå frem til resultatet og anvender også andre instrumenter
i vores forsøg; elektronmikroskopien
er bare en af dem.
Uden den ville vi dog have svært ved at få tidsskrifterne
til at acceptere vores artikler. I dag er
det standarden hos de gode tidskrifter, at der skal
være elektronmikroskopi med. Sådan er det også på
forskningsansøgninger, og det giver power – street
credit – at skrive Cen med ind i her.
Vi bruger ikke de mest avancerede instrumenter
i Cen. Vi skal ’bare’ kunne dokumentere, om
der er nogle nanopartikler i vores prøver – hvor de
er, og om de har klumpet sig sammen. Men man
kan ikke smide biologiske organismer ind i mikroskopet,
som de er. De skal først behandles, og i
den proces kan man risikere at ødelægge prøverne.
Derfor kunne det være interessant for os, at instrumenterne
fik en kryoudbygning, så vi kunne se på
prøverne i frossen tilstand. Det ville ikke spare tid,
men det ville måske give bedre resultater.”
Anders Baun, professor at DTU Environment,
researches into whether nanoparticles have an
undesirable effect on the environment.
“Electron Microscopy is a very important tool
for us. At DTU Environment, we have many activities
within the nano field, but we’ve decided
not to invest in our own microscopes. We would
rather use Cen and their excellent staff.”
FOTO: SIGNE QUALMANN, DTU MILJØ
RISIKOVURDERING
Mikroskopbillede af en
voksen dafnie, som er
en af de vandlevende
organismer, der bruges
i risikovurderingen af
kemikalier
og nanopartikler.
Forskerne ser
på, om partiklerne bare
kører igennem mavetarm
systemet og kommer
ud, eller om de bliver
optaget i organismen.
Af Christina Tækker
I fremtiden kan passagerer stige direkte fra de nye
letbanestationer ind i en selvkørende bus, der bringer
dem helt til døren på arbejdspladsen eller hjem.
Selvkørende busser kan køre med højere frekvens
og på strækninger, hvor det ikke er rentabelt at køre
med bemandede busser, og de er mere fleksible i forhold
til ruteplanlægning.
Busserne skal i 2018 testes i to udvalgte områder
– først på DTU Lyngby Campus og siden i Albertslund.
Testområderne ligger i et af Danmarks største
byudviklingsområder, Loop City, der dækker de ti
kommuner, som hovedstadens 28 kilometer lange
letbane kommer til at køre igennem.
Med den nye letbane står byerne over for en stor
bymæssig transformation, og det nye projekt skal
undersøge, hvordan byens fysiske og digitale infrastruktur
kan indrettes, så den er klar til førerløse
transportformer.
Mest ambitiøse projekt i Europa
„Projektet er blandt de første af sin art og et af de
mest ambitiøse i både Danmark og Europa. Det adskiller
sig fra lignende projekter ved, at det integreres
i et rigtigt bymiljø med både biler og bløde trafikanter
som fodgængere og cyklister,“ siger DTU’s
universitetsdirektør, Claus Nielsen.
„Desuden er projektet det største af sin slags, og
det involverer, at vi tester op til fire busser over 36
måneder. Med projektet kommer vi i spidsen for,
hvad der sker inden for kollektiv selvkørende teknologi.
Det giver os en stor erfaring, som kommer
alle til gode i hele EU.“
DTU står for det datatekniske arbejde i projektet,
der bliver udført i det levende laboratorium DTU
Smart Campus, et testområde
for teknologier til
morgendagens smarte byer. I første omgang kører
busserne langs Knuth-Winterfeldts Allé på begge
sider afAnker Engelunds Vej.
Her undersøger forskere fra DTU Management
Engineering bl.a. efterspørgslen på transport i realtid
med henblik på at lave dynamiske busruter, som
tilpasser sig brugernes behov.
Foruden DTU er Loop City, partnerorganisationen
Gate 21, Gladsaxe Kommune, busoperatøren
Nobina Technology, IBM, Roskilde Universitetscenter
(RUC) og Albertslund Kommune med i
projektet. Det er støttet af EU-programmet Urban
Innovative Actions og har et budget på 31,4 mio. kr.
Parallelt med det nye projekt tester Autonomous
Mobility fortsat bl.a. den førerløse bus Olli på et lukket
område på DTU, hvor virksomheden har etableret
et udviklingskontor.
Potentiale i intelligent transport
Selvkørende busser har et stort potentiale som en
del af fremtidens kollektive transport i Danmark. De
kan være med til at skabe bedre forbindelser ved for
eksempel at blive koblet på trafikknudepunkter som
stationerne på den nye letbane eller større tog- og
busstationer.
„Selvkørende teknologi vil på sigt brede sig til
privat og kollektiv trafik,“ siger Jeppe Rich, der er
professor på DTU Management.
„Selvkørende busser vil kunne tilbyde mere målrettet
transport med reducerede driftsomkostninger.
Derfor vil de have en berettigelse i de store byer, hvor
de kan agere feeder-transportmidler til langdistancetog
og fly samt biddrage til at løfte den kollektive
trafik i efterspørgselstunge korridorer. For landområderne
er det ikke sandsynligt, at busser vil kunne
konkurrere med selvkørende taxier og selvkørende
private biler.“
Partnerne bag det nye projekt forventer, at testkørslerne
går i gang i andet halvår af 2018.
FOTO RASMUS DEGNBOL
LOVÆNDRING GIVER NYE MULIGHEDER
En ændring af færdselsloven har fra 1. juli 2017 givet
mulighed for at søge om tilladelse til kontrollerede forsøg
med selvkørende motorkøretøjer. Lovændringen gør det
muligt at teste selvkørende køretøjer på offentlig vej i
Danmark, når det sker under hensyn til trafiksikkerheden.
■■Få mere at vide
Anders B. Møller, driftschef, Campus Service, abmq@dtu.dk
Jeppe Rich, professor, DTU Management Engineering, rich@dtu.dk
Jens Dahlstrøm, Innovationskonsulent, Afdeling for Innovation og
Sektorudvikling, jend@dtu.dk
SCAN TO READ
FULL ARTICLES
dtu.dk/1710