NR. 1·2018 | UDDANNELSE / EDUCATION | 11
Andelen af kvinder vokser – langsomt
LIGESTILLING Mens andelen
af kvinder på diplomingeniøruddannelsen
ligger uændret
på 24 procent, er andelen på
civilingeniøruddannelserne
vokset fra 33 til 36 procent.
Women’s share growing—slowly
GENDER EQUALITY For decades, it has been
a rule of thumb at DTU that approximately a
quarter of students enrolled on the BEng programmes
are women—compared with a third
of the students on the MSc programmes.
Over the years, the percentage of women
has remained fairly constant, but in recent
years there has been a slight increase.
In 2017, as in 2016, the intake figure for
women was 24 per cent on the BEng programmes,
while the percentage of women on
the MSc programmes has increased from 33
to 36 per cent. This gives an overall average of
30 per cent compared with 28 per cent in 2016.
30%
28%
Project family concept
wins teaching award
CONGRATULATIONS For the next year,
DTU Civil Engineering will be home to the
three-metre sculpture which accompanies
the award. On Monday 4 December, a teaching
team from the department received the
DTU Award for the Development of Teaching
and Learning for their concept ‘Project
families: How to improve learning in thesis
works and increase impact on research’. The
award was presented in the Glass Hall by the
deans of undergraduate and graduate studies
Martin Vigild and Philip Binning. The award
comes with a travel grant of DKK 25,000.
Af Christina Tækker
Det næste år vil den tre meter høje skulptur,
der følger med DTU’s undervisningspris,
befinde sig ved DTU Byg. Mandag
4. december blev et undervisningsteam
fra instituttet nemlig tildelt DTU’s undervisningspris
for konceptet ’Project families:
How to improve learning in thesis
works and increase impact on research’.
Prisen blev overrakt i Glassalen af uddannelsesdekanerne
Martin Vigild og Philip
Binning. Med skulpturen følger også et
rejselegat på 25.000 kr.
Bedømmelsesudvalget havde i år valgt
at præmiere et undervisningskoncept,
hvor studerende arbejder i såkaldte projektfamilier
og dermed angriber samme
tema fra forskellige vinkler. Det giver
bedre studenterprojekter og bedre bidrag
til forskningen. Bag konceptet står
professor Per Goltermann,
professor Lisbeth
Ottosen, lektor Jens Henrik Nielsen,
lektor Jacob Wittrup Schmidt, lektor Pernille
Erland Jensen, lektor Gunvor Kirkelund
og lektor John Forbes Olesen.
„Vi er glade for anerkendelsen af vores
projektfamilie-koncept. Det er vores erfaring,
at arbejdet i projektfamilierne klart
forbedrer de studerendes læring igennem
en kombination af eksperimenter og teori
udført selvstændigt i deres afsluttende
projekter og i samarbejde med andre
studerende. De bidrager dermed endnu
mere til DTU’s innovation og forskning
og indgår i et forskningsteam, som flytter
videnniveauet semester for semester,“
siger Per Goltermann.
Giver mere innovation
Undervisningskonceptet kommer i kølvandet
på, at antallet af projektstuderende
på diplom-, bachelor-og kandidatniveau
på DTU Byg er vokset til 300-400
om året. Mange af disse studerende ønsker
at arbejde med innovative projekter,
hvor de kan bidrage til forskningen og
udvikle nye løsninger.
Det koster mange ressourcer. Med
konceptet kan studerende fokusere på
forskellige – men beslægtede – delproblemer
eller angribe den samme problemstilling
fra forskellige sider.
En særlig indsats
DTU’s undervisningspris uddeles til undervisere,
som har gjort en særlig indsats
for systematisk at igangsætte, undersøge,
dokumentere og dele erfaringer med udvikling
af deres undervisning og deres
studerendes læring.
Prisen blev indstiftet af DTU’s direktion
i 2016. Den honorerer en enkelt underviser
eller et team af undervisere og
adskiller sig fra priserne til årets undervisere,
som uddeles af PF, ved at belønne en
proces, mens årets undervisere belønnes
for en performance ude i auditorierne.
Prisen uddeles årligt ved et DTU Undervisningsseminar.
Projektfamilie-koncept
får undervisningsprisen
TILLYKKE Et team fra DTU Byg vinder DTU’s undervisningspris 2017.
■■Få mere at vide
Per Goltermann, professor, DTU Byg, pg@byg.dtu.dk
FOTO THORKILD CHRISTENSEN
DTU’s dekaner Martin Vigild og Philip Binning
overrækker prisen til de glade vindere.
DTU’s Deans Martin Vigild and Philip Binning
present the prize to the happy winners.
Af Henrik Larsen
I årtier har det været en tommelfingerregel
på DTU, at der optages ca. en
fjerdedel
kvinder til diplomingeniøruddannelserne
og en tredjedel kvinder
til civilingeniøruddannelserne.
Gennem årene har andelen af kvinder
således været rimelig konstant,
men de seneste år her der været en
svagt stigende tendens.
I 2017 er der ligesom i 2016 optaget
24 procent kvinder til diplomingeniøruddannelserne,
mens andelen på civilingeniøruddannelserne
er steget fra
33 procent til 36 procent. Det giver et
samlet gennemsnit på 30 procent mod
28 procent i 2016.
■■Få mere at vide
Bente Wibom, kontorchef, Studieinformation,
biw@adm.dtu.dk
Diplomingeniøruddannelsen
24%
Sundhedsteknologi
Fødevaresikkerhed og -kvalitet
Bygningsdesign
Kemi- og bioteknik
Eksport og teknologi
Kemiteknik og international business
Arktisk teknologi
Produktion
Proces og innovation
IT og økonomi
Mobilitet, transport og logistik
Byggeri og infrastruktur
Softwareteknologi
Elektrisk energiteknologi
Maskinteknik
Elektroteknologi
IT-elektronik
71%
59%
46%
39%
35%
32%
31%
30%
27%
25%
24%
13%
11%
10%
5%
4%
3%
Gennemsnitlig andel af
kvinder på DTU’s ingeniøruddannelser
2017 2016
Vand, bioressourcer og miljømanagement 80%
79%
67%
58%
57%
57%
45%
43%
41%
27%
23%
22%
22%
22%
21%
5%
4%
0%
Teknisk biomedicin
Kvantitativ biologi og sygdomsmodellering
Medicin og teknologi
Bygningsdesign
Bioteknologi
Kemi og teknologi
Strategisk analyse og systemdesign
Design og innovation
Matematik og teknologi
Geofysik og rumteknologi
Byggeteknologi
Fysik og nanoteknologi
General Engineering
Softwareteknologi
Elektroteknologi
Produktion og konstruktion
Netværksteknologi og IT
Civilbacheloruddannelsen
36%
SCAN TO READ
FULL ARTICLES
dtu.dk/1710