Af Jesper Spangsmark Nielsen
Tre diplomingeniørstuderende, der alle
studerer it-elektronik på DTU, har sammen
med tre studerende fra Purdue
University i Indiana, USA, udviklet en
it-løsning til service af motorer fra den
canadiske luftfartsvirksomhed Pratt &
Whitney. Det har de gjort som led i et
nyt uddannelses- og innovationssamarbejde
mellem DTU og Purdue University,
hvor team af ingeniørstuderende fra de to
universiteter leverer ekspertviden inden
for hver deres felt og sammen leverer løsninger
til industrien.
De seks studerende fra hver side af
Atlanten fik til opgave at strukturere og
effektivisere servicearbejdet med flymotorer
og dermed reducere udgifterne
til vedligehold, som i flymotorers levetid
langt overstiger købsprisen.
De studerende fra Purdue bidrog med
ekspertviden inden for luftfartsteknologi
og undersøgte, på hvilke områder, der
var brug for nye it-løsninger, mens DTUteamet
fungerede som it-eksperter, designede,
kodede og testede software.
„I starten arbejdede vi sammen fra
hver vores base i henholdsvis Danmark
og USA, og efterhånden, som vores team
foreslog løsninger, diskuterede vi også,
hvor og hvordan de kunne bruges – og
om de skulle bruges til noget andet, end
amerikanerne i første omgang havde
forestillet sig. På den måde påvirkede vi
hinandens arbejde, og vores forskellige
faglige kompetencer var med til både at
gøre processen spændende og den endelige
løsning bedre,“ forklarer Kristoffer
Hansen fra det danske team.
Holdet bestod af Simon Bjerg, Kristoffer
Hansen og Anders Jørgensen fra
DTU og Nick Simone, Keith Burkhead og
Trevor Rapp fra Purdue University. Vejlederne
var docent Anna Friesel, DTU
Diplom, og associated professor Sergey
Dubikovsky, Purdue University.
Brikkerne faldt på plads i USA
Selv om det i den indledende fase var lykkedes
at definere løsningens form, nemlig
en app, var det først, da alle seks studerende
mødtes i Purdues laboratorier og
hangarer i Indiana, at projektet fandt sin
endelige form.
„Muligheden for rent fysisk at se og opleve
arbejdet med motorerne gav os de sidste
brikker, vi manglede for at kunne definere
appens indhold,“ forklarer Kristoffer.
Men det var ikke kun i forhold til
appens
indhold, at de studerende blev
meget
klogere i Indiana. I forbindelse med
færdiggørelsen af projektet gik det, forklarer
Kristoffer, også op for de to team, at de
Students from DTU and Purdue University
develop aerospace app
SERVICE Together with three students from
Purdue University, Indiana, USA, three BEng
IT Electronics students at DTU have developed
an IT solution for servicing engines from
the Canadian aeronautical Pratt & Whitney.
Their contribution is part of a new education
and innovation partnership between DTU and
Purdue University, where teams of engineering
students from the two universities supply
expert knowledge within their respective
fields, delivering solutions to industry.
De studerendes app leverer data, der kan forbedre servicearbejdet og flymotoren.
The students’ app supplies data that can improve the service work and the aircraft engine.
havde en lidt forskellig tilgang til ingeniørarbejde
i det hele taget:
„Amerikanerne havde en lidt mere
standardiseret tilgang, mens vores var
mere fleksibel og kreativ. Projektet lærte
os alle sammen, at et godt ingeniørprojekt
indeholder begge dele.“
Kreativitet og struktur
Både standardisering og kreativitet kom
da også til at præge den endelige løsning.
Standarder sikrede, at alle behov blev
mødt, og at kravsspecifikationer var opfyldt
til punkt og prikke, mens kreativitet
sikrede, at appen også indeholdt løsninger,
som ingen havde bedt om – men som
der var brug for.
Det, der startede som en digital tjekliste
til servicering af motorer, endte som
en databaseløsning med helt nye muligheder:
„Vi tilføjede en interaktiv database,
som samler data fra appen, hver gang
nogen bruger den. På den måde leverer
appen data til analyser, der ikke bare kan
bruges til at forbedre servicearbejdet, men
også selve motoren,“ forklarer Kristoffer.
De to team endte desuden med at foreslå,
at der blev placeret QR-koder på motorerne,
kunne fremhæve dele af motoren inde i
appen og instruere mekanikere med grafiske
og filmiske fremstillinger.
Det sidste var der dog ikke tid til at
udvikle, men så er der, som Kristoffer udtrykker
projekt i samarbejdet mellem DTU og
Purdue University.
„Så kan nye diplomingeniørstuderende
prøve kræfter med at levere hightech
løsninger til industrien i internationalt
samarbejde.“
Oliver Theis
Berthelsen
PRIVATFOTO
Engineering students part of
ambitious business venture
INTERNSHIP When Oliver Theis Berthelsen
returned home from a semester at Seoul
National University in summer 2017 to continue
his BEng studies at DTU, he set himself
a specific goal. Soon to begin his internship,
he wanted to find a host company that embraced
the same high work ethic, commitment,
som gennem augmented reality
det, måske baggrund for et nyt
and dedication that had so captured
his imagination whilst in South Korea.
Through his network he heard about a
new company—Blazar Capital—recently
founded by two former partners from the
international consultancy firm McKinsey.
Studerende udvikler
app til vedligehold
af flymotorer
SERVICE Studerende fra DTU og Purdue University i USA
koblede deres viden om henholdsvis flyteknologi og it og
skabte en ny it-løsning til luftfartsindustrien.
Ingeniørstuderende del af ambitiøs erhvervssatsning
PRAKTIK En tilfældighed bragte Oliver i kontakt med udbrydere fra McKinsey og et potentielt businesseventyr.
Af Søren Ravnsborg
Da Oliver Theis Berthelsen i sommeren
2017 vendte hjem fra et semester på
Seoul
National University for at fortsætte
sit diplomingeniørstudie
på DTU, havde
han et særligt ønske med i bagagen. Når
han snart efter skulle i ingeniørpraktik,
ville han finde et praktiksted, der var båret
af den samme høje arbejdsmoral, vilje
og dedikation, som han var blevet betaget
af i Sydkorea. Gennem sit netværk hørte
han om et nyt firma, Blazar Capital, som
netop var etableret af to tidligere partnere
i det internationale konsulenthus McKinsey.
De ville udvikle nye virksomheder
primært inden for onlinesalg af hurtigt
omsættelige forbrugsgoder som ure og
briller.
Han fik en aftale i stand via LinkedIn,
og efter en spadseretur med den ene stifter
stod det hurtigt klart, at motivation og
kemi matchede. Praktikpladsen var i hus.
Første firma, der skulle sættes i søen, var et
urfirma med navnet Nordgreen. Der var
dog endnu ikke noget færdigt produkt,
end ikke en prototype og selvsagt ingen
leverandørsikkerhed endnu. Til gengæld
var der erfarne folk ved roret, iværksætterånd
og passion, fortæller han.
Møder tidligt og går sent
Et halvt år senere viser 24-årige Oliver scenevant
rundt i firmaets lokaler oppe under
en tagryg i det indre København,
hvor skrivebordene står tæt, og
unge ansatte med alskens nationaliteter
arbejder på en global
lancering af de første tre nydesignede
armbåndsure. Antallet
af ansatte er femdoblet på et
halvt år, og Oliver er nu som studenteransat
en af de rutinerede.
„Det er gået meget stærkt.
Jeg har knoklet intenst det seneste halve
år, men jeg føler mig superheldig over at
være med i et succesfuldt forløb og stolt
over, at jeg har vist mit værd og min vilje
og fået betroet et stort ansvar,“ siger han.
Oliver har arbejdet med socialt ansvar
i form af at sætte aftaler op med
tre NGO’er, der får et beløb for
hvert solgt ur. Derudover har
han været tæt involveret i udvikling
af kundesystemer og
søgemaskineoptimering samt
syslet med webdesign. Under
praktikken og nu som studenteransat
har han trukket på en
række af de værktøjer, han har
haft med sig fra studiet i Eksport
og Teknologi. Især har hans sprogfærdigheder
i ikke mindst tysk samt indsigt i
produktudvikling og marketing givet bonus.
Og når han til efteråret
skal skrive sit
afsluttende projekt, vil det være nærliggende
at vælge Nordgreen eller en af de
andre startups fra firmaet.
FOTO PRATT & WHITNEY
18 | UDDANNELSE / EDUCATION | NR. 2·2018