
Teeba Al-Dulaimi med gymnasiepigerne Helena Faraj og Melina Myhre Nielsen.
Teeba Al-Dulaimi together with upper secondary school girls Helena Faraj and Melina Myhre
Nielsen.
NR. 2·2018 | UDDANNELSE / EDUCATION | 21
Gymnasiepiger
fik løftet deres
interesse for it
MENTORFORLØB En gruppe gymnasiepiger med talent
for naturvidenskab har fået håndholdt hjælp til en større
forståelse af mangfoldigheden i anvendelsen af it.
High school girls boost
IT interest
MENTOR SCHEME A year ago, a score of high
school girls with an interest in and a flair for
mathematics and technology embarked on a
new mentor scheme at DTU. The aim was to
stimulate their interest in IT and programming,
while at the same time providing them with an
insight into student life at the University.
Six female students were affiliated as mentors
and have since met about ten times with
the high school girls. One of the mentors was
MSc student Teeba Al-Dulaimi. In particular,
she chose to help because she recognized herself
in the girls’ fumbling approach to IT as a
future study and career path.
Af Søren Ravnsborg
For et år siden begyndte en snes gymnasiepiger
med interesse og flair for matematik
og teknologi på et nyt mentorforløb
på DTU. Formålet var at stimulere deres
interesse for it og programmering og
samtidig give dem et indblik i studielivet
på universitetet.
Seks kvindelige studerende blev tilknyttet
som mentorer, og de har siden
mødtes med gymnasiepigerne cirka ti
gange. Blandt mentorerne var kandidatstuderende
Teeba Al-Dulaimi. Hun
meldte sig især, fordi hun kunne genkende
sig selv i gymnasieelevernes famlende tilgang
til it som studie- og karrierevej.
„Som yngre kunne jeg selv lide at programmere
og skabe flotte farver, men jeg
forbandt det ikke med et reelt arbejde. Så
jeg valgte økonomi og kemi, før jeg blev
opmærksom på mulighederne i it og skiftede
retning. Siden erfarede jeg både her
på DTU og via studiejob, hvor få kvinder,
der vælger it, og at vi som samfund går
glip af mange talenter,“ siger hun.
Mentorerne sammensatte et varieret
forløb, som blandt andet inkluderede
flere virksomhedsbesøg, en dag som
DTU-studerende og udvikling af en app.
„Jeg synes, vi har vist dem et realistisk
og inspirerende billede af studierne og
mulighederne bagefter. De var meget begejstrede
for at se alle de praktiske sider af
at arbejde med it, design af systemer og
nye løsninger i samarbejde med kunder,
hvor man skal sætte sig ind i deres behov
og have forretningsforståelse,“ siger Teeba.
En af deltagerne var Eva Afzelius, der
går i 2G på Nørre Gymnasium i København.
Hun hæfter sig ved, at mentor-forløbet
har givet hende en både dybere og
bredere forståelse af it:
„På en måde er it usynligt for en. Man
ser ikke, hvad en software-udvikler laver.
Det var sjovt at blive præsenteret for de
forskellige sider, høre om jobmuligheder
og lære, at det langtfra kun handler om
programmering.“
Trods positive tilkendegivelser bliver
forløbet ikke gentaget i samme format,
oplyser specialkonsulent i Afdelingen
for Forskning og Relationer Christina
Madvig Christensen. Det viste sig svært
at fastholde et højt fremmøde, da piger i
den aldersgruppe har mange andre interesser
og aktiviteter. Men erfaringerne fra
mentorforløbet vil kunne bruges til kortere
forløb, f.eks. camps for piger.
FOTO MIKAL SCHLOSSER
SCAN TO READ
FULL ARTICLES
dtu.dk/1802
Gør som Laura
Bliv ingeniørpraktikant
hos CG Jensen
”Hos CG Jensen har jeg
fået meget frihed og ansvar
i takt med, at jeg har lært om
byggeprocessen helt tæt på.
CG Jensen har i høj grad
imødekommet mine behov og
ønsker, så jeg har prøvet
mange ting, jeg ikke
lærte på studiet.”
Det er svært at Lave en ByGBar
LøsninG – Hvis Du ikke veD,
HvorDan Du ByGGer.
BLiv inGeniørpraktikant Hos
CG Jensen oG vær meD tiL at ByGGe
Danmark – på LanD oG tiL vanDs
CG Jensen bygger broer og bydele – havne og
højhuse – p-huse og populære byrum
Læs mere på
CG Jensen.dk
CG Jensen.indd 1 17/08/17 08.46