
After upper secondary school, Mogens opted
for philosophy. He was actually more interested
in molecular biology, but with an upbringing
from Risø and a father whose career
was in agricultural genetics, he felt philosophy
was a loftier and more rebellious choice.
“But I grew tired of formal philosophy. I was
more interested in changing the world, but it
NR. 2·2018 | CAMPUSLIV / CAMPUS LIFE | 27
didn’t look as though this was going to happen
anytime soon within the scope of my studies,”
he smiles.
He dropped out and became a labourer, taking
up political theatre in Brecht Gruppen—
an ambitious amateur travelling theatre troupe
based in Lejre, Denmark.
“Finding jobs wasn’t a problem—you could
almost pick and choose—and it was also a way
of entering the world of the working class. I
have sat in many site huts discussing serious
topics. This gave me the chance to discover
how many of my ideas resonated with people
and at the same time taught me something
about other people’s reality. It was a very useful
experience and one that I wish was still open
Skylab-miljøet passer godt
til Mogens’ temperament.
Han kan sagtens få mere
end én idé om dagen.
Mogens’ temperament
is well suited to the Skylab
environment. It is not
uncommon for him to come
up with several ideas in the
course of a day.
FOTO JOACHIM RODE
to young people.”
The unemployment of the 1970s put an
end to Mogens’ travelling days and instead of
a job, he was offered a three-month stay at Krogerup
Folk High School. Here, he gained new
insights into art and debate—and the meeting
with the school’s librarian inspired him to
train as a public librarian.
settebåndoptager og viste, hvordan fremtiden
med www så ud. Mogens var i sit
rette element som omrejsende ’evangelist’
og udviklingschef på Danmarks Tekniske
Bibliotek, hvor han lavede masser af webbaserede
systemer og søgemaskiner.
Visionært udviklingsmenneske
Det kunne lyde, som om Mogens lever i
en totalt digitaliseret verden og har god
forstand på matematik og algoritmer.
Men bag de stærke briller gemmer der
sig et par øjne, som ikke altid fungerer
optimalt med en skærm, så kontoret er
stadig fyldt med papir.
„Alt i vores hus er heller ikke computerstyret.
Nok er jeg nørdet, men ikke i
enhver forstand. Jeg har lige så stor glæde
af at se på et stykke kunst eller noget andet
håndgribeligt som på en smuk algoritme.
Jeg lever jo ikke af bits og bytes,
men af gulerødder, kartofler og bøffer,“
lyder det fra Mogens.
Programmering og matematik er i
øvrigt ikke hans stærkeste side. Men han
tænker i billeder og kan let skitsere et
sammenhængende system, så it-folkene
kan se det for sig. Idéerne kommer til
ham i en ubrudt strøm, og med sit store
netværk i universitetsbiblioteksverdenen
og en veludviklet evne til at skrue projektansøgninger
sammen har han fået rigtig
meget til at ske.
I sine 15 år som underdirektør og
direktør på DTU Bibliotek har Mogens
været en drivende kraft i udviklingen af
det digitale bibliotek med fokus på mennesker
og miljø frem for reoler og bøger.
Og nu, hvor han har skiftet biblioteket
ud med det mindre forskningsanalysekontor,
har han taget initiativ til DEFF
OPERA, et stort projekt med deltagere
fra universiteter i ind- og udland, som
skal løfte forskningsanalyserne til et nyt
niveau med moderne computermetoder
og netværksvisualisering.
Projektet skal også indarbejde nye
målepunkter
for open science i forskningsanalyserne,
så det bliver mere synligt,
hvis man f.eks. gør en indsats for at
stille software eller forskningsdata til rådighed
for andre. Mogens indgår således
i flere europæiske fora, der arbejder med
at bane vejen for en mere åben videnskab.
Et langt liv i DTU’s sfære
Der er flere kunstnere i Mogens’ familie,
men kunstnerisk er ikke et ord, han forbinder
med sig selv.
„Kunst er jo et stort ord. Jeg er da
meget interesseret i kunst og æstetik, og
jeg befinder mig vældig godt i kreative
miljøer og har nemt ved at kommunikere
med den slags gemytter, som man i
øvrigt også møder i forskermiljøet. Men
jeg er nok mere arkitekten, der kan binde
forskellige håndværk sammen til en bygning,
som alle kan være godt tilfredse
med – hovedsageligt – for det meste – til
tider,“ siger Mogens med en besindighed,
som nok stammer fra hans vestjyske aner.
Det er ikke af mangel på fantasi,
at Mogens har lagt de fleste af sine 35
arbejdsår
på DTU’s bibliotek. Han har
bare aldrig fået øje på andre steder, hvor
han kunne forfølge sine mange idéer på
så god en måde.
„Her er højt til loftet, og når man kan
få solgt sin idé, er der som regel også
kræfter til at bære den igennem,“ siger
han.
Han har da heller ingen aktuelle planer
om pension, men måske nok om at
blive endnu bedre til at prioritere begejstring
og idérigdom, så hans og det lille
kontors kræfter bruges bedst muligt og til
grænsen, men ikke over den.
„Tidligere har jeg været meget mere
optaget af at arbejde end at sove, men nu
er jeg blevet bedre til at sove – det er slet
ikke så tosset. Man får så mange gode
idéer.“
SCAN TO READ
FULL ARTICLES
dtu.dk/1802