12 | UDDANNELSE / EDUCATION | NR. 5·2018
■ Kort nyt
Studier og navne
Virtual Reality i
biblioteket
DTU Bibliotek åbner nu et VR-lab som
en del af DTU Media Lab. Her kan man
udforske virtual reality med forskellige
spil og læringsspil. Man kan bl.a. gå på
opdagelse i VR-mediet på en velpolstret
Alienware-pc gennem henholdsvis et
Oculus Rift og et HTC Vive-headset.
Ved at eksperimentere og lege med
virtual reality kan man blive klogere
på mediet og mulighederne inden for
VR og læring.
Studerende dyster om nye
plastikløsninger
Har du som en del af dit ingeniørstudie
vist, hvordan man kan bruge plast til
at skabe nye løsninger? Så er du måske
den kommende vinder af Plastindustriens
talentkonkurrence PROJECT PLASTIC
2018. Ingeniørstuderende kan
deltage med opgaver og projekter inden
for bl.a. produktion, innovation, design,
kemi og bæredygtighed. Vinderne bliver
udtrukket på Plastic Engineering
Day den 25. oktober på DTU i Lyngby.
Læs mere på blivplastingenioer.dk/
project-plastic/
Værkstedsklub får nye
træmaskiner
Værkstedsklubben ’Anvendt Træ og
Metal’ (ATM) har over sommeren fået
installeret to nye træmaskiner. Med
85.000 kr. i støtte fra Otto Bruuns Fond
og 1.500 kr. i støtte fra Nordea-fonden,
har ATM indkøbt en ny rundsav og afretter
tykkelseshøvl. Maskinerne står i
klublokalerne i kælderen under S-Huset
og kan benyttes af ATM’s medlemmer.
Alle på DTU kan blive medlem.
Læs mere på www.atm.nu
Uddannet til at
arbejde i kulde
De første fem kandidater fra Nordic
Master i Cold Climate Engineering har
netop bestået deres eksamen. Uddannelsen
er udviklet i samarbejde med
DTU, Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet (NTNU) og Aalto
University i Finland og er den første
sammenhængende kandidatuddannelse
målrettet ingeniørarbejde i kolde
egne, der udbydes i Europa. Kandidater
fra uddannelsen får en kandidatgrad
fra begge de universiteter, som de
er tilknyttet i løbet af uddannelsen; en
såkaldt double degree.
Ingeniør på hemmelig
mission i folkeskolen
LÆRDOM Gennem organisationen Teach First har Sophia Bardenfleth bygget en
meritlæreruddannelse oven på sin ingeniøruddannelse. Hun får eleverne på Kokkedal
Skole til at se det sjove i matematikken.
■ News in brief Engineer on a secret mission in primary school
Virtual Reality in the
library · Students compete
on new plastic solutions ·
Workshop club receives new
woodworking machines ·
Trained to work in the cold
LEARNING There is a big difference between
a quiet auditorium at DTU and a class of 27
tearaways, who need to be convinced that
maths is fun and something they can learn.
Sophia Bardenfleth took the plunge after she
completed her MSc in mathematical modelling
and computing and was not sure exactly
what to do next with it. She has no regrets.
After two years on Teach First’s graduate
programme, she has gained a credit transfer
teaching qualification. But most of all, she has
learned a lot about herself and developed great
respect for the teaching profession. She feels
that she has made a difference for a lot of children
and given them an interest in maths—
and perhaps even in becoming engineers.
Not all children get the opportunity to develop
their potential. This is a problem that the
Teach First Denmark non-profit organization
is trying to address by encouraging graduates
to teach in their field at disadvantaged state
schools.
Sophia encountered Teach First at DTU as
she was considering what to do after her MSc.
Af Marianne Vang Ryde
Der er lang vej fra et roligt auditorium
på DTU til et klasselokale med 27 krudtugler,
som skal overbevises om, at matematik
er sjovt og slet ikke umuligt at
lære. Sophia Bardenfleth tog springet, da
hun havde afsluttet sin kandidatuddannelse
i matematisk modellering og computing
og ikke vidste præcis, hvad hun
ville bruge den til. Og det har hun ikke
fortrudt.
Efter to år på Teach Firsts Graduateprogram
har hun fået en meritlæreruddannelse;
men først og fremmest har hun
lært meget om sig selv og fået en kæmpe
respekt for lærerfaget. Hun føler, at hun
har gjort en forskel for en masse børn og
givet dem lyst til matematik – og måske
endda til at blive ingeniører.
Det er ikke alle børn, der har mulighed
for at udvikle deres potentiale, og
det problem forsøger den almennyttige
organisation
Teach First Danmark at løse
ved at engagere universitetsuddannede til
at undervise i deres fag på udsatte folkeskoler.
Sophia mødte Teach First på DTU,
netop som hun var i gang med at overveje,
hvad hun skulle efter sin kandidateksamen.
Hun havde altid været optaget
af undervisning og formidling og haft
studiejob på Experimentarium og som
hjælpelærer, og hun kunne godt se sig
selv som folkeskolelærer. Så sammen med
30 andre kandidater fra en masse forskellige
fag satte hun sig tilbage på skolebænken
for at få nogle undervisningsfaglige
kompetencer i pædagogik og didaktik.
Skolebænken blev dog hurtigt suppleret
med den virkelig verden. Efter seks
ugers pædagogisk sommerakademi stod
hun pludselig over for 5. b på Kokkedal
Skole, hvor hun var blevet ansat. Det var
temmelig overvældende, indrømmer hun:
„27 små mennesker med hver deres
udfordringer og behov. Jeg var deres
femte matematiklærer på fem år. Jeg indså
hurtigt, at det vigtigste var at skabe en relation
til dem og få dem til at stole på, at
jeg interesserede mig for dem og kunne
føre dem et sted hen, der gav mening,“
fortæller Sophia.
Matematik er mere end regning
Sophia startede selv med at synes, at
matematik
var svært og kedeligt – hun
hadede ligefrem hovedregning. Men så
fik hun en lærer, der fik hende til at se, at
hun egentlig var meget matematisk anlagt,
og han gav hende en kæmpe glæde
ved faget.
„Matematik er jo meget mere end regning.
Det er både problemløsning, kreativ
tænkning, ræsonnement, modellering og
alt muligt andet. Det synes jeg stadig, der
mangler en forståelse for i folkeskolen.
Jeg forsøger at gøre det tydeligt for
mine elever, at matematik ikke er noget,
man enten kan eller ikke kan. Der er selvfølgelig
nogle værktøjer, som de skal lære,
men jeg viser dem også, at man sagtens
kan være god til nogle sider af faget, selv
om man er mindre god til andre.“
Sophia forsøger blandt andet at stimulere
interessen for matematik og hendes
to andre linjefag, fysik/kemi og natur/
teknologi, ved at vise dem, hvad hun selv
har arbejdet med på DTU, og i det hele
taget hvad fagene kan bruges til i virkeligheden.
„Jeg har indset, at der ligger en stor opgave
i at give folkeskoleelever en dybere
forståelse for den teknologi, der omgiver
dem i hverdagen. De er superbrugere,
men de ved ikke meget om, hvordan teknologien
egentlig virker.“
Fra lærer til leder
Teach First reklamerer med, at graduateprogrammet
ikke bare er en lærer-, men
også en lederuddannelse. Sophia mærker
da også tydeligt, at hun har udviklet sig
enormt på det personlige plan i løbet af
sine to år i folkeskolen. Og hun har engageret
sig så meget i sine elever, at hun
tager i hvert fald et år til, så hun kan følge
’sin’ klasse til syvende og måske længere.
„Men på et tidspunkt vil jeg gerne
tilbage til ingeniørverdenen. Jeg savner
f.eks. at kunne gå i dybden med et projekt
og nørde lidt mere – måske udvikle nogle
ting. Men jeg kunne også godt tænke mig
at kombinere de to fagligheder ved at
lave noget undervisningsmateriale eller
måske
engagere mig i forskning om folkeskolen,“
siger hun.
„Jeg har fået mange flere muligheder
med Teach First, og jeg håber også, jeg
har gjort en forskel for nogle af børnene.
Jeg har fortalt dem, at der er min hemmelige
mission, at så mange som muligt
skal blive ingeniører. Nu må vi se, hvor
mange, jeg har fået på krogen.“
FOTO: MIKAL SCHLOSSER
■■Få mere at vide
Sophia Bardenfleth, sophy_bardenfleth@hotmail.com
Læs Sophias blog om skolearbejdet på
kortlink.dk/udcp
teachfirst.dk
„Det er vigtigt at vise børnene, at man interesserer sig for dem og har et ønske om, at
de har det godt,“ siger Sophia Bardenfleth.
“It’s important to show the children that you are interested in them and their wellbeing,” says Sophia
Bardenfleth.