12 | UDDANNELSE / EDUCATION | NR. 7·2018
Af Christina Tækker
DTU får et nyt center, der samler og
systematiserer
universitetets efteruddannelsesaktiviteter.
Dermed får DTU
en stærkere profil på efteruddannelsesområdet
og et stort udstillingsvindue
for universitetets teknologier og knowhow.
Det nye center, Center for Life Long
Learning (DTU Learn for Life), bliver
DTU’s platform for alle former for deltids
og efteruddannelsesaktiviteter for
kandidater og andre, der ønsker at videreuddanne
sig eller opdatere deres viden
senere
i karrieren.
Efteruddannelsestilbuddene kan bl.a.
være med til at opkvalificere stærkstrømsingeniører,
som der er stor mangel på i
Danmark, eller sundhedspersonale og
dyrlæger, der har behov for nye kompetencer
inden for bl.a. big data, sundhedsteknologiske
løsninger og diagnostiske
metoder.
„Arbejdsmarkedet gennemgår en
nærmest revolutionerende udvikling i
disse år. Masser af arbejdspladser bliver
automatiseret væk, mens der opstår nye
jobtyper som følge af innovation. Det nye
center er ambitiøst i både omfang og størrelse,
og visionen med det er at opfylde
samfundets krav til konstant efteruddannelse
og livslang læring,“ siger Philip
John Binning, der er dekan for kandidat-
og ph.d.-uddannelserne.
DTU Learn for Life etableres 1. februar
2019 og samler DTU’s forskellige
efteruddannelsesaktiviteter. Uddannelsesaktiviteterne
bliver udbudt via en online
portal og tæller de tilbud, der i øjeblikket
tilbydes af DTU Business, DTU’s
Center for Videreuddannelse samt alle
andre institutter på DTU. Der vil løbende
komme nye efteruddannelsestilbud, der
svarer til samfundets behov. Målet er at
tilbyde specialiserede kurser inden for
DTU’s spidskompetencer målrettet danske
professionelle fra både den private og
offentlige sektor.
Centeret vil bestå af ca. 20 medarbejdere
fra de berørte enheder. Derudover
vil det trække på nøje udvalgte eksterne
eksperter og videnskabelige medarbejdere
fra institutterne til undervisning.
Omorganiseringen påvirker ikke de
konkrete kurser og forløb, som de studerende
er indskrevet på.
■ Kort nyt
Studier og navne
Ny bog om energi og
indeklima
I samarbejde med Maskinmesterskolen
og en række private firmaer og finansieret
af Elforsk har DTU Byg udgivet en
digital lærebog, som kobler den nyeste
viden om energi og indeklima. Bogen
kan downloades gratis i sin helhed eller
som enkeltkapitler. Den er målrettet
maskinmester- og ingeniørstuderende,
men kan også bruges i forbindelse med
f.eks. efteruddannelse.
Læs mere på www.endrin-textbook.org.
Spirekassen støtter dine
gode idéer
Går du med et innovativt projekt i maven?
Mangler du støtte og vejledning
til at realisere det? Så send en ansøgning
til Spirekassen, som er et legat, der
støtter unge iværksættere. Boligfonden
Kuben arbejder for at fremme godt
håndværk og nytænkning inden for
byggeriet og bakker op om projekter,
der skaber bæredygtige løsninger i både
økonomisk, miljømæssig og social forstand.
Boligfonden Kuben støtter med
25.000 kr. Læs mere på l.dtu.dk/fxhk
Dansk-israelsk studiefond
Formålet med den dansk-israelske studiefond
Josef og Regine Nachemsohn
er at yde stipendier til danske studerende
til studier ved et israelsk universitet
eller en anden højere læreanstalt - og
til israelske studerende til studier ved et
dansk universitet eller en anden højere
læreanstalt. Fonden er oprettet i medfør
af bestemmelser i antikvitetshandler
David B. Nachemsohns testamente til
minde om forældrene Josef og Regine
Nachemsohn. Ansøgningsfrist er 31.
december 2018.
Åbningstider i
studievejledningen
Studievejledningen har ændrede åbningstider
i december og januar.
Få overblik på l.dtu.dk/t2ij.
Nye laboratorier på
DTU Byg
DTU åbner to nye laboratorier, der skal
gå i dybden med teknisk geologi, geoteknik
og udvikling af bæredygtige byggematerialer.
Laboratorierne vil danne
grundlag for analyser og forskning, der
kan tage de udfordringer op, som klimaforandringer
og pres på jordens ressourcer
stiller til byggeri og anlæg over hele
verden. Med de nye laboratorier styrker
DTU sin position som internationalt
eliteuniversitet.
■ News in brief
New book on energy and
indoor climate · Spirekassen
scholarship supports your
good ideas · Danish-Israeli
study foundation · Student
Counselling Office opening
hours · New labs at DTU Civil
Engineering
■■Få mere at vide
Philip Binning, dekan, DTU-GraduateDean@dtu.dk
FOTO JOACHIM RODE
Nyt center samler
DTU’s efteruddannelser
LÆRING DTU Learn for Life bliver ’one-stop-shop’ for universitetets efteruddannelsesaktiviteter.
Vinterakademi skal udbrede ny teknologi
SKRÆDDERSYET Nyt efteruddannelseskoncept
om virksomheders teknologiske udfordringer.
Af Christina Tækker
Hvordan leder man en virksomhed i en
kompleks verden, og hvordan kan digitalisering
forbedre sikkerhed, kvalitet og
sporbarhed? Det er nogle af de spørgsmål,
der bliver diskuteret på DTU Winter
Academy, som er et nyt efteruddannelseskoncept,
der kombinerer teori med praksis
og netværk.
Idéen er, at førende DTU-forskere og
forretningsfolk fra erhvervslivet fortæller
om den nyeste forskning inden for deres
fagområder og præsenterer nye forretningsmodeller.
Det sker gennem en
lang række moduler, hvor direktører og
beslutningstagere selv kommer nærmere
på at løse deres problemstillinger.
DTU Winter Academy finder sted i
uge 5 i 2019, og de enkelte moduler varer
en eller to dage.
Håbet er, at deltagerne går fra efteruddannelsen
med nye idéer til at tænke
innovation og teknologi ind i deres forretningsplaner.
Det skal være med til at
skabe nye samarbejder mellem DTU og
erhvervslivet.
„Hvis vi skal skabe fornyelse i samfundet,
må vi række ud til dem, der ikke er
ingeniører, som f.eks. medarbejdere fra
konsulenthuse eller fødevarebranchen.
Det er i det krydsfelt, at vi får noget til at
ske, befrugter hinandens synspunkter og
skaber innovation,“ siger Jakob Holst, der
er executive director på DTU Business.
Skræddersyede forløb
Idéen er at skabe et efteruddannelseskoncept,
hvor man inddrager forskere
på tværs af DTU’s institutter. I alt syv
institutter bidrager med oplæg. Oplæggene
er inddelt i fire overordnede temaer:
Lederskab, bæredygtighed, innovation og
teknologi. Inden for hvert tema vælger
deltagerne en række moduler om bl.a.
etik, sustainability, additive manufacturing,
bæredygtig energi, smart grid eller
food tech.
I praksis kombinerer deltagerne selv et
forløb, der f.eks. kan bestå af moduler om
kunstig intelligens, etik og business. På
den måde sammensætter man et forløb,
der fortæller om den overordnede trend
og giver svar på, om virksomheden er
klar til de nye teknologiske udfordringer,
og hvordan man lægger en forretningsplan.
„Mange er usikre på, om de skal beskæftige
sig med 3D-print, kunstig intelligens
eller bæredygtighed for at innovere
og forny sig. Vores ambition er at give
deltagerne mulighed for at eksperimentere
sig frem, så de selv kan finde svaret,“
siger Jakob Holst.
„DTU Winter Academy udfylder et
hul, som ikke bliver dækket i dag. Der
findes masser af inspirationskonferencer
og lange uddannelsesprogrammer, men
der findes ikke en mellemting som vores
efteruddannelseskoncept, hvor man både
har et videnskabelig funderet grundlag og
samtidig diskuterer deltagernes egne problemstillinger.“
■■Få mere at vide
Jakob Holst, executive director, DTU Business,
jakho@business.dtu.dk
Læs mere på winteracademy.dk
New centre brings together DTU’s
continuing education
LEARNING DTU will have a new centre which gathers and systematizes
the University’s continuing education activities. The centre will
boost DTU’s profile in the field of continuing education and showcase
the University’s technologies and know-how. DTU Learn for Life
will therefore become DTU’s platform for all types of part-time and
continuing education activities for graduates and others who want to
improve their skills or upgrade their knowledge later in their careers.
Winter Academy to promote new
technology
TAILORMADE How do you lead a company in a complex world—
and how can digitization improve safety, quality, and traceability?
These are some of the questions that will be discussed at DTU Winter
Academy—a new training concept combining theory with practice
and networks. The idea is that leading DTU researchers and businesspeople
talk about the latest research within their fields and presents
new business models.
„Det nye center skal opfylde samfundets
krav til efteruddannelse og livslang læring,“
siger Philip Binning.
„The new centre must meet society’s requirements
for continuing education and lifelong
learning,“ says Philip Binning.