■ Kort nyt
Studier og navne
Lær om biomasse og
restprodukter
Som en del af DTU’s satsning på ingrediensområdet
kan kandidatstuderende
på et nyt, teoretisk kursus på
DTU Fødevareinstituttet få en grundig
viden om den rolle, ingredienser
som f.eks. emulgatorer, antioxidanter
og stabilisatorer spiller i fødevarer. De
studerende vil også få indsigt i, hvordan
bestanddele i forskellige restprodukter
kan forvandles til værdifulde, bæredygtige
ingredienser. Studerende, som på
ingredienskurset får en rigtig god idé,
har mulighed for at deltage i Grøn Dyst,
som er DTU’s studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og
miljø.
Tilmelding åben til
Ph.d. Cup 2019
1. februar er sidste frist for tilmelding
til Ph.d. Cup 2019. Alle, der har afsluttet
og fået godkendt deres ph.d.-afhandling
i 2018, og som kan formidle
deres forskning mundtligt på dansk,
kan deltage. Ph.d. Cup er en konkurrence
udviklet i et samarbejde mellem
Information, DR og Lundbeckfonden.
Formålet med konkurrencen er at formidle
dansk forskning ud til en bred
offentlighed. Læs mere på l.dtu.dk/vvvb.
Udvekslingsaftale om
biotech-studerende
Sponsoreret af Novozymes og Henning
Holck-Larsen Fonden kan biotechstuderende
på DTU få tildelt et legat
til et udvekslingsophold i Indien. Udvekslingsaftalen
er en forlængelse af en
indsats, som de seneste par år har understøttet
udveksling af indiske bioteknologistuderende
til DTU. Med denne
forlængelse har aftalens parter særligt
fokus på også at motivere danske studerende
til at rejse til Indien. Både bachelor,
master- og ph.d.-studerende
inden for bioteknologi har mulighed
for at søge om et udvekslingsophold.
Nye titler på uddannelser
Tre af DTU’s uddannelsesretninger (en
bachelor og to kandidat) har fået nye
engelske titler. Det drejer sig om Kunstig
Intelligens og Data (bachelor), der
nu hedder Artificial Intelligence and
Data. Anvendt Kemi (kandidat) hedder
nu Applied Chemistry. Og Konstruktion
og Mekanik (kandidat) hedder nu
Mechanical Engineering.
Afgangsprojekt kan sætte
mere i fart i racerbilerne
KULFIBER Diplomingeniørstuderende har udviklet en ny type sikkerhedsbur til racerbiler, der
er lettere og giver bedre acceleration og køreegenskaber.
■ News in brief Final project boosts racing car performance
Learn about biomass and
waste products · PhD Cup 2019
open for registration · Biotech
student exchange agreement ·
New degree programme titles
CARBON FIBRE Safety cages are mandatory
safety equipment in open racing cars because
they are the only thing protecting the driver’s
head if the vehicle rolls over. Unfortunately
they also tend to be heavy, as they are made
of steel—and the high position of the driver’s
head moves the centre of gravity upward, affecting
handling. Engineering student Jesper
Kjær Jørgensen decided to do something
about the problem.
While completing an engineering internship
at FORCE Technology in 2016, he came
into contact with the company Agile Automotive
which required an analysis of the design
of a steel roll cage they had developed for their
track racer, Agile SCX. While analysing the
safety of the roll cage, he came up with the idea
for an entirely new construction: “Regardless
of steel cage design, it has to be heavy in order
to be strong enough to support the vehicle’s
weight when it rolls over at high speed. This
impairs the car’s acceleration and negatively
affects road handling. So I decided to try to
construct a roll cage in a lighter material.“
Af Amanda Wirring og Jesper Spangsmark
Sikkerhedsbure er strengt nødvendigt
sikkerhedsudstyr i åbne racerbiler, fordi
de er det eneste, der beskytter førerens
hoved, hvis bilen ruller rundt. Desværre
er de som regel også tunge, fordi de er
lavet i stål, og den høje placering over førerens
hoved flytter tyngdepunktet opad,
hvilket går ud over køreegenskaberne.
Det problem besluttede diplomingeniørstuderende
Jesper Kjær Jørgensen sig for
at gøre noget ved.
Mens han var i ingeniørpraktik hos
FORCE Technology i 2016, mødte han
nemlig firmaet Agile Automotive, der
skulle have analyseret designet af et stålsikkerhedsbur,
som de havde udviklet til
deres baneracer Agile SCX. Og da han
analyserede burets sikkerhed, fik han
idéen til en helt ny type sikkerhedsbur:
„Uanset hvordan man designer et stålbur,
så er det nødt til at være tungt for at
være stærkt nok til at kunne bære bilens
vægt, når den ruller rundt i høj fart. Det
forringer bilens acceleration og går ud
over køreegenskaberne. Derfor fik jeg lyst
til at undersøge, om det var muligt at konstruere
et sikkerhedsbur i et lettere materiale
uden at gå på kompromis
med sikkerheden,“ fortæller han.
Jesper har gennem sit studie
specialiseret sig i konstruktion
og design – særligt af kompositmaterialer.
Og fordi kulfiber
bruges flittigt alle steder, hvor lav
vægt og stor styrke er vigtigt, virkede
det oplagt at forsøge at designe
et sikkerhedsbur i kulfiber:
„Kulfiber har langt højere
brudstyrke pr. vægtenhed end stål, og det
kan formes på flere forskellige måder. Det
giver mulighed for at udvikle betydeligt
lettere bure, og det havde jeg absolut lyst
til at prøve kræfter med,“ siger Jesper.
God sparring løste problemer
Chancen fik han, da han i år skulle vælge
afgangsprojekt og vendte tilbage til Force
Technology for at realisere sin idé. Det
skulle dog vise sig lettere sagt end gjort.
Ikke mindst fordi sikkerhedsburet skulle
være billigt at producere og nemt at montere
på bilerne.
En stor udfordring ved at arbejde med
kulfiberkompositter er, at materialet er
meget vanskeligt at forarbejde, når først
det er støbt, og det stiller krav både til
design og produktion.
„Hver gang man får en ny idé, må man
overveje, hvordan det kan produceres, og
om det er realistisk at gøre i én arbejdsgang,“
forklarer Jesper.
Fordi projektet er et af de første af sin
art, måtte Jesper finde løsninger på rigtige
mange udfordringer uden at
kunne læne sig op ad ’plejer’ eller
’best practice’.
Sparring med vejlederen på
DTU Diplom,
Christian Kim
Christiansen, og FORCE Technology
fungerede dog som en
effektiv problemknuser, og seks
måneder efter projektets start
havde han designet en helt ny
type sikkerhedsbur.
Hos kunden Agile Automotiv er der
stor tilfredshed med projektet:
„Vi søger altid efter nye og innovative
måder at tænke racerbiler på, uanset om
det er noget, der gør bilen lettere eller
stærkere. Og det er designet af kulfibersikkerhedsburet
et glimrende eksempel
på,“ siger Tim M. Hansen, CTO ved Agile
Automotive.
Resultaterne er da også til at tage og
føle på. Det lykkedes at reducere burets
vægt med ca. 50 procent, og hvis kunderne
ellers er villige til at acceptere, at
buret trods alt er lidt dyrere end dem af
stål, så er der gode chancer for, at biler fra
Agile Automotive bliver endnu hurtigere
i fremtiden.
Sikkerhedsbure i racerbiler er normalt af stål og meget tunge. Kulfiberbure
gør bilen lettere og øger farten.
Safety cages in racing cars are usually made of steel and are therefore very heavy.
Carbon fibre cages make the car lighter and increase its speed.
■■Få mere at vide
Christian Kim Christiansen, DTU Diplom,
adjunkt og vejleder, chkch@dtu.dk
AGILE AUTOMOTIVE
Udspringer teknisk af ‘House of Composites’,
som har hjemme i Ødis ved Kolding.
Producerer bl.a. dele af kulfiberkomposit
til Formel 1- og Le Mans-racere.
Jesper Kjær Jørgensens afgangsprojekt var en helt
ny type sikkerhedsbur til racerbiler i kulfiber.
Jesper Kjær Jørgensen’s final project was a completely new
type of roll cage for racing cars made of carbon fibre.
Jesper Kjær
Jørgensen
FOTO AGILE AUTOMOTIVE
ILLUSTRATION JESPER KJÆR JØRGENSEN
12 | UDDANNELSE / EDUCATION | NR. 1·2019