■■Få mere at vide
Jacob Nordfalk, lektor, DTU Diplom, jacno@dtu.dk
Læs mere om appen, og download den på
www.cabshare.eu.
Taxi sharing made possible by
two students’ algorithm
ALGORITHM Khurram Saeed Malik and Agamjyot
Singh—both students on the BEng
programme in IT and Economics—are on a
mission to reduce traffic jams, pollution, and
waiting times—and they have chosen mathematics
as their weapon. Together with Associate
Professor Jacob Nordfalk from DTU
NR. 1·2019 | UDDANNELSE / EDUCATION | 13
FOTO THOMAS HJORT JENSEN
Diplom, they have developed the algorithm
for the recently launched CabShare service
that makes it easy to find someone to share a
taxi with. The algorithm compares your current
location and your destination with other
people’s travel plans to plan the optimum passenger
mix and calculate a route.
Rune har regnet på, om det kan betale sig for Grønlands bygder at bruge vindenergi.
Rune has calculated whether it pays for Greenland’s settlements to use wind energy.
Rune Rysbjerg Møller i en tunnel ved
Nuuks vandkraftværk i Buksefjorden.
Rune Rysbjerg Møller in a tunnel at Buksefjord
hydroelectric plant in Nuuk, Greenland.
Praktikant får indflydelse på
Grønlands energiproduktion
NUKISSIORFIIT Diplomingeniørstuderende Rune Rysbjerg
Møllers arbejde med vedvarende energi har skabt
opmærksomhed i hans grønlandske praktikvirksomhed.
Intern influences
Greenland’s energy production
NUKISSIORFIIT Students often choose an
internship close to their own home, but BEng
student Rune Rysbjerg Møller had a taste
for adventure. And during his internship at
Greenland’s energy company Nukissiorfiit, he
has been able to work with renewable energy
in ways that are still new to Greenland.
Rune has planned and designed a conversion
of one of the settlement’s power supply
based on a solar and diesel hybrid solution.
The project caught the interest of management,
which has given a grant to carry out the
project based on Rune’s recommendations.
Taxadeling muliggjort af
studerendes algoritme
ALGORITME Diplomingeniørstuderende har udviklet
matematikken bag den nye taxa-deletjeneste CabShare.
Af Thomas Hjort Jensen
Khurram Saeed Malik og Agamjyot
Singh, som begge er studerende på
diplomingeniørretningen
IT og Økonomi,
har en mission om at nedbringe
trafikpropper, forurening og ventetid –
og de har valgt matematikken som våben.
Sammen med lektor Jacob Nordfalk
fra DTU Diplom har de til den netop
lancerede tjeneste CabShare udviklet
den algoritme, der gør det enkelt at finde
nogen at dele en taxa med.
Algoritmen sammenholder ens nuværende
placering og det sted, man
gerne vil hen, med andres rejseplaner,
og så tilrettelægges den optimale sammensætning
af passagerer, og der beregnes
en rute. Tjenesten beregner oven i
købet, hvor meget hver enkelt passager
skal betale for sin del af køreturen.
„Ved at dele taxaen undgår man en
masse unødig trafik, hvilket skåner miljøet
både ved at nedbringe antallet af
biler på vejene, så man kommer hurtigere
frem, og fordi færre biler også betyder
mindre CO2-udledning,“ pointerer
Agam.
Men der er flere fordele:
„Ventetiden i taxakøen bliver samtidig
kortere, og så sparer man oven i
købet helt op til 60 procent på regningen.
For taxachaufføren er der også en
gevinst, for køreturen bliver længere, og
der bliver knap så meget kørsel med en
tom bil,“ forklarer Khurram.
Idéen til tjenesten CabShare stammer
fra Betina Joost og Henrik Paltoft,
firmaets stiftere. Ligesom mange andre
har de oplevet at stå utålmodige og svedende
i den lange kø ved lufthavnens
taxaterminal,
og en varm eftermiddag
i Portos lufthavn indså de, at de fleste i
køen skulle mere eller mindre samme
sted hen.
En hurtig kombination med deleøkonomi
tanken affødte idéen om en taxadelingstjeneste,
og gennem DTU-lektor
Jacob Nordfalk, som Henrik har samarbejdet
med flere gange tidligere, kom
der mere konkret form på idéen. Det var
også Jacob, der formidlede kontakten til
de to studerende, som løftede projektet
videre fra idé til virkelighed.
Appen er netop nu ved at få implementeret
en algoritme, som på sigt muliggør
en taxadeling, hvor man bliver
samlet op undervejs, så det bliver endnu
nemmere at dele taxaturen. Og efter lanceringen
i Storkøbenhavn er det planen,
at den skal udbredes til andre store byer i
Danmark og herefter til flere europæiske
hovedstæder.
Khurram Saeed Malik og Agamjyot Singhs algoritme sparer trafik og skåner miljøet.
Khurram Saeed Malik and Agamjyot Singh’s algorithm reduces traffic and environmental pollution.
PRIVATFOTOS
Af Jeppe Mølgaard
Studerende vælger ofte en praktikplads
tæt på deres egen bopæl, men diplomingeniørstuderende
Rune Rysbjerg Møller
ville på eventyr. Og under sit praktikforløb
hos Grønlands energiselskab
Nukissiorfiit har han kunnet arbejdet
med vedvarende energi på måder, som
stadig er nye i Grønland.
Rune har blandt andet planlagt og
dimensioneret en omlægning af en af
bygdernes strømforsyning til en sol og
diesel-hybridløsning. Projektet skabte
interesse hos ledelsen, som netop har
givet en bevilling til at gennemføre projektet
efter Runes anbefalinger.
„Det er meget givende at bruge sin
ingeniørfaglige viden et sted, hvor der
virkelig bliver sat pris på den. Man kan
tydeligt mærke forskellen på den indflydelse,
man får i et mindre samfund,
og hvad vi kender fra Danmark,“ siger
Rune.
Vedvarende energi er et vigtigt fokuspunkt
for Grønlands energiforsyning,
derfor har Rune også hjulpet med opsætningen
af landets to første vindmøller,
som er forbundet til elnettet i byen.
Lige nu databehandler han møllernes
el-produktion for at vurdere, om det er
en rentabel energiløsning for bygder i
Grønland.
„Jeg har fået meget viden om de udfordringer,
Grønland står overfor med
henblik på energiforsyningen. Det er
berigende at være med til at udforske
landets potentiale for at udnytte de vedvarende
energikilder,“ siger han.
SCAN TO READ
FULL ARTICLES
dtu.dk/1901