Spillet T-mind fremmer
den gode undervisning
REFLEKSION To erfarne DTU-undervisere har udviklet spillet T-mind til undervisere på det teknologiske område.
Undervisningsspillet T-mind består af en spilleplade og 50 kort med udsagn om undervisning.
The T-mind teaching game consists of a game board and 50 cards with statements about teaching.
The game T-mind to promote good teaching
REFLECTION Five lecturers, a game board
shaped like a target, and a stack of cards with
50 different statements about teaching. These
are the ingredients in the game T-mind which
Associate Professors Claus Thorp Hansen
from DTU Mechanical Engineering and Lars
Bogø Jensen from DTU Food have developed.
T-mind stands for ‘Teachers’ mind about
teaching and learning’ and the whole idea is
to get teachers to reflect on and discuss their
teaching methods and student learning.
“Normally, people find it easy to talk about
their subject, but there aren’t many forums
where people discuss their teaching methods,”
explains Lars Bogø Jensen.
“When people just sit down together and
freely discuss what constitutes good teaching,
they usually end up having the final word. In
the game, everyone is equal and is allotted the
same speaking time. There is no winner or final
solution. The prize is simply that you gain
insight into your own teaching methods and
those of your colleagues.”
“Chalk is a messy but effective medium. Use
it more!” “There’ll be a new and better group
next year.” “My job is to help to promote the
students’ learning.” These are just three of the
total of 50 statements—all of which are authentic
and spoken by lecturers at DTU.
The starting point for the game is the question:
‘What constitutes good teaching on your
course?’
Af Marianne Vang Ryde
Fem undervisere, en spilleplade formet
som en skydeskive og en stak kort med 50
forskellige udsagn om undervisning. Det
er ingredienserne i spillet T-mind, som
lektorerne Claus Thorp Hansen fra DTU
Mekanik og Lars Bogø Jensen fra DTU
Fødevareinstituttet har udviklet. ’Teachers’
mind about teaching and learning’
står navnet for, og hele idéen er netop at
få undervisere til at reflektere over og diskutere
deres pædagogiske metoder og de
studerendes læring.
„Normalt har man let ved at tale om
sin fagfaglighed, men der findes ikke
mange fora, hvor man taler om sin undervisning,“
forklarer Lars Bogø Jensen.
„Hvis man bare sætter sig sammen
og diskuterer helt frit, hvad der er god
undervisning, så vil lederen som regel få
det sidste og afgørende ord. I spillet er
alle ligemænd med samme taletid. Der er
ikke nogen vinder eller endelig løsning.
Præmien er bare, at man får indsigt i sin
egen og kollegernes undervisning.“
’Kridt er et støvet, men meget effektivt
medie. Brug det mere!’ ’Der kommer
helt sikkert et nyt og bedre hold næste
år’. ’Min opgave er at facilitere de studerendes
læring’. Sådan lyder tre af de i alt
50 udsagn, som alle er autentiske, sagt af
undervisere på DTU.
Udgangspunktet for spillet er spørgsmålet:
’Hvad er god undervisning i dit
kursus?’ Spillerne får et kvarter til at finde
netop de fem udsagn, som passer på deres
opfattelse af god undervisning. Men
de kan også supplere med deres egne ved
at formulere dem på et blankt kort. Spillerne
lægger kortene op med det vigtigste
tættest på midten, og undervejs forklarer
de deres valg over for de andre spillere.
„Det gode ved de præfabrikerede kort
er, at man ikke behøver stå 100 procent
på mål for et valgt udsagn; man vil måske
ikke formulere det præcis sådan, men kan
sige: Det er noget i den retning, jeg mener,“
siger Claus Thorp Hansen.
Konsensus
T-mind er tænkt som en hjælp til undervisere
på et kursus eller en uddannelse,
som ønsker at finde frem til en konsensus
om værdier og pædagogiske metoder.
Men det vigtigste er, at de får gjort sig selv
og kollegerne klart, hvorfor de gør, som
de gør.
„I spillets løb finder man frem til fokusområder
på tværs af kortene, og til sidst
skal man sammen finde de fem kort, som
underbygger gruppens konsensus. Dermed
kan man opbygge et fælles mindset
omkring undervisningen,“ forklarer Lars
Bogø Jensen.
„Og hvis man ikke kommer frem til en
fælles holdning, bliver man i hvert fald
klar over, hvilke forskellige undervisningsformer,
de studerende kan møde
på kurset.“
International interesse
T-mind fås i øjeblikket kun hos de to udviklere,
som også tager ud og faciliterer
spillet. Foreløbig har de introduceret det
for en international og meget broget flok
på undervisningskonferencer i Finland
og Holland. De har selvfølgelig også spillet
det med undervisere på DTU, og de
har kontakt til forskellige tekniske gymnasier,
som gerne vil prøve det.
Ved en spillesession på DTU gav de
spillet et ekstra twist ved at annoncere, at
der ville komme ’eksterne eksperter’ og
kommentere resultatet. De havde nemlig
ladet en gruppe studerende fra uddannelsen
spille spillet i et lokale ved siden af,
så de kunne perspektivere undervisernes
afsluttende udsagn.
Hvert spil bidrager til de to udvikleres
indsamling af videnskabelige data om
den udvikling undervisere typisk gennemgår
fra mest at have fokus på selv at
overleve som underviser, til en fase, hvor
stoffet er det vigtigste, og videre til den
tid, hvor de har så meget overskud, at de
kan se undervisningen fra de studerendes
synsvinkel. De enkelte kort i T-mind er
nummereret og klassificeret i forhold til
denne model.
„En spiller kan f.eks. sige: ’Hvis jeg er i
tidnød, taler jeg hurtigere’, og dermed kan
vi konkludere, at han eller hun har mest
fokus på stoffet. I den efterfølgende dialog
kan den enkelte så måske blive ansporet
til at tænke mere over, hvad god undervisning
er for de studerende,“ siger Claus.
De indsamlede data kommer til at
indgå i en videnskabelig artikel, som
Lars og Claus regner med at skrive i løbet
af foråret. De er også i gang med at
gøre spillet frit tilgængeligt for undervisere
i hele verden gennem en creative
commons-licens.
„Vi kommer gerne ud og faciliterer Tmind
i det omfang, vi har tid, men hvis
nogle af de tidligere deltagere selv har lyst
til at dele det med deres kolleger, får de
altså nu muligheden for at downloade
spilleplade og kort, som selvfølgelig også
findes på engelsk,“ siger Lars.
■■Få mere at vide
Claus Thorp Hansen, DTU Mekanik, ctha@dtu.dk
Lars Bogø Jensen, DTU Fødevareinstituttet,
lboj@food.dtu.dk
Læs mere på kortlink.dk/w788.
FOTO THOMAS HJORT JENSEN
14 | UDDANNELSE / EDUCATION | NR. 1·2019