Gymnasieelever bag
innovative forslag til
optimering af busdrift
MATEMATIK 500 gymnasieelever dystede i DTU’s konkurrence
Smart Mobility Challenge om at give det bedste bud på,
hvordan Movia kan planlægge antallet af busser efter vejret.
High school students behind
innovative proposals for
optimization of bus services
MATHEMATICS It was the culmination of
months of work with mathematics, big data,
and logistics as five final classes at the end of
November pitched their solution on how various
factors such as rain affect bus passenger
numbers—and how Movia can take these factors
into account in their future planning.
Af Amanda Wirring og Jesper Spangsmark
Det var kulminationen på måneders arbejde
med matematik, big data og logistik,
da fem finaleklasser, sidst i november
pitchede deres løsning på, hvordan
forskellige forhold som f.eks. regnvejr
påvirker antallet af buspassagerer, og
hvordan Movia kan tage højde for det i
deres planlægning.
Vinderne, 3.V fra Gefion Gymnasium,
havde ikke bare knækket koden til, hvordan
vejr påvirker passagertallet, men også
fundet ud, at regnvejr f.eks. påvirker buspassagerer
anderledes i weekenden end
på hverdage.
DTU’s Smart Mobility Challenge udfordrede
i starten af året landets gymnasier
til en dyst på innovation, big data,
matematik og statistik. Konkurrencen,
som havde deltagere fra 3. g.-klasser i
hele landet med matematik på A-niveau,
stillede et simpelt spørgsmål, som kaldte
på et kompliceret svar:
’Hvor mange mennesker kører i buslinje
7B i København mellem kl. 12 og 13,
hvis det regner, og hvor mange flere eller
færre busser skal Movia sætte ind for at
dække behovet?’
Eleverne, der arbejdede som hold af
konsulenter, skulle bruge deres matematiske
færdigheder for at løse problemet,
som hurtigt kastede en hel del andre
spørgsmål af sig: Hvordan finder man
henholdsvis vejrdata for 7B’s rute og antal
passager i 7B? Og hvordan kobler man de
to sæt af data? Hvornår er observationer
statistisk signifikante? Og hvor mange kører
med 7B, når det ikke regner?
En del af undervisningen
Før eleverne tog fat på at løse problemet,
havde de været igennem et intensivt
undervisningsforløb,
som var tilpasset deres
pensum, og som satte dem i stand til at
tackle problemet. Kombinationen af højt
matematisk niveau og ungdommelig kreativitet
var noget, som Movia så frem til:
„At få kabalen til at gå op, så over en
million mennesker hver dag kan komme
smidigt til og fra arbejde, skole og fritidsaktiviteter,
er en kompliceret opgave, som
i høj grad bygger på data og viden om,
hvordan mennesker rejser og færdes i trafikken.
En konkurrence som Smart Mobility
Challenge er helt central, fordi den er
med til at give os nye input til, hvordan
vi kan levere mere mobilitet og bedre
service,“ sagde Movias kommunikationsdirektør
Camilla Struckmann før finalen.
Konkurrencen, som er arrangeret af
DTU Management Engineering, viser
fagligheden i DTU’s bacheloruddannelse
Strategisk Analyse og Systemdesign samt
diplomingeniøruddannelsen Mobilitet,
Transport og Logistik:
„På uddannelsen, og når man efterfølgende
kommer ud på arbejdsmarkedet,
er der selvfølgelig skruet op for kompleksiteten,
men udgangspunktet er det
samme: At bruge avanceret matematik
til at finde innovative løsninger, der har
stor betydning for mange mennesker, og
som er ekstremt efterspurgt af nogle af
verdens største virksomheder inden for
f.eks. shipping, byggeri, luftfart osv.,“ fortæller
Klaus Topholm, som er studieleder
på Mobilitet, Transport og Logistik.
Svedige hænder og stærke
præstationer
Med et real life-problem mellem hænderne,
et bedømmelsespanel, der bestod
af en stor virksomhed, Movia, som
spændt ventede på at få det løst, og forskere,
der med det samme ville gennemskue,
hvis matematikken haltede, var det
fuldt forståeligt, hvis håndfladerne var
lidt svedige og hjertet bankede lidt hurtigere
hos finalisterne, før de præsenterede
deres løsninger. Det var dog ikke noget,
der kunne mærkes på fremlæggelserne,
og alle klasser leverede solide, matematisk
gennemtænkte løsninger. Men 3.V
fra Gefion Gymnasium satte trumf på
med flest parametre i deres analyse og
den mest gennemtænkte fremlæggelse.
Smart Mobility Challenge-konkurrencen
bliver gentaget i 2019.
■■Få mere at vide
Michaela Horn Simonsen, direktionsassistent,
DTU Management Engineering, mihosi@dtu.dk
Hvor mange skal med bussen i regnvejr?
lød spørgsmålet til eleverne.
How many people will be travelling on the bus
in the rain?’ was the question the students were
asked to answer.
FOTO KLAUS HOLSTING, RITZAU SCANPIX
NR. 1·2019 | SAMFUND / SOCIETY | 17
Alejandro,
engineer from Co´rdoba.
“ Opening a Danish
textbook could
be your next big
career move”
Sign up for intensive
Danish courses at DTU
sprogcenterhellerup.dk
1605_SH_annonce_DTU_avis_108x314mm.indd 1 01/12/2017 16.50
SCAN TO READ
FULL ARTICLES
dtu.dk/1901