4 | FORSKNING / RESEARCH | NR. 1·2019
Mineaffald kan
erstatte cement
Ny forskning på DTU Byg viser, at op
mod 10 procent af cementen i beton
kan erstattes med resterne af knust
malm efter udvinding af metaller og
indholdsstoffer. Udnyttelsen af disse
stoffer kan nedbringe udledningen af
drivhusgasser fra cementproduktion,
som tegner sig for fem procent af menneskers
udledning af CO2. DTU Management
har foretaget nogle beregninger,
som viser, at selv hvis mineaffald
som cementerstatning transporteres
over store afstande, vil det have en positiv
effekt på klimaregnskabet.
Oliespild skader Arktis
mere end forventet
Nye forskningsresultater, som DTU
Aqua og COWI har fået offentliggjort
i det anerkendte tidsskrift Environmental
Science & Technology, viser, at
oliespild kan få mere alvorlige konsekvenser
for Arktis, end hidtil antaget.
Det viser sig nemlig, at plankton, som
udgør fundamentet for fødekæderne i
Arktis, dør af at blive udsat for en 300
gange så lille mængde af det giftige stof
i råolie, Pyren, end man før har troet.
NASA opmåler skove
med DTU-udstyr
NASA har netop sendt en ny mission
i rummet, som skal opmåle Jordens
skove og anden biomasse superpræcist
med udstyr fra DTU Space. Formålet er
at få et ekstremt detaljeret overblik over
vegetations betydning for CO2-balancen
og klimaet på Jorden. Ved hjælp af
laser skal højden og omfanget af skove
og anden biomase på Jorden opmåles i
3D, så man kan få viden om økosystemets
optag og afgivelse af CO2.
Sapere Aude-legater til
fem forskere
Danmarks Frie Forskningsfond har
som led i sit Sapere Aude-program uddelt
192 mio. kr. til 34 yngre forskere
med originale idéer og høje ambitioner.
Heraf er de fem fra DTU. Forskerne får
mulighed for at forfølge forskningsidéer
på højt internationalt niveau og
for at lede deres eget forskerteam. Læs
mere på dtu.dk.
Center skal fjerne plastik
fra havene
Op mod 80 procent af verdens affald
består af plastik, og hvert år udledes der
300 millioner ton plastik til verdenshavene.
Forskere fra fem danske forskningsinstitutioner,
herunder DTU, går
nu sammen om at udvikle viden om og
løsninger på plastikforureningen. Det
sker i forskningscenteret MarinePlastics,
som ledes af Aalborg Universitet
og støttes af Velux Fonden.
Mining waste can replace
cement · Arctic oil spills more
damaging than expected ·
NASA measure forests with
DTU equipment · Sapere Aude
grants to five researchers ·
Centre to remove plastic from
oceans.
Dansk hovedrolle i stor
EU-innovationsalliance
MOBILITET DTU er en af hovedarkitekterne bag nyt stort europæisk netværk, der skal
udvikle fremtidens byer og transportformer.
Key Danish role in major EU innovation alliance
MOBILITY With funding from an EU grant
running into several billion Danish kroner, an
innovation network—perhaps the largest in
the world—for future transport challenges will
soon see the light of day. A consortium of 48
European core partners—including DTU, City
of Copenhagen, and the Danish energy company
E.ON—has been given the task of gathering
and coordinating European initiatives
aimed at creating the sustainable transport solutions
and urban communities of tomorrow.
The network’s Northern European activities
are to be managed from Copenhagen.
Three to four years ago, DTU took the initiative
to gather the international consortium
which the EU’s European Institute of Innovation
and Technology (EIT) has now officially
named ‘EIT Urban Mobility’.
There was fierce competition between several
consortia to win the competitive tender.
■ Kort nyt
Forskere og resultater
■ News in brief
Af Henrik Larsen
Med en EU-bevilling på flere milliarder
kroner i ryggen vil verdens måske største
innovationsnetværk for fremtidens transportudfordringer
snart se dagens lys. Et
konsortium med 48 europæiske kernepartnere,
heriblandt DTU, Københavns
Kommune og det danske energiselskab
E.ON, har fået til opgave at samle og koordinere
den europæiske indsats for at
skabe fremtidens bæredygtige transportformer
og bysamfund. Netværkets
nordeuropæiske aktiviteter skal styres
fra København.
Det var DTU, der for tre-fire år siden
tog initiativ til at samle det internationale
konsortium, som EU-organet European
Institute of Innovation & Technology
(EIT) nu har tildelt partnerskabet under
det officielle navn ’EIT Urban Mobility’.
Der var hård konkurrence mellem flere
konsortier om at vinde udbudskonkurrencen.
Men vinderkonsortiet stod stærkest,
ikke mindst på grund af de 48 stærke
kernepartnere, der omfatter førende
europæiske
universiteter og en række europæiske
storbyer og industrikoncerner i
den absolutte sværvægtsklasse. Blandt
partnerne er Siemens, BMW, Oracle og
en lang række andre aktører med særlige
kompetencer, som er nødvendige for at
udvikle fremtidens bysamfund.
EIT Urban Mobility vil få et samlet
økonomisk volumen på 12 mia. kr.,
hvoraf EIT forventeligt vil finansiere 3,5
mia. kr. over de næste 15 år.
Ifølge Marianne Thellersen, koncerndirektør
for innovation og entrepreneurship
på DTU, vil det kunne mærkes, at
Danmark har spillet en hovedrolle i skabelsen
af det nye netværk:
„Deltagelse i EIT-alliancen er særdeles
vigtig for både Danmark og DTU. Især
fordi det yderligere styrker vores internationale
samarbejder med Europas og
verdens førende teknologivirksomheder.
Transportområdet er hastigt ved at udvikle
sig til et teknologisk nøgleområde,
som omfatter mange ingeniørmæssige discipliner.
Som kernepartner i det nye EIT
Urban Mobility sikrer vi, at Danmark er
med i front i denne udvikling, både med
hensyn til forskning, innovation og uddannelse,“
siger hun.
Partnerskabets opgave bliver at sætte
turbo på indsatsen for at skabe bysamfund,
der kan opfylde det voksende behov
for kollektiv og individuel transport
af mennesker og varer og samtidig opfylder
befolkningernes krav om moderne
byer, hvor man kan leve et godt liv.
Netværket skal nu organiseres som en
juridisk selvstændig organisation. Det er
opdelt i fem regionale såkaldte ’Innovation
Hubs’ med ansvar for samordning af
aktiviteterne. København skal huse den
nordeuropæiske hub, der bl.a. skal fokusere
på udvikling af intelligente transportsystemer
og bæredygtig transport.
Chefkonsulent Henrik Morgen fra
DTU er del af EIT Urban Mobilitys europæiske
ledelse og er udpeget som fungerende
direktør for den nordeuropæiske
hub.
Alliancen får hovedsæde i Barcelona,
hvorfra også netværkets sydlige region
skal styres. Netværkets øvrige regioner
får ud over i København kontorer i Tyskland
(München), Holland (Helmond) og
Tjekkiet (Prag).
■■Få mere at vide
Henrik Morgen, chefkonsulent og fungerende
direktør for EIT Urban Mobility, henmo@adm.dtu.dk
Læs mere om EIT MObility på kortlink.dk/w6s3.
DTU-FORSKERES BIDRAG TIL
EIT URBAN MOBILITY
Når DTU kunne spille en hovedrolle i det
succesfulde bud på netværket, skyldtes det
universitetets førende position inden for
en række af de forskningsfelter, der bliver
afgørende for udviklingen af fremtidens
transportformer og bysamfund.
Herunder f.eks. udviklingen af smart
grids, der kobler den bæredygtige, men stadig
ustabile elforsyning fra vindmøller med
den eksisterende elforsyning, grønne transportsystemer
til lands og til vands, droner,
logistiske
løsninger til transport af mennesker
og varer osv.
Byernes trafikale
infrastruktur er
en af de store
udfordringer, som
EIT Urban Mobility
skal arbejde med.
Urban traffic
infrastructure is one of
the major challenges
which the EIT Urban
Mobility will address.
FOTO ALL OVER PRESS