■ Kort nyt
Studier og navne
Nyt klimakursus
Forskergruppen Climate Risks and
Economics (CRE) på DTU Management
udbyder et nyt kandidatkursus i
Klimatilpasning: Metoder og Værktøjer
med start i efteråret 2019. Kurset henvender
sig til studerende, som ønsker en
introduktion til metoder og værktøjer
til risikovurdering af ekstreme klimahændelser
– i særdeleshed skybrud og
stormflod – og klimatilpasningstiltag
i by- og kystområder. Onlinekurset
er
på engelsk. Læs mere på l.dtu.dk/1w8q.
DTU-startup vinder
Venture Cup
Startups med DTU-studerende om bord
vandt i januar fire ud af fem kategorier
til Venture Cup Idea Competition. Men
ikke nok med det. Også hovedpræmien
på 100.000 kr. blev vundet af en DTUstartup,
nemlig Invena
Flow Supervisor.
Virksomheden forsøger at bruge Internet
of Things (IoT) til at skabe et system,
der automatisk kan overvåge hospitalspatienters
behandling med væskeinfusion
og sende data om behandlingen
direkte til plejepersonalet.
Læringscenter får
ny direktør
Karina Rothoff Brix tiltræder som
direktør
i Center for Livslang Læring
– DTU Learn for Life – den 1. marts.
Karina
har stærke kompetencer inden
for innovation og iværksætteri og
kommer fra en stilling som direktør
for Copenhagen
School of Entrepreneurship
ved CBS. Den 1. april flytter
centerets ca. 25 medarbejdere ind i
bygning 421 på Lyngby Campus, hvor
DTU Business i dag holder til. Centeret
bliver markeret med et åbningsevent
i efteråret 2019. Læs mere på
kortlink.dk/wtqv.
Innovationsprisen 2019
Bliver din interesse vakt, når du hører
om brug-og-smid-væk-kulturen, stigende
ressourceforbrug og behov for
cirkulær økonomi? Og har du en god
og innovativ idé, som kan gøre noget
ved det eller andre samfundsproblemer?
Så kan du melde dig til Innovationspriskonkurrencen
2019. Den er
indstiftet af VIA University College i
Aarhus og retter sig mod studerende
på alle Danmarks videregående uddannelser.
Hovedpræmien er 50.000 kr. og
et springboard-forløb ved CONNECT
Denmark. Finalen holdes 30. april. Tilmelding
senest 10. marts. Læs mere på
via.dk/innovationsprisen.
Aftenundervisning
skal skabe plads, liv
og mere fleksibilitet
■ News in brief Evening classes will generate space, life, and more flexibility
New climate course · DTU startup
wins Venture Cup · Learning
centre has new director · The
Innovation Award 2019
EVENING MODULE DTU will break with
the principle that all teaching is in the daytime
hours between 8.00 a.m. and 5.00 p.m.
A teaching module where at least 20 courses
are held between 5.00 p.m. and 10.00 p.m. on
Tuesday evenings will be introduced from the
next academic year. The first evening courses
relate to BEng, BSc, MSc programmes, and
continuing education courses, but are concentrated
around quadrants two and three.
Philip Binning, why do we need evening
classes at DTU?
“DTU is faced with a choice: We are getting
more and more students—the number
has doubled over the past ten years—and if
we are to accommodate everyone, we need to
build new buildings or make better use of the
ones we already have. That way we can free up
resources for other, more fun purposes. Buildings
aren’t fun in themselves.
Af Marianne Vang Ryde
DTU vil bryde med princippet om, at al
undervisning ligger i dagtimerne mellem
8 og 17. Fra næste studieår indføres
et undervisningsmodul,
hvor mindst 20
kurser afvikles mellem kl. 17 og 22 tirsdag
aften. De første aftenkurser ligger både
inden
for diplom-, bachelor-, kandidat-
og efteruddannelser, men er koncentreret
omkring 2. og 3. kvadrant.
Philip Binning, hvorfor skal vi have
aftenundervisning
på DTU?
„DTU står over for et valg: Vi får flere
og flere studerende – antallet er fordoblet
over de seneste 10 år – og hvis vi skal
rumme alle, må vi bygge nyt eller bruge de
bygninger, vi har, mere effektivt. Dermed
kan vi frigøre ressourcer til noget andet
sjovt. Bygninger er jo ikke sjove i sig selv.
De seneste par år har studerende og
undervisere måttet leve med i visse tilfælde
at have undervisning i lokaler, der
ligger langt fra forskningsmiljøet eller
ikke er indrettet fagligt optimalt. Med
aftenmodulet kan vi lette presset på bygningerne,
og det vil også komme dagundervisningen
til gavn.
Samtidig giver det os nye muligheder.
Vi satser nu markant på efteruddannelse,
og det ville være godt, hvis vi kunne have
kurser, som var interessante både for
vores
studerende og kursister udefra. Vi
har jo en tompladsordning, men den kan
være svær at udnytte for folk, der arbejder
i dagtimerne.
Aftenmodulet vil også styrke campuslivet
efter kl. 17.30. På universiteter rundt
omkring i verden er der masser af aktivitet
om aftenen, og det ville være skønt,
hvis vi kunne få det samme på DTU.“
Kan man ikke være for træt om aftenen til
at give og have undervisning?
„Man laver jo alle mulige ting om aftenen,
og samfundet bevæger sig generelt i
retning af en større spredning af arbejdstiden
med åbne forretninger osv. Jeg tror,
det er et spørgsmål om at indrette sig. Og
jeg vil gerne understrege, at vi ikke forventer,
at den enkelte laver mere. Ingen
skal arbejde fra otte morgen til ti aften,
heller ikke de studerende. Men de får jo
nogle nye muligheder, f.eks. for at have et
studiejob i et firma.“
Bliver det frivilligt både for
undervisere
og studerende?
„Hvem der skal tage aftenundervisningen,
kommer til at
afhænge af individuelle aftaler
mellem leder og medarbejder.
Nogle vil sikkert blive glade for
at kunne lægge en del af deres
arbejde om aftenen, og for andres
vedkommende er det ikke den bedste
løsning, f.eks. hvis man er enlig mor
eller far til mindre børn, som skal passes
i institutioner. Der skal være fornuft bag
det, vi gør, og medarbejdernes ønsker vil
blive hørt.
De studerende vil ikke i alle tilfælde
kunne vælge frit. De fleste af vores kurser
kører kun én gang, så det vil i udgangspunktet
være sådan, at et kursus ligger
enten om dagen eller om aftenen. Men i
forbindelse med kurser, der gentages, går
vi efter at lægge dem både dag og aften.“
Hvad med de helt praktiske ting, at man
skal kunne få noget at spise, bussen skal
køre osv.?
„Det har vi haft store overvejelser om.
Vi koncentrerer undervisningen i 2. og
3. kvadrant, så der bliver liv her, og det
bliver understøttet med alt, hvad der skal
til i form af åben kantine, it-support, rengøring
osv.
Med hensyn til transport har vi konstateret,
at der er gode forbindelser både
til København og Lyngby i aftentimerne,
så der er ikke behov for at gøre yderligere.“
Hvordan og hvornår skal forsøget evalueres?
„Pilotprojekt varer et helt studieår, men
efterårssemestret evalueres allerede
midtvejs, det vil sige januar
2020, så vi kan nå eventuelt at
ændre noget til det følgende
efterår.
Der har været en del modstand,
især fra de videnskabelige
medarbejdere og fra PF;
aftenundervisning vil jo presse
både familielivet og foreningslivet.
Men jeg synes, vi har haft
en god dialog, og stoler på, at dialogen
også fortsætter ude på det enkelte institut,
hvor aftenvagterne skal besættes. Jeg
synes, det er kendetegnende for DTU, at
hvis folk forstår, hvorfor man gør noget,
så tager de også konstruktivt imod det.
Men man skal være meget taknemmelig
både over de studerende og de medarbejdere,
som er villige til at gå ind i det
og blive brugere af aftenmodulet. Jeg er
sikker på, at det vil være godt for universitetet,
men jeg er også bevidst om, at det
har en pris.“
■■Få mere at vide
Philip Binning, dekan, dtu-graduatedean@dtu.dk
FOTO DTU
AFTENMODUL
I studieåret 2019/20
udbydes forsøgsvis kurser
tirsdag aften på Lyngby Campus.
Dekan Philip Binning fortæller om
intentionerne bag aftenmodulet.
Philip Binning
FOTO JOACHIM RODE
14 | UDDANNELSE / EDUCATION | NR. 2·2019