NR. 2·2019 | UDDANNELSE / EDUCATION | 15
Augmented reality kan fjerne
lastbilernes blinde vinkler
SIKKERHED Tre studerende har udviklet et augmented reality-system, som fjerner blinde vinkler ved at illudere, at lastbilen
bliver gennemsigtig for chaufføren.
Augmented reality can remove trucks’ blind spots
SAFETY When truck drivers are turning
right, they check up to five mirrors to see if
there are cyclists in their immediate vicinity.
Despite the many mirrors, cyclists are still
killed in right-turn accidents every year because—
in the words of the Danish Road Traffic
Accident Investigation Board—‘it is almost
impossible to look in the right mirrors at the
right time when you are turning a big truck’.
Three DTU students are attempting to address
this challenge using a combination of
augmented reality glasses and several cameras
mounted on the outside of the truck to create
the illusion of a transparent vehicle.
“We want to create a solution that makes
it safer to be a cyclist and easier to be a truck
driver. We have the impression that constantly
familiarizing yourself with many mirrors—especially
in city driving—can be very stressful.
We hope that our AR glasses can give drivers
a quicker and easier overview of what is going
on around them,” says Tanja Lind Hansen,
founder and CFO of the start-up AUGIT Solutions
which develops the glasses. The students
De studerende brugte i første omgang
deres egen Ford Ka som model.
Initially, the students used their own Ford Ka
model.
have tested the glasses in collaboration with
the United Federation of Danish Workers (3F)
and the Danish Transport and Logistics Association
(DTL). The test showed that a total
of 15 truck drivers made or nearly made 43
errors when using the mirrors and ten errors
when they used the VR glasses in the same
trial.
Af Jeppe Mølgaard
Når lastbilchauffører drejer til højre, orienterer
de sig i op mod fem spejle for at
kontrollere, om der er cyklister i nærheden.
Trods de mange spejle omkommer
cyklister stadig hvert år i højresvingsulykker,
for det kan være ’på grænsen af
det mulige at kigge i de rigtige spejle på
det rigtige tidspunkt, når man samtidig
skal svinge en stor lastbil’, som Havarikommissionen
for Vejtrafikulykker har
formuleret det.
Denne udfordring forsøger tre DTUstuderende
at gøre mindre med en kombination
af en augmented reality-brille og
et antal kameraer uden på lastbilen, der
skaber en illusion om, at lastbilen er gennemsigtig.
„Vi vil gerne skabe en løsning, som gør
det sikrere at være cyklist og nemmere at
være chauffør. Vi har indtryk af, at det kan
være stressende at orientere sig i mange
spejle hele tiden, især når man kører i
byen. Vi håber, at vores brille kan give
chaufførerne et nemmere og hurtigere
overblik over, hvad der foregår omkring
dem,“ siger Tanja Lind Hansen, som er
stifter og CFO i startup-virksomheden
AUGIT Solutions, der udvikler brillen.
De studerende har testet brillen i samarbejde
med 3F og Dansk Transport og
Logistik (DTL) på TEC – Technical Education
i Hvidovres manøvrebane. Undersøgelsen
viste, at 15 lastbilchauffører i alt
lavede eller var tæt på at lave 43 fejl, når
de orienterede sig i spejlene, og ti, når de
brugte AR-brillen i samme øvelse.
„Vores indtryk er, at chaufførerne stadig
føler sig mere sikre, når de bruger
spejlene, fordi mange har vænnet sig
til en rutine gennem et langt arbejdsliv.
Samtidig mente de dog også, at brillen
har et rigtig stort potentiale, hvilket de
færre fejl i vores test også vidner om,“
siger
CEO i AUGIT Solutions, Dan Roland
Persson.
Dan og Tanja læser sammen med det
tredje gruppemedlem, Thomas Bjelbo
Thomsen, en kandidat i Digital Medieteknologi
på DTU Compute.
Tog studieopgave til næste niveau
Dan, Thomas og Tanja fik idéen til at udvikle
systemet, da de brainstormede på
et projekt til et kursus i ’user experience’
på DTU Compute. Underviseren mente,
at deres idé havde så meget potentiale, at
de senere blev tilknyttet et specialkursus,
hvor de kunne arbejde i dybden med at
få AR-systemet realiseret.
Gruppen havde den teori, at et kamera
foran og på siderne af lastbilen kunne
fjerne flere blinde vinkler end spejlene.
Derfor forsøgte de at kaste live-optagelser
fra kameraerne op på glasset i en digital
brille, som gav oplevelsen af at kunne
kigge igennem lastbilens sider, når chaufføren
så sig omkring. Der var bare et problem
– de havde ikke nogen lastbil, de
kunne teste det på.
„Vi forsøgte at genskabe lastbilens
blinde vinkler i Tanjas Ford Ka ved at
dække udvalgte områder af ruderne
med sorte plastiksække. Dengang havde
vi kun en meget billig VR-brille til rådighed,
så det var ikke helt optimalt. Men
trods forholdene viste vores indledende
test alligevel, at fejlraten blev væsentligt
mindre, når man brugte brillen. Så det
fik os til at tro på, at vi havde fat i noget
rigtigt,“ siger Thomas Bjelbo Thomsen.
Det viste sig hurtigt, at det ikke blot
var projektets deltagere, som så potentialet
i systemet. Gruppen har nemlig sidenhen
rejst 60.000 kr. i funding, vundet en
pris under entreprenørkurset Skylab
Ignite
og fået bragt en lang artikel om
deres projekt i dagbladet Politiken. Derudover
vakte de som nævnt også 3F’s og
Dansk Transport og Logistiks interesse,
og de har hjulpet med at teste deres produkt
på virkelige lastbiler.
„Vi er superstolte over, at andre har
troet så meget på vores projekt, og at vi
har kunnet tage det så langt. Så nu tager vi
det hele vejen, og næste skridt er at skaffe
flere samarbejdspartnere og mere funding
og videreudvikle brillen, for der er
stadig meget, som skal forbedres,“ siger
Thomas og nævner, at den eksempelvis
skal være mindre og nemmere at have på.
Dan og Thomas arbejder lige nu videre
på opfindelsen som en del af deres
kandidatspeciale,
mens Tanja arbejder videre
på projektet ved siden af studiet. Lige nu
er hun ved at udvikle sensorer til lastbilen,
der kan sende advarsler til brillen,
hvis cyklister kommer for tæt på.
„Vi forsøgte at implementere en advarselstone,
hvis sensorerne registrerede, at
noget kom for tæt på lastbilen, men det
viste sig at tage al opmærksomheden fra
chaufføren. Så nu forsøger vi at gøre advarslen
visuel i brilleglasset i stedet,“ siger
Tanja.
Vejdirektoratets statistik viser, at der
de sidste ti år i gennemsnit er blevet
dræbt 4,8 cyklister om året i højresvingsulykker
i Danmark.
■■Få mere at vide
Se rapporten ’Forebyggelse af højresvingsulykker i
Danmark’ fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker
på kortlink.dk/wu7s
PRIVAT FOTO
GRAFIK OTW A/S
SÅDAN
VIRKER DET
De studerende
har fokuseret på
højresvingsulykker,
og de tre 120
graders-kameraer
er derfor placeret
på højre side og
foran på lastbilen.
(Her i en amerikansk
udgave med
lang kølerhjelm,
hvilket dog ikke
påvirker løsningen).
De studerende vil
ned på to kameraer,
så snart de får funding
til udstyret. På
sigt kan løsningen
dække hele vejen
rundt om lastbilen.
SCAN TO READ
FULL ARTICLES
dtu.dk/1902