
NR. 2·2019 | CAMPUSLIV / CAMPUS LIFE | 21
Nyt værktøj skal styrke
samtalen om trivsel
5X-LAB En spilleplade og 36 kort med udsagn om, hvad der fremmer
eller hæmmer arbejdsglæden, skal virke som motor for en dybere
samtale om trivsel på arbejdspladsen.
FAKTA
Eksterne midler fra Statens Kompetencefond
har gjort det muligt at producere materialerne
til 5X-lab i en god kvalitet.
New tool to strengthen conversation on well-being
5X-LAB A game board and 36 cards with
statements about what promotes or inhibits
job satisfaction is to act as a catalyst for a deeper
discussion on well-being in the workplace.
Experience, explain, expect, explore, execute.
These are the five x’s that the new interview
tool for well-being and job satisfaction—
DTU 5X-lab— is named after. The tool
was developed by a working group consisting
of researchers from different departments and
employees from Corporate HR.
“As a follow-up to the job satisfaction survey,
the departments as a rule hold large-scale
meetings where they review and interpret the
figures. Very few people feel like talking about
their own experiences in this forum. And the
employees can sometimes feel as if well-being
is only on the agenda because the departments
are obliged to draw up action plans,” says Louise
Witt, Senior Executive, Corporate HR.
5X-lab, for example, is used when you have
a specific challenge in the workplace—e.g. in
connection with a reorganization—where a
discussion about what gives the individual job
satisfaction, motivation, and self-confidence
can act as a springboard for the change process.
But the tool can also be used in situations
where you want to discuss how to maintain the
positive culture you already have.
Af Marianne Vang Ryde
Experience, explain, expect, explore, execute.
Det er de fem x-er, som det nye samtaleværktøj
om trivsel og arbejdsglæde,
DTU 5X-lab, er opkaldt efter. Værktøjet
er udviklet af en arbejdsgruppe bestående
af forskere fra forskellige institutter og
medarbejdere fra Koncern HR.
„Som opfølgning på trivselsundersøgelsen
holder institutterne som regel stormøder,
hvor de kigger på tallene og tolker
på dem. De færreste føler sig inviteret til
at sætte ord på deres egne oplevelser i den
sammenhæng. Og medarbejderne kan
måske nogle gange opfatte det, som om
man mest bringer trivsel på dagsordenen,
fordi institutterne er forpligtet til at udarbejde
handlingsplaner,“ siger chefkonsulent
i Koncern HR Louise Witt.
5X-lab kan for eksempel bringes på
bane, når man har en konkret udfordring
på arbejdspladsen, måske i forbindelse
med en omorganisering, hvor en
snak om, hvad der giver den enkelte jobtilfredshed,
motivation og selvtillid, kan
være en løftestang for forandringsprocessen.
Men værktøjet kan også bruges i
situationer,
hvor man ønsker at diskutere,
hvordan man kan holde fast i den gode
kultur, man allerede har.
Samtalen foregår i mindre grupper à
tre til seks deltagere og tager udgangspunkt
i 36 kort med forskellige udsagn
om, hvordan arbejdslivet kan opleves.
Udsagnene bygger på DTU-forskeres erfaringer,
og der er også plads til, at deltagerne
selv kan spille ind med flere udsagn.
„I samtalen om de valgte kort, som
foregår i de faser, vi har kaldt Experience,
Explain og Expect, kan der opstå
en fællesmængde af erfaringer og årsagssammenhænge,
som man kan arbejde
videre med. Alene oplevelsen af, at andre
genkender ens følelser, kan være meget
frugtbar,“ siger Louise.
I Explore-fasen handler det om at
se på problemernes positive modpol;
at ændre
optikken. Og i Execute-fasen
konkretiserer man forandringsprocessen,
det vil sige diskuterer konkrete forslag til
handlinger, både på individ-, gruppe-,
ledelses
og organisationsplan.
Udviklet til forskere – men kan
bruges af alle
Spillet er i første omgang udviklet med
henblik på at støtte forskere i at tale om
deres trivsel.
„Forskere har en lang tradition for at
tale om deres fag og er vant til at agere
i et konkurrencemiljø, hvor man ikke
flasher det, man ikke har styr på. De har
ikke samme tradition for at være åbne
om deres egen usikkerhed i forhold til en
given opgave eller dele deres tvivl med
kollegerne. Det skal vi forsøge at gøre op
med, så dialogen om reel trivsel kan få
bedre vilkår og være med til at forebygge
stress,“ siger Louise.
5X-lab kan med ganske få greb også
bruges af administrative medarbejdere,
og Louise og hendes kolleger håber,
mange vil efterspørge det. I øjeblikket
bliver det afprøvet i pilot-workshops af
forskellige grupper med HR-medarbejdere
som igangsættere. Men flere medarbejdere
på institutterne er i gang med
blive uddannet til at facilitere dialogprocesserne.
Til spillet hører et antal ’fidgets’, som man kan beskæftige hænderne med, mens man taler.
The game includes a number of ‘fidgets’ that participants can use to occupy their hands while talking.
■■Få mere at vide
Louise Witt, chefkonsulent, Koncern HR, witt@dtu.dk
Kontakt jeres HR-partner, hvis I vil prøve 5X-lab.
FOTO MIKAL SCHLOSSER
SCAN TO READ
FULL ARTICLES
dtu.dk/1902