■■Få mere at vide
Se program på Folkemødets hjemmeside program.
folkemoedet.dk
Engineers hosting ‘better world’ debate
BORNHOLM Through a series of debates focusing
on how to create a better world, visitors
entering the Technology Tent at the People’s
Political Festival from 13-16 June will gain an
insight into how technology in general—and
engineers in particular—contribute to positive
social development. The debates will cover
digital life, healthiness, and sustainable living.
During the week, for example, there will
be a discussion about everyday sustainability
dilemmas: digitization, energy saving, steaks
or insects? The debate will follow up on a
so-called ‘technology testament’—a physical
and digital wall where visitors can write their
promises and desires for the future.
Evelien van der Hurk mener, at især buskøreplanerne kan gøres mere fleksible, så
ventetiden forkortes.
Assistant Professor Evelien van der Hurk believes that bus timetables in particular can be
made more flexible and shorten waiting times.
Researchers shorten
waiting time
PLANNING DTU researchers have developed
algorithms that can optimize public transport
timetables and reduce waiting times at bus
stops. Short waiting times are an important
factor in the perception of public transport.
“We know that passengers experience
waiting time at bus stops as being three times
longer than the same time spent on the bus
or train—and it’s important that public transport
be perceived as an attractive solution if
we want more people to use it. We will have
to travel more together if we want to have a
sustainable future and cities that are pleasant
to live in,” says Evelien van der Hurk.
Christina Tækker
Når de besøgende på Folkemødet træder
ind i techteltet i dagene 13.-16. juni, får
de et indblik i, hvordan teknologi i almindelighed
og ingeniører i særdeleshed
bidrager til en positiv samfundsudvikling.
Der er nemlig linet op til en stribe
debatter, som sætter fokus på, hvordan
man kan skabe en bedre verden. Både
når det handler om det sunde, det digitale
og det grønne liv.
I løbet af ugen vil der f.eks. være en
diskussion om hverdagens bæredygtighedsdilemmaer:
Digitalisering, energibesparelse,
bøffer eller insekter? Debatten
samler op på et såkaldt techstamente,
som er en fysisk og digital væg, hvor
man i løbet af Folkemødet kan skrive
sine løfter og ønsker for fremtiden.
Man kan også høre om DTU-startuppen
Science Brew, der brygger bæredygtig
øl på overskudsris. Og man vil kunne
møde flere entreprenante og innovative
DTU-studerende med passion for bæredygtighed.
I projektet ‘Students hack
Folkemødet’ udvikler de studerende bæredygtige
løsninger, som præsenteres på
Folkemødet. Her vil de besøgende kunne
se alt fra tekniske prototyper til nye forretningsmodeller
og inddragende kunstværker.
„Med udgangspunkt i FN’s bæredygtighedsmål
præsenterer ingeniørerne
den teknologi, der skal være med til at
redde verden. Vi viser løsninger og teknologier
og debatterer, hvordan vi alle
kan være med til at skabe en positiv
forandring for vores klode – både som
samfund og som borgere,“ siger rektor
Anders Bjarklev.
Ud over debatter om uddannelse,
forskning og teknologi bliver der som
vanligt budt på øl fra universiteternes
egne bryggerier, ligesom man kan lade
sig begejstre af en række scienceshows.
Åbningsaftenen slutter med en stor
teknologifest, hvor den efterhånden faste
telt-DJ og tidligere transportminister
Magnus Heunicke skruer på knapperne.
Bag techteltet står DTU, Aalborg
Universitet, Aarhus Universitet, Engineer
the Future, IDA og Syddansk Universitet.
Af Lotte Krull
DTU-forskere har udviklet algoritmer,
der kan optimere køreplanerne i den
kollektive trafik, så ventetiden ved busstoppestederne
bliver kortere. Kort ventetid
er nemlig en vigtig faktor i oplevelsen
af den kollektive transport.
„Vi ved, at den tid, passagerer venter,
oplever de som tre gange længere end
den samme tid i bussen eller toget. Og
det er vigtigt, at den kollektive transport
opleves som en attraktiv løsning, hvis vi
skal have flere til at vælge den. Vi bliver
nødt til at rejse flere sammen, hvis vi
vil have en bæredygtig fremtid og storbyer,
som er behagelige at leve i,“ siger
Evelien van der Hurk, adjunkt ved DTU
Management.
Især buskøreplaner gemmer på et potentiale,
fordi busserne er mere fleksible
end tog, metro og letbaner, som jo skal
følge skinnerne. Samtidig transporterer
busserne lidt færre passagerer ad gangen,
så deres ruter kan bedre tilrettelægges
efter,
hvor passagererne har brug for
at stige af og på.
Optimeringen sker ved hjælp af såkaldt
operationsanalyse, der ud fra store
mængder data om passagerantal, rejselængder,
ruter osv. beregner, hvordan
køreplanerne kan lægges, så ventetiden
bliver mindst mulig.
De algoritmer, som DTU-forskerne
har udviklet, kan finde en god køreplan
i løbet af få timer. Normalt er det
en proces, der tager uger – i nogle tilfælde
endda måneder. Hurtige algoritmer
åbner også for at skabe dynamiske
køreplaner, så den kollektive transport
indretter sig mere smidigt efter både passagerernes
behov, særlige begivenheder
og variation i årstider og vejrlig.
Movia er en af samarbejdspartnerne
i projektet Integrated Public Transport
Optimisation and Planning. Og trafikselskabets
køreplanschef Poul Bayer
ser frem til at implementere forskernes
arbejde:
„De præsentationer, vi hidtil har set
af resultaterne, ser interessante ud. Vi
glæder os til at anvende resultaterne i
en operationel form, så vi kan få gavn af
dem i vores planlægning og få omsat vores
viden til bedre service for kunderne.“
Ingeniører
inviterer til
debat om en
bedre verden
BORNHOLM Det digitale, det sunde og det grønne liv er til
debat på årets Folkemøde.
Forskere forkorter
ventetiden
PLANLÆGNING Trafikforskere har udviklet algoritmer, der
optimerer køreplaner, så ventetiden i den kollektive trafik
mindskes.
Fra sidste års Folkemøde, hvor de besøgende fik præsenteret tekniske løsninger.
From last year’s People’s Political Festival where visitors were presented with technical solutions.
■■Få mere at vide
Evelien van der Hurk, adjunkt, DTU Management,
evdh@dtu.dk
FOTO BAX LINDHARDT
FOTO MIKAL SCHLOSSER
NR. 4·2019 | SAMFUND / SOCIETY | 19
SCAN TO READ
FULL ARTICLES
dtu.dk/1904