Page 10

AnnRep_web_2013

8 2. Ledelsesberetning 2.1 Ledelsesgrundlag DTU's bestyrelse består af 10 medlemmer, heraf seks eksterne medlemmer, to medarbejdere og to studerende. Bestyrelsens eksterne medlemmer udpeges af repræsentantskabet efter indstilling fra bestyrelsen. I forbindelse med igangsættelsen af byggeriet af en ny life science og bioengineering bygning til samlokalisering af tre institutter har bestyrelsen nedsat et udvalg bestående af to eksterne medlemmer. Udvalget skal følge byggeprojektets fremdrift og der blev i 2013 afholdt 3 møder i udvalget. Repræsentantskabet drøfter årligt universitetets aktiviteter. De 20 medlemmer vælges fra institutdirektørernes advisory boards for en to-årig periode, og de repræsenterer erhvervsliv, myndigheder og forskningsverdenen i bred forstand. Aftagerpanelet drøfter universitetets uddannelser, bl.a. som led i akkrediteringsprocessen. De 19 medlemmer udpeges af bestyrelsen for en toårig periode. DTU's kollegiale organer – akademisk råd, institutstudienævn, tværgående uddannelsesudvalg og ph.d.-udvalg – har valgte repræsentanter for det videnskabelige personale samt for de studerende. Universitetets samarbejdsfora, hovedsamarbejdsudvalget og hovedarbejdsmiljøudvalget har valgte medarbejderrepræsentanter. Hovedarbejdsmiljøudvalget har tillige valgte studenterrepræsentanter. Universitetets ledelse er kendetegnet ved en énstrenget ledelsesstruktur, der understøtter "single-point of responsibility" ved en vidtgående delegering af ansvar og kompetence til institutdirektører og direktører for andre universitetsenheder. Prorektor, dekanerne og koncerndirektørerne har, på tværs af institutternes faglige felter, ansvaret for koordinering af uddannelse, forskning, myndighedsbetjening og innovation. DTU's beslutningsveje er korte, og alle institutter samt andre universitetsenheder refererer til direktionen under ledelse af rektor, der er ansvarlig for den daglige ledelse af universitetet over for bestyrelsen. Det ministerielle udvalg, Universitetsbestyrelser i Danmark, fremlagde i december 2003 rapporten ”Anbefalinger for god universitetsledelse i Danmark” til en drøftelse blandt universiteternes bestyrelser vedrørende deres funktion og rolle. Universitetet følger langt hovedparten af de mere end 40 anbefalinger, der er opstillet i udvalgets rapport. I det følgende redegøres kort for de få områder, hvor universitetets praksis afviger fra anbefalingerne og baggrunden for dette.


AnnRep_web_2013
To see the actual publication please follow the link above