Page 20

139037_DTU-avisen_5_2013_final_web

dtu avisen   DTU Avisen er da fin, men den betyder ikke noget særligt for mig. Sådan kan man opsummere svarene fra de 1204 studerende og 1032 medarbejdere, der udfyldte spørgeskemaet om DTU A visen i oktober. Og dette billede blev yderligere bestyrket af de 50, der deltog i seks efterfølgende fokusgruppeinterviews, selv om der selvfølgelig også var kritiske røster, navnlig i forhold til de lidt for ’pæne’ artikler og det beskedne sort/hvide indstik på engelsk. „Kulturen på DTU er stærk; det ser ud til, at alle, både medarbejdere og studerende, identificerer sig meget med stedet, hvilket bestemt ikke gælder alle store, komplekse institutioner. Så det er et rigtig godt udgangspunkt. Nu gælder det bare for jer om at udvikle en avis, som både favner fællesskabet og går tæt på de mange forskellige grupper, og som dermed kan virke vedkommende for alle,“ siger direktør Søren Schultz Jørgensen fra Kontrabande, der har stået for læserundersøgelsen. Han medgiver dog, at det ikke er helt let at finde den rette balance og få et enkelt medie til både at anerkende forskelligheden og pege på fællesskabet. Men det er ikke desto mindre ambitionen for det relanceringsprojekt, der nu er gået i gang, og som skal ende med, at en fornyet DTU Avis lander i dueslag og avisholdere til september. Workshops med bred deltagelse Arbejdet med at udvikle den nye avis er i fuld gang. Direktionen og direktørkredsen har sagt ja til den proces, som DTU Avisens redaktion og faste eksterne partner Datagraf Communications har skitseret, og der har været holdt en første workshop med 16 kommunikationsfolk fra DTU’s kommunikationsafdeling og flere institutter. Her blev der arbejdet med spørgsmål som: Hvilke stofområder skal avisen rumme? Hvordan kan den komme tættere på læserne? Og kan man forestille sig en ny ansvarsfordeling omkring stofområderne? Dagen udmøntede sig i flere forslag til avisens elementer og opbygning. Det går en arbejdsgruppe under DTU’s kommunikationsafdeling nu videre med, og resten af foråret skal bruges til at skabe rammerne for den nye avis’ indhold og layout. Mere debat og mere engelsk Den nye avis skal altså tage form i løbet af det næste halve år, men redaktør Henrik Larsen har selvfølgelig allerede gjort sig nogle tanker, blandt andet om bladets målsætning. „Målet er at placere DTU Avisen mere centralt i universitetets liv. Hvis avisen skal styrke fællesskabet og de ansattes og studerendes viden om og identifikation med DTU, og derfor skal vi blive bedre til at tage emner op, som berører os som universitet og som enkeltpersoner,“ siger han. Undersøgelsen pegede på, at avisen i sin nuværende form har en tendens til at tegne et lige lovlig rosenrødt glansbillede af virkeligheden på DTU, og der blev udtrykt ønske om mere kant og mere nærvær. „Brug Dynamo til solskinshistorierne, så skal DTU Avisen noget andet,“ som en forsker formulerede det. „Avisen skal afspejle mangfoldigheden på DTU. Derfor vil vi arbejde mere bevidst på at give et indblik i forskellige gruppers hverdag og samtidig forsøge at få flere synspunkter og holdninger frem. Det kan ske i avisens journalistiske artikler, og vi overvejer også andre tiltag, der kan gøre avisen mere vedkommende,“ siger Henrik Larsen. Et andet problem, som undersøgelsen pegede på, er, at de mange engelsktalende føler sig lidt overset. Det virker nærmest lidt stødende, at tilbuddet til dem er et begrænset udvalg af artiklerne placeret i et indstik med sort/hvid-billeder. „Vi er meget opmærksomme på, at de ikke-dansktalende også skal tilgodeses i den interne kommunikation, og derfor vil vi helt sikkert gøre noget ved det. Men det er for tidligt at sige noget præcist om, hvordan det skal løses,“ siger Henrik Larsen. Stadig på papir Man kunne måske forestille sig, at tiden var inde til helt at droppe papiravisen, men det er der ikke planer om i denne omgang. „En papiravis giver en mulighed for at fortælle i dybden med et samspil mellem tekst, billeder og andre elementer, som nettet endnu ikke har. På et campus-universitet som vores giver det god mening at udgive en papiravis, som relativt let kan distribueres til alle, og som både kan orientere om stort og småt og give indsigt i mere komplicerede problemstillinger,“ siger Henrik Larsen. „Men vi skal arbejde på i højere grad at få avisen frem til studerende og ansatte og på at få dem til at tage den i hænderne, læse den og snakke med kolleger og medstuderende om den. DTU Avisen skal være mere vedkommende og mere synlig, end den er i dag.“ - Mariane Vang Ryde Nyt liv til DTUAvisen Læserundersøgelsen i efteråret viste, at studerende og ansatte er tilfredse med DTU Avisen – men også at den ikke betyder noget særligt for dem. Derfor bliver DTU Avisen relanceret efter sommerferien. Arbejdsgrupen bag den nye avis I løbet af foråret forbereder en arbejdsgruppe i DTU’s kommunikationsafdeling sammen med medievirksomheden Datagraf Communications relanceringen af DTU Avisen i september 2013. Arbejdsgruppen består af kommunikationschef Tine Kjær Hassager, redaktør Henrik Larsen, journalist Marianne Vang Ryde, journalist Tore Vind Jensen og journalist Christian Blomgreen. Rektor Anders Bjarklev og universitetsdirektør Claus Nielsen vil følge arbejdet med relanceringen på direktionens vegne. It looks like a nice magazine – it looks like it could be interesting. Inte rnati onal ph.d.-studerende Der er et modsætningsforhold mellem en videnskabelig kultur, som bygger på kritik og diskussion, og så kommunikationen, som den er nu. Forske r DTU Avisen er jo lettere forståelige udgaver af det, der foregår af forskning. Jeg kan godt lide, at man lærer noget om, hvad der foregår rundt omkring. Ansat i administrati onen Hvis jeg engang imellem tvinger mig selv til at bladre i den, er artiklerne egentlig bedre, end jeg havde forventet. Ph.d.-studerende 20


139037_DTU-avisen_5_2013_final_web
To see the actual publication please follow the link above