Page 5

139037_DTU-avisen_5_2013_final_web

Regningen ender i Lyngby En linjeføring gennem DTU Lyngby Campus vil koste 125 mio. kr. mere, end der er budgetteret med til projektet. De penge kan vise sig svære at finde. Transport   Selv om der også uden for DTU er bred enighed om fordelene ved at lade letbanen føre ind over Lyngby Campus, så kan det blive svært at finde de 125 mio. kr., det vil koste at slå den ekstra sløjfe på sporene. Ifølge den udredning, der er lavet om letbanen, så arbejder Lyngby-Taarbæk Kommune på at finde den fornødne finansiering til en linjeføring ind på DTU. Den endelige beslutning om letbanens linjeføring vil blive truffet af de involverede parter i løbet af foråret. I Lyngby-Tårbæk Kommune kan man derfor ikke udtale sig om finansieringen på nuværende tidspunkt. Finansieringen af letbanen er fordelt med 40 procent betalingsandel fra staten og de resterende 60 procent fordelt mellem Region Hovedstaden (26 procent) og de 11 involverede kommuner (34 procent). Alt i alt vurderes det, at projektet kommer til at koste 4,4 mia. kr., når man altså ikke medregner de ekstraudgifter, der vil komme fra tilkøb som linjen over DTU Campus. Fakta om letbanen • Elektrisk tog over jorden, der vil gå langs Ring 3 fra Lundtofte i nord til Ishøj i Syd. Forventes færdigbygget tidligst 2020. • Længde: 27 kilometer • Antal stoppesteder: 27 • Forventet passagertal: 13-14 millioner om året, altså væsentligt mere end f.eks. Kystbanen. • Afgange: Hvert 5. minut i dagtimerne • Rejsetid mellem endestationerne: 55 minutter. • Samlet pris: 3,9 mia.kr. plus 500 mio. kr. i korrektionsreserve til uforudsete udgifter. I alt 4,4 mia. kr. Kilde: Ringby/Letbane Samarbejdet. Projektleder på Ringby/Letbane-samarbejdet Marianne Bendixen siger til DTU Avisen, at eftersom linjeføringen over DTU er en tilkøbsløsning, så er det Lyngby-Taarbæk Kommune, der som lokal part i udgangspunktet ender med regningen: „Udgangspunktet for samarbejdsaftalen er, at man betragter den oprindelige linjeføring som basis. Hvis de enkelte kommuner vil mere end det, så skal det finansieres som tilkøb,“ siger hun. Hvordan togene til den københavnske letbane skal se ud, er endnu ikke besluttet. Her er et af de togsæt, som Siemens skal levere til Qatars bilfrie Education City. P P P P P P P P P P P P P P P P N P P P 107 Elektrovej V/DTU V/Bygning 303 V/Akademivej V/Lyngbygårdsvej V/Akademivej vest For et universitet i international klasse som DTU er det jo naturligt at have en effektiv skinnebåret infrastruktur. Jac ob Steen Møller , DTU’s campusdi rekt ør Universitetet er allerede et center i Lyngby, og det vil derfor være forkert ikke at lægge letbanen ind i campus – der hvor kunderne de facto er. Claus Nielsen, Unive rsitetsdi rekt ør Letbane til DTU – el er udenom For at sikre flere passagerer til letbanens endestation, har DTU foreslået en alternativ linjeføring med to stationer på campus. illu stration Torben Eskerød illu stration siemens 5


139037_DTU-avisen_5_2013_final_web
To see the actual publication please follow the link above