Page 22

DTUavis_1012_final

2 Sådan uddanner vi fremtidens diplomingeniører De skal sikre dansk konkurrencekraft og skabe arbejdspladser i erhvervslivet. Fremtidens diplomingeniører har en stor opgave foran sig. DTU’s diplomingeniøruddannelse skal gøre dem i stand til at løse den. uddannelse Praksisorienteret. Erhvervsrettet. De Nye stuDIeretNINger Innovativ. Det er nøgleordene for fremtidens Fem særlige arbejdsgrupper kaldet faglige fora forbe- diplomingeniøruddannelse. I forbindelse reder fusionen på de faglige områder. med fusionen bliver uddannelsens profil De faglige fora består af medarbejdere og stude- skærpet, og resultatet bliver en ny og endnu rende fra DTU og IHK, som er samlet i fem faglige mere attraktiv uddannelse, der forener det fora: ”Informationsteknologi og elektronik”, ”energi- bedste fra DTU og IHK. teknik og produktdesign”, ”Byggeri og infrastruktur”, ”Forretning, teknologi og innovation” og ”Kemi og Uddannelsen bliver både forsknings- og fødevarer”. praksisorienteret og tager udgangspunkt i De to sidste arbejdsgrupper har endnu ikke virksomhedernes behov. På den måde sikres begyndt deres arbejde. De øvrige fora arbejder lige det, at de studerende får en konkurrencedyg- nu på beslutningsgrundlag til fusionsudvalget (Hans tig uddannelse, og at virksomhederne kan an- Schjær-Jacobsen, martin Vigild m.fl.) med anbefalin- ger om bl.a.: sætte opkvalificerede ingeniører. Der arbejdes stadig på højtryk for at samle • Fremtidige studieretninger STon delene til fremtidens diplomingeniøruddan- • mål for de studerendes læringsudbytte mmer U maskinrummet og se, hvad der allerede er • Integration af CDIo orn og HStudieplaner• nelse. På disse sider kan man få et kig ind i • Implementeringsplaner for H færdigt, og hvordan tidsplanen ser ud. efterårssemesteret 2014 oreH T Fo En fælles hverdag Hvis studerende skal have mulighed for at følge undervisning på begge campusser, skal undervisning, frokostpause, ferier og eksamener ligge på samme tid. Et vigtigt skridt i fusionen er derfor en fælles struktur for diplomingeniøruddannelsen, et semester og en studieuge. Alle uddannelser går over til den samme struktur ved det første fælles optag i september 2014. Valgfri rækkefølge diplomingeniøruddannelsen 1. semester 2. semester 3. semester 4. semester 5. semester 6. semester 7. semester obligatoriske kurser Praktik Valgfag/specialiseringer, Valgfag/ mulighed for udlandspraktik specialiseringer/ et semester afgangsprojekt 3-ugers intensiv 13-ugers kursusperiode 2-ugers kursusperiode med kursus- eksamensperiode eller projektaktiviteter en studieuge Mandag Tirsdag onsdag Torsdag Fredag Kl. 8-12 Undervisning Undervisning Undervisning Kl. 13-17 Undervisning Undervisning De fem undervisningsdage er delt ind i to undervisningsblokke afbrudt af en frokostpause. Der er undervisning kl. 8-12 og kl. 13-17. Figuren viser et eksempel på en typisk studieuge, hvor en studerende har undervisning i fem af de ti blokke. ITH o T. Kaare Sm T Fo


DTUavis_1012_final
To see the actual publication please follow the link above