Page 16

DTU Avisen 1408

Af Marianne Vang Ryde De 941 studerende, der netop er startet på DTU’s nye diplomingeniøruddannelse, skal på 5. eller 6. semester tage et obligatorisk 10 ECTS-point-kursus, der indeholder elementerne innovation og tværfaglighed. Kurset er lige nu ved at tage form. Det har hele tiden været kendetegnende for diplomuddannelserne, at de i høj grad fokuserede på samspillet mellem teori og praksis, men det er noget nyt, at innovation og tværfaglighed ligefrem er skrevet ind i ’grundloven’ for diplomingeniøruddannelserne, det vil sige de seks såkaldte konstituerende elementer: praksisorientering, specialisering, innovation, tværfaglighed, internationalisering og forretningsforståelse. „De første to år arbejder de studerende med en grundfaglighed inden for de forskellige uddannelsesretninger, hele tiden parret med de praktiske aspekter. Derefter kommer elementerne tværfaglighed og innovation i spil, når de unge bliver sat sammen i grupper på tværs af fagligheder og skal forsøge at løse et virkeligt problem for en virksomhed,“ fortæller vicedirektør Anders Troi. Han leder den arbejdsgruppe, som netop nu er i færd med at lægge sidste hånd på det nye uddannelseselement. Gruppedynamik Ved semesterstart vælger alle studerende sig ind på et tema, hvorunder de finder en række projektidéer, der er forankret i virkelige problemstillinger i en virksomhed. Ud fra deres valg bliver de sat sammen i grupper på fire til seks fra forskellige studieretninger. „Grupperne må ikke bestå af studerende fra fagligt nært beslægtede emner som for eksempel elektroteknologi og itelektronik. De skal ud af deres komfortzone og lære at forstå andre tankemåder og respektere andre fagligheder,“ siger Anders Troi, som selvfølgelig forudser et større puslearbejde for at få den kabale til at gå op. DTU Diplom har kontakt til et stort netværk af virksomheder, så Anders Troi regner ikke med, at det bliver svært at finde projekter. „Men vi skal hele tiden udvikle basen og afstemme forventningerne med virksomhederne. Der skal være et mærkbart element af innovation i projekterne nu, og med innovation mener vi ikke kun nye patentérbare idéer, men måske i højere grad nye kombinationer af eksisterende idéer. Jeg ved, at det er en vigtig drivkraft for de studerende at skabe fungerende løsninger; men vi kan selvfølgelig ikke love, at de faktisk når frem til færdige løsninger inden for kursusperioden.“ Innovativ eksamen Kurset skal som alle andre indeholde en evaluering, men hvilken er endnu ikke fastlagt. „Vi diskuterer stadig forskellige muligheder – eksamensformen må også gerne være innovativ,“ siger Anders Troi. „Det eneste, der ligger fast, er, at vi både vil lægge vægt på processen og den faglige læring. Det er elementerne tværfaglighed, samarbejde og innovation, der er nye og vigtige i dette kursus, men selvfølgelig vil vi også evaluere den viden, der ligger til grund for projektarbejdet.“ Tværfaglig innovation giver bedre studerende YOUNG INNOVATOR Et eftertragtet praktikophold hos Siemens Healthcare gav Tine Frimodt Hansen fra Design og Innovation gode erfaringer med at arbejde internationalt. Af Christina Tækker Med en eftertragtet praktikplads inden for design og visualisering hos Siemens Healthcare er den 25-årige design- og innovationsstuderende Tine Frimodt Hansen blevet den første DTU-studerende, der har fået praktik gennem et event i Center for Knowledge Interchange (CKI), et nordisk center for udveksling af viden, der er etableret af Siemens og DTU. „Praktikopholdet gav mig mulighed for at arbejde i et internationalt miljø, hvor jeg bl.a. har lavet layout til forskellige bøger, udarbejdet en mockup til en kommende mobilapplikation, skitseret koncepter og processer og brainstormet på løsninger med andre teammedlemmer. Det har givet mig mod og selvtillid,“ siger Tine Frimodt Hansen. Det hele begyndte i 2013, efter at hun sammen med et par andre studerende vandt Siemens Case Competition, hvor hun deltog i healthcare-kategorien. I 2014 blev gruppen inviteret på en field trip-tur til Siemens Healthcare i Erlangen, hvor de besøgte Sultan Haider, som er grundlægger og ansvarlig for initiativet ‘Innovation Think Tank’, der stimulerer tværfaglig innovation inden for Siemens AG. Mange erfaringer Efter mødet med Sultan Haider blev Tine Frimodt Hansen tilbudt en af de meget eftertragtede praktikpladser i hans team som ‘Young Innovator’ og tilbragte otte uger af sin sommerferie i Erlangen. „Jeg kan kun anbefale andre at prøve et lignende ophold. Man skal bare kaste sig ud i alle mulige projekter og konkurrencer. Der er intet at tabe – og det kan ende med mange flere muligheder, end man havde troet.“ ■■Få mere at vide Tine Frimodt Hansen, design- og innovationsstuderende, frimodt.hansen@gmail.com Innovation og tværfaglighed kommer på skemaet ECTS På diplomingeniøruddannelserne er innovation og tværfaglighed ikke kun en hensigtserklæring. Det er overskriften på et obligatorisk uddannelseselement. FOTO MIKAEL SCHLOSSER ■■Få mere at vide Anders Troi, vicedirektør, DTU Diplom, andtr@dtu.dk KURSUS TIL 10 ECTS Innovation og tværfaglighed udbydes første gang i efteråret 2016 som et pilotforsøg. Tine Frimodt Hansen Tværfaglighed og innovation bliver helt konkret, når de diplomingeniørstuderende i tværfaglige grupper skal forsøge at løse et virkeligt problem for en virksomhed. Interdisciplinarity and innovation become highly specific when interdisciplinary groups of BEng students attempt to solve a real business-related problem. Interdisciplinary innovation produces better students YOUNG Innovator Having secured a much sought-after design and visualization internship with Siemens Healthcare, 25-year-old design and innovation student Tine Frimodt Hansen has become the first DTU student to gain practical training via an event at the Center of Knowledge Interchange (CKI)—a Nordic centre for knowledge exchange established by Siemens and DTU. “The internship offered me the chance to work in an international environment. The whole experience has boosted my courage and self-confidence,” says Tine Frimodt Hansen. Innovation and interdisciplinarity on the syllabus ECTS On the BEng programmes, innovation and interdisciplinarity are not merely a declaration of intent —they are a mandatory part of the syllabus. The 941 students that recently embarked on DTU’s new BEng programme must take a compulsory 10 ECTS credits course containing the elements innovation and interdisciplinarity in semesters 5 or 6. The course is currently being devised. From the outset, a key feature of the BEng programmes has always been their equal emphasis on theory and practice, but it is new that innovation and interdisciplinarity are actually written into the BEng programme ‘Constitution’. PRIVATFOTO 16  |  UDDANNELSE / EDUCATION  |    NR. 8·2014 SCAN TO READ FULL ARTICLES dtu.dk/1408


DTU Avisen 1408
To see the actual publication please follow the link above