Page 13

139042_DTUavisen_0114_final_B

Et kursus – en underviser – 15.000 studerende COURSERA 1400 bestod Anders Gorm Pedersens første Coursera-kursus med flotte karakterer. Et Coursera-site til internt brug på DTU er på vej. One course—one teacher—15,000 students COURSERA 15,000 students registered on a course—3,000 taking it and 1,400 who pass— the majority with an above average grade. It does not sound like a traditional DTU course, nor is it. DTU’s first course via the teaching portal Coursera— Computational Molecular Evolution—ended in September and Professor Anders Gorm Pedersen, who has been teaching   nr. 1·2014  |  UDDANNELSE / EDUCATION  |  13 the course, is absolutely delighted with the result: “I’m surprised that so many people around the world want to do the course,” he says. The teaching portal Coursera was established to give everyone—irrespective of income—access to high-level knowledge. Seventeen million people register for Coursera’s 440 courses. Teaching centres around several video lectures with integrated assignments and students must also prepare for the weekly lectures. Any questions can be put forward in a Q&A forum. Both Anders Gorm Pedersen’s many students and Coursera are pleased with the course. Stor interesse for DTU’s gymnasietilbud Gymnasier Over 130 3. g-elever tog imod DTU’s tilbud om at gennemføre eksperimenter på DTU. Af Henrik Larsen Gennem små to måneder frem til 11. december gennemførte over 130 gymnasieelever fra hele landet eksperimenter til deres studieretningsprojekter i DTU’s laboratorier. Og meget tyder på, at en del af eleverne bliver DTU-studerende efter deres gymnasietid. Ni DTU-institutter bød ind med tilbud om øvelser mod to i 2012. Derfor kunne DTU i år udbyde 16 øvelser, der spændte lige fra bestemmelse af farvestoffer i slik og sodavand over måling af emissioner fra brændeovne til kortlægning med DTU’s egen radar. „Takket være den store opbakning fra institutterne har vi i år kunnet udbyde omkring 300 pladser med et meget varieret indhold. Hos os skal eleverne selv melde sig til kurserne, og det fremgår af de kommentarer, vi har fået fra dem, at mange af eleverne har søgt målrettet mod DTU, og at mange af dem gerne vil studere her efter 3. g,“ siger kommunikationsmedarbejder Camilla Voigt Zacho, der har stået for projektet. Studieretningsprojektet i 3. g (også kaldet SRP) skal munde ud i en større skriftlig opgave, og DTU og de øvrige universiteter giver gymnasieeleverne mulighed for at gennemføre øvelser, som gymnasierne ikke har faciliteter til. ■■Få mere at vide Camilla Voigt Zacho, kommunikationsmedarbejder, AFR, cavz@ad.dtu.dk Læs mere om SRP-øvelserne på dtu.dk/srp. DTU stillede laboratorier og udstyr til rådighed for 3. g’ernes studieretningsprojekt DTU made available its lab facilities and equipment for final year students’ study programme projects. Scan to read FULL articles dtu.dk/1401 Major interest in DTU’s high school exercises High schools For almost two months ending on 11 December, over 130 Danish high school students from around the country conducted experiments for their study programme projects in DTU’s laboratories. Foto Mikal Schlosser Af Emilie Ann Jacobsen 15.000 tilmeldte til et kursus, 3000, der følger det, og 1400, der består, de fleste med en karakter langt over middel. Det lyder ikke som et traditionelt kursus på DTU, og det er det heller ikke. DTU’s første kursus på undervisningsportalen Coursera, Computational Molecular Evolution, blev afsluttet i september, og underviser Anders Gorm Pedersen er ovenud tilfreds: „Det har overrasket mig meget, at der findes så mange i verden, der vil følge kurset,“ siger han. Undervisningsportalen Coursera blev oprettet for at give alle på tværs af grænser og uanset indkomst en mulighed for at lære noget på et højt niveau. Der er 17 millioner tilmeldinger til Courseras 440 kurser. Undervisningen er bygget op over en række videoforelæsninger med indbyggede øvelser. Derudover skal de studerende forberede sig til forelæsningerne hver uge. Hvis de har spørgsmål, kan de stille dem til hinanden i et forum. Både Anders Gorm Pedersens mange studerende og Coursera har været glade for kurset. „Coursera syntes, at det var et grundigt og succesfuldt kursus. Derudover har jeg fået en masse rigtig, rigtig søde mails fra de studerende. Det er jo bare så hjertevarmende, når det er noget, man brænder for,“ siger han. Intern Coursera-platform En del af aftalen med Coursera er, at DTU får sit eget Coursera-domæne til internt brug. Underviserne får mulighed for at bruge platformens mange funktioner, som f.eks. at lægge video-øvelser op. Anders Gorm Pedersen synes ikke, der har været stor forskel på at undervise online og i et auditorium. Den største forskel er, at der ikke er den samme type interaktion med eleverne på nettet som i auditoriet. „Jeg kan ikke i samme grad sætte mig ind i den enkelte elevs behov, når jeg underviser på nettet. Men det er jo bare retfærdiggørelsen for, at der stadig findes et fysisk universitet,“ siger Anders Gorm Pedersen. Mange af hans kolleger kæmper dog med at kunne give deres studerende individuel feedback, og der kan øvelserne på det interne DTU Coursera-domæne være en god løsning, mener Hanne Jarmer, lektor på DTU Systembiologi, der var initiativtager til, at DTU skulle være med på Coursera. „Med øvelsesværktøjet på den interne hjemmeside kan mange hundrede studerende få feedback på deres faglige evner med bare nogle få museklik,“ siger hun. Hun mener, at de studerende vil få det største udbytte af den undervisningsform, der kaldes ’flipped classroom’, der kombinerer online-kursus formatet med undervisning i virkeligheden, hvor de sparrer med deres undervisere, de ph.d.- studerende og deres medstuderende. Der vil blive udvalgt omkring fem af DTU’s interne Coursera-kurser, som vil blive tilgængelige for hele verden. DTU’s første kursus, Computational Molecular Evolution, starter igen 13. januar 2014 og varer seks uger. ■■Få mere at vide Anders Gorm Pedersen, docent, DTU Systembiologi, gorm@cbs.dtu.dk Hanne Jarmer, lektor, DTU Systembiologi, hanne@cbs.dtu.dk Find DTU på Coursera på www.coursera.org/dtu Anders Gorm Pedersen fik meget respons fra de tusindvis af studerende. Anders Gorm Pedersen received considerable response from the thousands of students. Foto Mikal Schlosser 4 tips til Courseraundervisere Anders Gorm Pedersen har høstet nyttige erfaringer med sit første Coursera-kursus. 1. Tag udgangspunkt i et fysisk kursus, du har kørt i nogle år. Så har du slides og øvelser på forhånd og ved, hvad der virker, og hvad der ikke virker. 2. Fjern billeder med copyright på. Brug Wikimedia til at finde illustrationer og billeder, hvor copyrighten er bortfaldet eller kunstneren har fraskrevet sig den. 3. Lav øvelserne om, så de kan rettes af en computer. Svaret skal enten være et tal, en kort tekst eller kunne angives i en multiple choice. Der skal være mange svar til multiple choice-spørgsmålene, da de studerende kan svare igen, hvis de ikke rammer rigtigt i første omgang. 4. Følg med på kursets forum. De studerende har tit inspirerende og anderledes spørgsmål til faget. Men husk, at det er umuligt at svare på alle spørgsmål, og ofte vil en medstuderende kunne svare.


139042_DTUavisen_0114_final_B
To see the actual publication please follow the link above