Page 15

139042_DTUavisen_0114_final_B

”Jeg lytter til alle, men tager ikke særhensyn” BORGME STER Sofia Osmani har i seks år balanceret sit arbejde i DTU’s administration med en plads i Lyngby-Taarbæk kommunalbestyrelse. Nu indtager hun borgmesterkontoret, men DTU skal ikke forvente særbehandling. AA Jeg vil helt sikkert savne både arbejdet og ikke mindst mine mange gode kolleger i AUS og ude på institutterne; men jeg får heldigvis stadig meget at gøre med DTU, som er en vigtig arbejdsplads i kommunen. Sofia Osmani “I listen to all sides, but don’t go in for preferential treatment” MAYOR Ever since ninth grade, Sofia Osmani’s life has centred around politics. Inspired by her sister’s friend, she joined Young Conservatives Denmark. After only a few years, she was elected local councillor in Lyngby-Taarbæk Municipality, and at the age of 22 she was elected onto the town council—a position she has held ever since. Now she is elected mayor of Lyngby-Taarbæk.   nr. 1·2014  |  SAMFUND / SOCIETY  |  15 While politics plays an important role in Sofia Osmani’s life, she has also found time to complete an MA in Politics, hold down a job and raise a family. Six years ago, after several years with the Danish Chamber of Commerce, she applied for a job at DTU and was hired by the then Head of the Office for Study Programmes and Student Affairs, Merete Reuss. Peter Sørensen/DAS BURO ■■Over grænsen Nyt fra DTU’s partnere Redigeret af Henrik Larsen Spil får følelserne til at svinge i takt Ved at måle hjerneaktiviteten og bevægelserne i ansigtsmuskler har forskere ved det finske universitet Aalto opdaget, at computerspil kan få spillernes følelsesmæssige reaktioner og hjerneaktiviteten til at svinge i takt. Det er velkendt, at mennesker, der kommunikerer direkte med hinanden, begynder at imitere hinanden. Men forskerne konstaterede, at to spillere, der kæmpede sammen i spillet Hedgewars, samtidigt havde ens ansigtsbevægelser og følelsesmæssige udsving. Virtuelle elbiler i Münchens gader En flåde på 130 virtuelle elektriske biler bliver nu sendt ud i Münchens gader. Ved hjælp af software i smartphones, som placeres i taxaer og varevogne, vil forskere fra universitetet TUM beregne, hvordan elektriske køretøjer ville have klaret de konventionelle bilers kørselsmønstre med hensyn til miljø og økonomi. Telefonerne lagrer oplysninger om bilernes ruter, sving, acceleration og deceleration. Studenter-satellit sendt ud i rummet VELOX-PII er navnet på Singapores anden satellit i rummet. Den er bygget udelukkende af bachelorstuderende ved Nanyangs Tekniske Universitet i Singapore og blev sendt af sted 21. november med en russisk raket. Satellitten vejer 1,33 kg, og den skal teste NTU’s satellitteknologis holdbarhed og ydeevne. Korea vil lave egne PET-MR-skannere I et samarbejde mellem KAIST og tre andre koreanske universiteter og forskningsenheder er det lykkedes at fremstille en PET-MR-skanner udelukkende ved hjælp af koreansk teknologi. Kombinationen af PET- og MR-skanning kan både bruges ■■Cross borders News from DTU partners til at undersøge funktionel anatomi med PET og tage knivskarpe anatomiske billeder på submillimeterniveau med MR. Verdens første PET-MR-skanner blev præsenteret i 2010 af TUM i München. Projekt skal sikre renere flymotorer Dr. Jeroen van Oijen fra det hollandske universitet TU/e i Eindhoven skal stå i spidsen for et forskningsprojekt, DREAM CODE, der skal resultere i en numerisk model, som kan vise, hvordan luftfartens udledning af CO2 og NOx kan reduceres med henholdsvis 50 og 80 procent. Projektet indgår i EU-projektet CleanSky, der skal sikre renere flymotorer i fremtiden. Bilens chassis er også batteri Batteriernes vægt er en af de store udfordringer for udviklingen af elektriske biler. Derfor har et forskningshold med deltagelse af Patrik Johansson fra det svenske universitet Chalmers fremstillet batterier, der kan indgå i bilernes bærende konstruktion. De såkaldte strukturelle batterier består af et ekstremt stærkt fem millimeter tyndt laminat af glas- og kulfiber, som kan formes, så det kan indgå som en del af bilernes chassis. I modellen på billedet er bilens tag erstattet med et strukturelt batteri. Computer games gets your emotions in tune · Virtual electric cars in Munich’s streets · Student satellite launched in space · Korea wants to make their own PET-MR scanners · Project to ensure cleaner aero engines · Car chassis is also a battery Foto KAIST Foto Chalmers Scan to read FULL articles dtu.dk/1401 Af Marianne Ryde Lige siden 9. klasse har en stor del af Sofia Osmanis liv handlet om politik. Hun blev inspireret af sin søsters veninde til at melde sig ind i Konservativ Ungdom. Efter få år blev hun valgt til lokalformand i Lyngby-Taarbæk, og som 22-årig kom hun i byrådet, hvor hun har siddet siden. Og efter kommunalvalget som kommunens nye bormester. Politik har altså været en vigtig del af hendes liv, men langt fra den eneste. Ved siden af har hun skaffet sig cand.scient. pol-eksamen, job, mand og børn. For seks år siden, efter nogle år hos Dansk Erhverv, søgte hun job på DTU og blev ansat af den daværende leder af Afdelingen for Uddannelse og Studerende, Merete Reuss. „Sofia ønskede et job, som var udfordrende, men som også kunne forenes med hendes politiske liv, og det fik hun her. Sofia løste sine opgaver med stort engagement og høj kvalitet, samtidig med at hun passede sit politiske arbejde; vi har i den grad nydt godt af hendes analytiske evner og store overblik. Og så er hun sådan en positiv og munter kollega,“ siger Merete Reuss. Glæden er i høj grad gensidig. „Jeg var heldig at få job på DTU. Det er en fleksibel og familievenlig arbejdsplads, hvor man både får ansvar, friheder og gode kollegaer,“ siger Sofia Osmani, der til enhver tid ville anbefale andre at søge job her. To kasketter – ingen sammenblanding Selv har hun nu sagt farvel til DTU, i hvert fald for de næste fire år – borgmesterjobbet kommer jo kun i fuldtidsudgaven. „Jeg vil helt sikkert savne både arbejdet og ikke mindst mine mange gode kolleger i AUS og ude på institutterne; men jeg får heldigvis stadig meget at gøre med DTU, som er en vigtig arbejdsplads i kommunen,“ siger Sofia Osmani og understreger samtidig, at hun aldrig kunne drømme om at give DTU særbehandling. „Jeg lytter til alle, men tager ikke særhensyn; det ville være usagligt,“ slår hun fast. Hun er for eksempel en indædt modstander af letbanen, som hun mener sender en alt for stor regning til kommunens borgere, uden at de får noget særligt ud af det. „Det er fint med kollektiv trafik, men der findes bedre løsninger end at sende en dyr sporvogn hen over vores grønne områder. Det synspunkt holder jeg fast i, også selv om det måske ikke lykkes mig at få flertal for det.“ Så er hun anderledes positivt stemt over for tiltag som nyt kollegiebyggeri – nej, ungdomsboliger, retter hun det til. „Hvis kommunens borgere skal finde byggegrunde og penge til byggeriet, skal der jo ikke kun være plads til de unge, som kommer hertil for at tage en uddannelse på DTU, men også til unge fra Lyngby-Taarbæk, der for eksempel læser på KU.“ „Borgerne kommer altid først – vi skal blive bedre til at lytte til og inddrage borgerne,“ lyder det afsluttende fra Lyngby-Taarbæks første kvindelige borgmester, som i øvrigt ikke har tænkt sig at opholde sig på rådhuset 24/7. Der skal også være plads til at være mor og have et familieliv. „Det tror jeg nu også, vælgerne mener. De ved godt, hvem jeg er, og ønsker forhåbentlig et helt menneske, som kender kommunen indefra.“ Sofia Osmani Født i 1979, er gift og har to børn på 7 og 4 år. Medlem af Det Konservative Folkeparti. 2001: Valgt ind i Lyngby-Taarbæk Kommunes byråd for Konservative. 2003: Cand.scient.pol. 2003-2007: Job i Dansk Erhverv (tidligere HTS-I). 2007-2013: Specialkonsulent på DTU i AUS. 2013-: Borgmester i Lyngby-Taarbæk Kommune. Sofia Osmani har forladt jobbet som specialkonsulent i DTU og sat sig i borgmesterstolen på rådhuset i Lyngby. Sofia Osmani has left her job as Special Consultant at DTU to take up the position of mayor in Lyngby.


139042_DTUavisen_0114_final_B
To see the actual publication please follow the link above