Page 13

DTUavisen0115

  NR. 1·2015  |  UDDANNELSE / EDUCATION  |  13 Lav professionelle videoer i biblioteket SELVBETJENINGSVIDEO I kælderen under biblioteket på Lyngby Campus kan undervisere og studerende nu optage og redigere video på egen hånd. SCAN TO READ FULL ARTICLES dtu.dk/1501 Create professional videos in the library SELF-SERVICE VIDEO As of 1 January, a new function has been added to the DTU access card: it now opens the doors to DTU’s two new Media Labs in the basement below the library in Lyngby. One of these labs houses a fully equipped video recording studio, the other a post-production suite for editing video shoots. Not only that, but the video suite is actually ‘smart’. This means that once you have set up and used the equipment for the first time, the system remembers where everything was positioned, making it simple to record a series of visually coherent videos. “We’ve tried to create a professional set-up with ambitious equipment that is not only flexible, but also user-friendly and simple to operate. We are, of course, looking forward to continuing to develop the facility in partnership with our users,” relates Kasper Skårhøj, E-learning Consultant at LearningLab DTU, who was responsible for setting up the media rooms. The studio features a range of pre-programmed settings for lighting, camera operation, etc. so users can put together a professional looking recording at the touch of a single button. For editing, the suite boasts both PC and Mac platforms, as well as a full range of appropriate software—for users of all skill levels. The studio is equipped with four cameras to cover every conceivable angle - one camera is even mounted on the ceiling. Af Marianne Vang Ryde DTU-adgangskortet fik 1. januar en ekstra funktion: Det åbner dørene til DTU’s to nye Media Labs i kælderen under biblioteket i Lyngby - et fuldt udstyret videooptagelsesstudie og et post-produktionsrum, hvor videoen kan redigeres. Videostudiet er tilmed ’smart’, for har man en gang brugt og indstillet udstyret, husker systemet, hvordan det hele stod, så man let kan optage en serie visuelt sammenhængende videoer. „Vi har forsøgt at skabe et professionelt rum med ambitiøst udstyr, som samtidig er fleksibelt, brugervenligt og nemt at betjene. Men vi glæder os til at fortsætte udviklingen i samspil med brugerne,“ siger e-læringskonsulent Kasper Skårhøj fra LearningLab DTU, som har stået for indretningen af medierummene. Studiet rummer en række forudprogrammerede indstillinger af lys, kameraføring osv., så man blot ved at trykke på en knap hurtigt kan lave en professionelt udseende optagelse. Og til redigeringen findes både pc og Mac plus alt tænkeligt relevant software − til alle brugerniveauer. Til videostudiet hører hele fire kameraer, så alle vinkler kan dækkes. Et kamera er monteret i loftet og kan være nyttigt, hvis man ønsker at vise en prototype af sit produkt. En stor skærm i rummet kan fungere som ’green screen’, så optagelsen kan laves foran et stillbillede eller med en baggrundsvideo for at fuldkomme illusionen. Alternativt kan man vælge flere forskellige farver som fast baggrund. Videorummet er forsynet med et bevægeligt redigeringsbord med pc og digital tegneplade, så man kan redigere sin optagelse undervejs. Rummet er lydisoleret, og clipsmikrofoner gør, at baggrundsstøjen er minimeret, og der kun er fokus på den direkte lyd. Booking gennem biblioteket De nye Media Labs reserveres gennem bibliotekets almindelige bookingsystem, og man kan samtidig bestille hjælp til optagelse og eventuel efterbehandling fra en uddannet og erfaren studentermedhjælper. Studentermedhjælperen vil også have en fast ugentlig vagt i lokalerne, og biblioteket arbejder på at lave en række video-manualer som visuelt supplement til de skrevne vejledninger. „Det er en drøm, der nu går i opfyldelse,“ siger teamleder Lars Binau fra DTU Bibliotek. „Efterhånden bruger mange undervisere video til at understøtte læringen, og et stigende antal studerende, for eksempel mange af DTU Skylabs brugere, har brug for at pitche deres idéer eller en prototype for investorer, for eksempel til crowdfunding. Biblioteket er også selv ved at lære udstyret at kende, så vi kan lave undervisningsvideoer som en del af vores egen formidling. Og ved næste Robocup-event kommer videopræsentationer af robotterne til at indgå i konkurrencen.“ FOTO MIKAL SCLOSSER ■■Få mere at vide Lars Binau, teamleder, DTU Bibliotek, labi@dtu.dk


DTUavisen0115
To see the actual publication please follow the link above