Page 18

DTUavisen0115

18  |  CAMPUSLIV / CAMPUS LIFE  |    NR. 1·2015 Kontrolleret vildskab mellem NATUR ‘Tamed wilderness’ between the trees NATURE Michael Kruse Jepsen is the man who plans and heads up everything to do with roads and gardens on DTU’s grounds. For example, it was his idea to have the gardeners swap their lawn-mowers for scythes in some campus areas last summer. Take a walk through the area around Building 417 on Lyngby Campus, and you will notice a vehicle parked there that would look more at home in the wilderness of Alaska than on the asphalted roads at DTU. It is a ‘mature’ Land Rover, which has evidently been around the block a few times, and which looks unlikely to have any problems fording rivers or carrying hunting trophies home on its bonnet. “It’s actually my seventh Land Rover,” he explains, as he welcomes DTU Avisen into his office. He continues: “I don’t think I’ll ever tire of driving Land Rovers. Even if they can’t move faster than 80 km/h on the motorway.” Michael Kruse Jepsen is wearing khaki trousers featuring an impressive number of pockets. His office walls are covered in detailed maps of DTU’s large outdoor areas, and in one corner there are three birds’ houses that are evidently waiting to be hung up somewhere. He is obviously a true ‘outdoor man’. Today he has no hesitation in admitting that he was less than impressed by what he saw when he came to DTU for his first job interview. Michael Kruse Jepsen er manden, der planlægger og leder alt, som handler om veje og haveanlæg på DTU’s arealer. Det var hans idé, at gartnerne i sommer byttede plæneklipperen ud med le på flere af campusområderne. Af Signe Gry Braad Hvis man går en tur i området omkring bygning 417 på Lyngby Campus, så vil man se et parkeret køretøj, der mere ligner noget, som hører hjemme i Alaskas vildmark end på DTU’s asfalterede veje. Det er en ældre Land Rover serie 3, som tydeligvis har prøvet lidt af hvert, og som ikke ville have problemer med hverken at krydse floder eller fragte jagttrofæer hjem på kølerhjelmen. Bilen tilhører Michael Kruse Jepsen, sektionsleder i Park og Vej, Campus Service (CAS). Det kraftfulde køretøj er 35 år gammelt, og Michael Kruse Jepsen har købt bilen af Forsvaret, hvor den tjente som radiovogn frem til 2005. Så den er vant til at arbejde. „Det er faktisk min syvende Land Rover,“ forklarer han, da han tager imod DTUavisen på sit kontor og tilføjer: „Jeg tror ærlig talt aldrig, at jeg bliver træt af at køre i Land Rovere. Også selvom de ikke kan komme over 80 km i timen på motorvejen.“ Michael Kruse Jepsen er iklædt sandfarvede bukser med masser af lommer. På kontorets vægge hænger detaljerede kort over DTU’s store udearealer, og i et hjørne står der tre fuglehuse og venter på at blive hængt op. Her er tydeligvis en klassisk outdoormand. Tilbage til rødderne Egentlig drømte Michael Kruse Jepsen i mange år om at blive dyrlæge, men det lykkedes ham ikke at komme ind på studiet, der har haft et skyhøjt karaktergennemsnit som adgangskrav i mange år. I stedet forsøgte han både biologi- og agronomstudiet, men det var lidt for tørt. „For mange forelæsninger og for lidt virkelighed,“ husker han. Derfor besluttede han sig for at blive skov-og landskabsingeniør. „Jeg er vokset op ved Augustenborg Skov på Als i Sønderjylland og har altid nydt at befinde mig ude i naturen.“ Uddannelsen blev sparket i gang af et års arbejde som skovarbejder på Næsbyholm Gods på Sjælland, hvor Michael Kruse Jepsen for alvor fik smag for at arbejde i det fri. „Jeg kom direkte fra et studieliv i København fyldt med lærebøger og indelukkede auditorier til en hverdag, hvor jeg var ude dagen lang og lærte at fælde træer og pleje skoven. Det var fantastisk,“ husker Michael Kruse Jepsen, der, før han begyndte på DTU, blandt andet har arbejdet i vej- og parkafdelinger i flere kommuner samt været skovfoged og arealforvalter på Flyvestation Skrydstrup. Plads til nytænkning Jobbet på DTU er anderledes end hans tidligere stillinger, og i dag indrømmer han da også, at han ikke ligefrem blev imponeret af det, han så, da han var til sin første jobsamtale på DTU. „Jeg syntes det hele virkede meget friseret og uden meget plads til nytænkning, hvilket jeg sagde lige ud. Heldigvis var personen, der stod for samtalen, meget interesseret i at høre, hvilke tiltag, jeg mente, man kunne lave for at ruske op i udearealerne, uden det gik ud over den oprindelige tanke om sammenspillet mellem arkitekturen og beplantningen på campus,“ siger Michael Kruse Jepsen, der gik fra samtalen med en fornemmelse af en arbejdsplads, der nok havde mange traditioner, men hvor man bestemt også var lydhør over for andre måder at gøre tingene på. Nu er det efterhånden to et halvt år siden, han havde sin første arbejdsdag på DTU, og i løbet af den tid har specielt et bestemt projekt været med til at bringe afdelingen for Park og Vej frem i rampelyset. Frem med leen Opmærksomme læsere har muligvis bemærket, at græsset under visse træer ikke blev slået i løbet af sommeren, og at DTU pludselig lignede en scene fra tv-serien ’1864’ frem for et moderne teknisk universitet, da gartnerne begyndte at høste med le i juni. Forklaringen skal findes i projektet BiodiversiTest, som er et initiativ, Michael Kruse Jepsen har fået idéen til og efterfølgende solgt til Campus Services ledelse. Projektets formål er at udvikle nye metoder til at sikre en mere mangfoldig natur på campus. Både når det kommer til plante- og dyreliv. Og på samme tid beAA Jeg syntes det hele virkede meget friseret og uden meget plads til nytænkning, hvilket jeg sagde lige ud. Michael Kruse Jepsen, sektionsleder i Park og Vej, Campus Service


DTUavisen0115
To see the actual publication please follow the link above