Page 1

DTU-avisen_2_2013_web

Grønt lys til Life Science-byggeri Rejs ud og studér Gem den bæredygtige energi Folketingets Finansudvalg har godkendt DTU’s planer om at flytte Det er godt for den fremtidige karriere at tage et semester i Bæredygtig energi fra sol og vind kræver lagringsmetoder, så ener- tre institutter til Lyngby Campus. Dermed er der givet udlandet, for arbejdsgiverne efterspørger kandidater med gien er til rådighed, når der er brug for den. Sektionsleder grønt lys til nybyggeri og renovering af 38.000 kvadrat- 2 udlandserfaring. Læs om mulighederne for at skabe inter- 8 Allan Schrøder Pedersen fra DTU Energikonvertering peger 10 meter til DTU’s Life Science- og Bioengineering-aktiviteter. nationale netværk og tilegne sig vigtig kulturforståelse. på seks lovende teknologier. DTUAVISEN 2. februar 20132 ock RST e UTT h S o T Fo Trafikkens store regnemaskine Med Landstrafikmodellen kan politikerne få svar på, hvilke trafik- og transportmæssige konsekvenser, nye infrastruktur- projekter får. Modellen er et eksempel på en vellykket kombination af DTU’s forskning og myndighedsbetjening. Trafikforskning Hvis man anlægger en ny sion af i november 2012. Landstrafikmodellen ningsvækst ind i modellen. Efterfølgende kan infrastrukturprojekter. Den stærkt imødesete motorvej, hvem vil så køre på den, hvornår er groft sagt en enorm regnemaskine, der på der tilføjes samfundsøkonomiske beregninger Landstrafikmodel bliver nu testet af Trans- vil de gøre det, og hvorfor? Hvordan vil den baggrund af en mængde data om transport, samt vurderinger af eventuelle miljøkonse- portministeriet og de relevante styrelser, som nye motorvej påvirke byerne langs stræknin- infrastruktur, økonomi osv. kan forudsige kvenser, og disse elementer kan så forenes i et har adgang til modellen via servere på DTU gen, og hvad vil der ske med miljøet? effekterne af trafikpolitiske beslutninger. oplæg til politikerne. Transport. Disse og utallige andre trafikalpolitiske DTU’s trafikforskere lægger ministeriernes Landstrafikmodellen giver med andre ord spørgsmål kan besvares med den såkaldte og Danmarks Statistiks antagelser om frem- et stærkt forbedret beslutningsgrundlag, der Landstrafikmodel, som DTU frigav første ver- tidens økonomi, brændstofpriser og befolk- gerne skal føre til valget af de bedst mulige fortsættes på side 8 DTU Systembiologi · DTU Byg · DTU Fotonik · DTU Transport · DTU Aqua · DTU Fødevareinstituttet · DTU Fysik · DTU Compute · DTU Management Engineering · DTU Kemi · DTU Kemiteknik · DTU Mekanik · DTU Miljø · DTU Veterinærinstituttet · DTU Elektro · DTU Space · DTU Nanotech · DTU Vindenergi · DTU Energikonvertering · DTU Nutech · DTU Business · DTU Cen · DTU Danchip · DTU Bibliotek


DTU-avisen_2_2013_web
To see the actual publication please follow the link above