Page 11

DTU-avisen_3_2013

Undervisning   Der er ingen kedelige udsigter fra gangene hos DTU Compute i bygning 324. Flere steder åbner rummet sig op og bliver til en svalegang med kig ned til stueetagens 24 black olive-træer. Dernede inviterer møblerede loungeområder studerende og medarbejdere til at sætte sig under trækronerne og arbejde, tale eller dagdrømme – hvis nogen har tid til det nu om dage. DTU Compute benytter bygningens første og anden sal, mens stueetagen er indrettet til fælles undervisningsfaciliteter med seks undervisningslokaler. Lokalerne er i forskellige størrelser og kan rumme mellem 20 og 60 studerende. Til hvert undervisningslokale er der møblerede ’break-out’-zoner, hvor de studerende kan sætte sig ud og arbejde videre gruppevis som en del af undervisningen. Disse zoner kan bookes på samme vis som undervisningslokalerne. Denne indretning gør det muligt at variere undervisningen mellem holdundervisning og gruppearbejde og få dette skift til at flyde let. Glasvægge ind til undervisningslokalerne giver et kig ind i rummene, og dagslyset får adgang til den inderste del af bygningen. Der er otte andre møblerede områder i stueetagen, som ikke kan bookes og dermed er til fri afbenyttelse for både studerende og medarbejdere. Avanceret av-udstyr Undervisningslokalerne bliver udstyret med moderne og avanceret av-udstyr, der skal understøtte e-læring på universitetet. I alle rum er der to projektorer i fuld HD, som giver masser af digital tavleplads. I de fire store undervisningslokaler er der desuden digitale tegneplader, hvor underviseren med præcision kan tegne f.eks. grafer, som derefter bliver vist oppe på de store lærreder. I disse rum er der også installeret en ’visualizer’, et videokamera, der virker som en slags digital overheadprojektor. Man kan smide både et A4-papir eller en gadget ind under kameraet, hvorefter det filmede bliver fremvist på en storskærm. Alle lokaler er udstyret med kameraer, så undervisningen kan live-streames til internettet eller transmitteres til andre lokaler i bygningen. Det vil sige, at man kan koble rummene sammen, så den samme undervisning kan foregå i flere rum på samme tid. Eller studer ende, som er forhindret i at møde op, kan følge undervisningen via internettet. De, der ikke sidder i lokalerne, Fakta om DTU Compute Efter fusionen mellem DTU Matematik og DTU Informatik består DTU Compute – Institut for Matematik og Computer Science – af omkring 400 medarbejdere og 11 forskningssektioner: • Matematik • Algoritmer og Logik • Billedanalyse og Computergrafik • Dynamiske Systemer • Embedded Systems Engineering • Kognitive Systemer • Kryptologi • Language-Based Technology • Statistik og Dataanalyse • Scientific Computing • Software Engineering har mulighed for at række fingeren op ’digitalt’ ved at sms’e spørgsmål ind til underviseren, som derefter kan fremvise spørgsmålene på en storskærm. Av-udstyret vil blive installeret og være klar til undervisningen i løbet af forårssemestret. - Lotte Krul kræver spilleregler Et kig ned til et moderne studiemiljø I processen med at flytte 120 personer fra enmandskontorer til de nye fælleskontorer i bygning 324 har DTU Compute lagt vægt på frivillighed, fortæller institutdirektør Helle Rootzén. „Det er vigtigt at respektere, at fælleskontorer ikke er løsningen for alle. For nogen er det en fin løsning, men vi er alle forskellige, og det skal vi være, for det er med til at skabe den mangfoldighed, som gør en arbejdsplads spændende,“ siger Helle Rootzén. Helle Rootzén glæder sig også til at se, om bygning 324 medfører andre forandringer: „Med den nye bygning får vi mulighed for at tilgodese flere mennesketyper og tilbyde et alternativ til cellekontorerne. Måske kan det også hjælpe med at tiltrække flere kvinder til matematik og computer science-fagene, når det pludselig bliver tydeligt, at vi arbejder meget i teams og også kan være meget udadvendte,“ lyder det fra institutdirektøren. DTU Compute flytter ind i kontorerne i bygning 324 i løbet af februar og marts. - Lotte Krul Som beboere i bygning 324’s første og anden sal bor DTU Compute oven på et nyt og spændende studiemiljø. 11


DTU-avisen_3_2013
To see the actual publication please follow the link above