Page 15

DTU-avisen_3_2013

Efteruddannelse er Efteruddannelse   Efteruddannelse nævnes ofte som en af løsningerne, hvis Danmark skal bevare arbejdspladser inden for rigets grænser og sikre vækst. Det giver et universitet som DTU både en opgave og en mulighed for at profilere sig og skabe kontakt til verden uden for murene. „DTU er og skal være erhvervslivets universitet. Og det skal vi tage alvorligt,“ siger Søren Lybecker, programleder ved DTU Management Engineering. Han er en af de undervisere på DTU, der har kastet sig over at tilbyde efteruddannelseskurser målrettet erhvervslivet. Det gør han af en række årsager, først og fremmest, fordi der er tale om det, han fyndigt kalder en „ triple-win-situation“. „Der er fordele i det for kursisten, som får en konkret viden; for kursistens virksomhed, fordi kurset er bygget op omkring konkrete opgaver eller udfordringer fra arbejdspladsen; og endelig for os undervisere, der får netværk og inspiration fra deltagerne. Det er jo folk med en god portion livs- og erhvervserfaring,“ siger Søren Lybecker. En anden fordel ved at lave efteruddannelse på DTU er, at det overskud, kurserne genererer, går til instituttet, der står for kurserne – uden at midlerne er øremærket til særlige formål. Underviserne kan altså disponere over midlerne til instituttets forskningsprojekter. „Det er en god måde at skaffe forskningsmidler og samtidig etablere projekter med erhvervslivet,“ siger Søren Lybecker. - Bertel Hening Her får jeg perspektiveret mit arbejde og koblet teorier med praksis. Perspektiveringen er helt central, og jeg vil helt klart gå mere reflekteret til kommende projekter. Kirsten Barslund , udviklin gs- og projektk oordinat or, Det Danske Filminstitut. Delta ger i efte rudannelsen ’Design og ledelse af projekte r i netværk’ ”Jeg kan se, at jeg gør en forskel” Kurser til erhvervslivet skaber værdi både for kursisten, virksomheden og underviseren, forklarer Søren Lybecker. Efteruddannelse   „I betragtning af, at vores kompetencer i virkeligheden er det, Danmark skal leve af i fremtiden, så burde DTU faktisk udbyde meget mere efteruddannelse.“ Det siger Søren Lybecker, programleder ved DTU Management Engineering, der er midt i sit andet forløb som leder af en efteruddannelse for projektledere med overskriften ’Design og ledelse af projekter i netværk’. Uddannelsen er blevet til i nært samarbejde med en række danske virksomheder, der har budt ind med de behov, de har til efteruddannelse. Desuden er underviserne på uddannelsen håndplukket både ud fra faglige og personlige kompetencer. Undervisning af krævende erhvervsfolk skal leveres i øjenhøjde, understreger Søren Lybecker: „Det er vigtigt, at virksomhederne får et udbytte her og nu.“ Værdifulde kontakter Men det handler ikke kun om det, for samtidig får Søren Lybecker også selv værdifulde kontakter til erhvervslivet, der bliver brugt til konkrete projekter i forskningen og den almindelige undervisning. Han har eksempelvis oprettet en specialeskole i samarbejde med FL Smidth, hvor 5-10 kandidatstuderende skriver speciale om projektledelse hos cementkoncernen. „Det er meningsgivende – også for mig selv. Jeg kan se, at jeg gør en helt konkret forskel,“ siger Søren Lybecker begejstret. Få mere at vide Søren Lybecker Programleder, DTU Management Engineering slyb@dtu.dk DTU tilbyder en lang række efteruddannelseskurser, der omsætter tung faglighed til konkrete redskaber til brug for virksomheder. Underviserne får som en ekstra bonus både netværk og inspiration fra kursisterne. Professor Poul Løgstrup Bjerg, Institut for Vand- og Miljøteknologi, har siden 90’erne været en drivende kraft i efteruddannelseskurser om jord- og grundvandsforurening. 15


DTU-avisen_3_2013
To see the actual publication please follow the link above