Page 12

141875 DTUavisen_04_2014_310314B (1)

12  |  UDDANNELSE / EDUCATION  |    nr. 4·2014 ■■Kort nyt Studier og navne It-program til multicampus undervisning Adobe Connect er et program, der gør det muligt at holde fjernundervisning med interaktive elementer. Det er blevet integreret i CampusNet og anvendt med stor succes, bl.a. af Christian Skov fra DTU Aqua, der har undervist studerende i Lyngby fra sit hjem i Silkeborg, og Michael Kai Petersen fra DTU Compute, som har undervist studerende fra DTU og KAIST samtidig. Ph.d. in spe? Har du planer om at søge en ph.d.- stilling? Så har DTU’s ph.d.-kontor en stand på DSE-messen den 9.-10. april. På standen vil man kunne møde både erhvervs- og traditionelle ph.d.-studerende, repræsentanter fra Uddannelses og Forskningsministeriet samt deltage i en konkurrence. Oversøiske ansøgningsfrister Vil du studere oversøisk i forårssemestret 2015, er det ved at være tid til at holde øje med ansøgningsfristerne. For studerende, der ønsker at læse i USA, Canada, Australien eller New Zealand i foråret 2015, er fristen for ansøgning 1. maj 2014. Den er noget senere for europæiske destinationer med Erasmus – det er nemlig først 1. september 2014. DTU-uddannelser filmatiseret Alle DTU’s studieretninger på civilbachelor og diplomingeniør-uddannelserne er blevet filmatiseret og uploadet til YouTube på DTUBroadcast. Også film fra Ørsted-forelæsninger, rektor-talks, ph.d.-præsentationer og lign. er uploadet. Uddannelses-filmene kan desuden ses under de enkelte studieretninger på dtu.dk. Årets dimittender fejres Alle, der bliver færdige som diplom- eller civilingeniører i perioden fra 23. oktober 2013 til 23. april 2014, bliver fejret med en reception den 29. april (diplom) og 30. april (civil). Begge dage ønsker rektor Anders Bjarklev og PFformand Kristoffer Skaftved Mathiesen tillykke, der vil være en alumnegæstetaler, diplomoverrækkelse, fotografering og reception. Tilmelding er nødvendig på www.alumni.dtu.dk. Karrierecentret på Facebook Hold dig opdateret om kommende arrangementer og workshops i Karrierecentret via Facebook. ’Lyt og gå hjem’- metoden er fortid Læring Som det første universitet i Danmark har DTU tilrettelagt et kursus med en specialdesignet model, der revolutionerer måden at undervise og lære på. ■■News in brief The days of the ‘listen and go home’ method are over Future PhD? · Overseas deadlines for applications · DTU study programmes filmed · Graduates of the year celebrated · DTU Career Centre on Facebook Learning As the number of participants for the TEMO course outgrew the auditorium, the organizers had to come up with a creative solution. And so they did , and actually decided not to use the auditorium. Today, DTU is the first university in Denmark to employ a course template that fully supports the principles of ‘Blended Learning’—that several forms of teaching supplement each other. With more than 300 students signing up each semester, the ‘Technology, Economics, Management and Organisation’ (TEMO) course is the most popular on DTU’s postgraduate study programmes. Thanks to a DKK 1 million grant from DTU, Programme Director Søren Lybecker and Assistant Professor Sara Grex were able to launch a novel course concept based on key elements such as group work, challenges facing the corporate sector, and live talk shows. Via an online platform, students on the course can access e-lectures, video course descriptions, reading material and ‘Edutainment’ film clips. Af Caroline Jakobsen Da interessen for kurset TEMO blev for stor til auditoriets kapacitet, måtte folkene bag tænke kreativt. Det gjorde de, og i processen gik de bort fra selvsamme auditorium. I dag er DTU det første universitet i Danmark, der benytter sig af en kursusskabelon, som fuldstændigt understøtter principperne i ’Blended Learning’ – at flere undervisningsformer skal supplere hinanden. ’Technology, Economics, Management and Organisation’ hedder kurset bag forkortelsen TEMO, som er det mest populære kursus på DTU’s kandidatuddannelser med flere end 300 tilmeldte hvert semester. 1 mio. kr. i støtte fra DTU gav programchef Søren Lybecker og adjunkt Sara Grex mulighed for at lancere et helt nyt kursuskoncept, hvor gruppearbejde, udfordringer fra virksomheder og live talkshows er hjørnestenene. I dag får de studerende på kurset adgang til en online platform, hvor de finder e-lectures, beskrivelser af forløbet fortalt på film, læsestof og ’Edutainment’-filmklip – små narrative film, der beskriver et emne med f.eks. grafik. Om onsdagen løser de opgaver i grupper på DTU, og samme formiddag kan de overvære et live talkshow med relevante fagfolk, der perspektiverer pensum. Hvis de ikke kan være til stede, kan de naturligvis se det online. At kurset er uafhængigt af tid og sted, er grundtanken. Vi lærer forskelligt „Det særlige ved kurset er, at vi integrerer forskellige læringsmæssige virkemidler i én model. Der er nogle, der stadigvæk får mest ud af at læse en bog, og så er der andre, der skal opleve pensum visuelt, sat i perspektiv i et talkshow eller ved at lave øvelser. Her har vi samlet hele buketten, så på den måde skulle vi gerne sikre, at alle lærer mest muligt,“ fortæller Søren Lybecker. At de studerende skal dukke op til en forelæsning, lytte og gå hjem igen, er fortid på TEMO. Og at underviserne ikke længere skal holde den samme forelæsning semester efter semester, giver tid til andre ting, f.eks. at forberede nogle rigtig fede talkshows. Moderne undervisning „DTU har taget et stort skridt ud i at modernisere den teknologi, der understøtter den bedste måde at undervise og ikke mindst lære på,“ fortæller seniorpartner Nick Etlar Eriksen fra Mentorix, som har udviklet kursusmodellen sammen med DTU og står bag onlineplatformen. „Vi har lavet en platform, der har et helt andet afsæt for, hvordan man som underviser kan køre et kursus. DTU kan fremadrettet overføre modellen til flere kurser, der så kan køre på en mere effektiv og fleksibel måde,“ fortæller han og tilføjer, at erfaringer fra blandt andet Holland viser, at blended learning-konceptet har en kolossalt positiv effekt på gennemførelsesraten. Næste trin er at udvikle platformen, så den er koblet til sociale medier og understøtter, at kursisterne kan dele indhold. Platformuafhængighed er også på version 2.0-listen, så de studerende i endnu højere grad kan følge kurset på præcis den måde, de ønsker. ■■Få mere at vide Søren Lybecker, programleder, DTU Management Engineering, slyb@dtu.dk Foto Mikal Schloser 3, 2, 1, action. Sara Grex byder velkommen til anden del af TEMO-kurset. 3, 2, 1 and action. Sara Grex welcomes participants to the second part of the TE MO course. Video-formatet er en vigtig del af TEMOkurset. The video format is an important course element.


141875 DTUavisen_04_2014_310314B (1)
To see the actual publication please follow the link above