Page 18

141876 DTUavisen_05_2014_280413B

Af Signe Gry Braad På sin smartphone har professor Idelfonso Tafur Monroy fra DTU Fotonik et billede af en lille transistorradio. Den ligner de fleste andre radioer, men alligevel har han et helt særligt forhold til det lille apparat. Det var nemlig det, som både sikrede kontakten til omverdenen og stod for undervisningen af hans to mindre søskende, da han voksede op i Colombias regnskov. Og så var radioen også med til at grundlægge hans fascination af, hvordan teknik kan forbinde mennesker. En interesse, som har ført ham hele vejen fra Colombia til Danmark. Idelfonso Tafur Monroys forældre var blandt de mange colombianere, som flygtede ud i fjerne regnskovsområder i 1960’erne for at komme væk fra kampene mellem oprørsbevægelserne og militæret. Her levede de af at dyrke jorden, og her voksede Idelfonso op med sine to mindre søskende. Det var et isoleret liv, hvor den nærmeste nabo boede en time væk. Derfor foregik Idelfonsos skolegang også alternativt. Skolen var en interimistisk hytte, hvor børn i alle aldre med forskellige faglige niveauer blev undervist på én gang. Undervisningen stod katolske præster for, og Idelfonso erindrer timerne som en blanding af læring og reelle prædikener. Alligevel klarede Idelfonso sig godt. Ifølge ham selv skyldes det en kombination af en medfødt nysgerrighed efter at forstå, hvordan ting virker, og forældrenes tro på, at uddannelse er afgørende, hvis man vil frem i livet. Og det ville han gerne. „Jeg var tidligt klar over to ting: Jeg egnede mig ikke til at være bonde som min far, og jeg ville væk fra Colombia og den konstante usikkerhed, som borgerkrigen medførte.“ Heldigvis bemærkede præsterne, at Idelfonso både havde evnerne og motivationen til at lære mere, så da han var 10 år, anbefalede de, at forældrene sendte ham på en kostskole, som lå en dagsrejse væk fra hjemmet. Fokus og hårdt arbejde På kostskolen var Idelfonso Tafur Monroy en outsider. Han talte anderledes og havde helt andre referencerammer end de andre børn, men det forsøgte han ikke at lade sig påvirke af. Foto Kaare Smith Portræt Idelfonso Tafur Monroy blev født i en regnskov i Colombia i 1968 og kom først i skole som 10-årig. Uddannelse blev hans vej ud af det borgerkrigshærgede hjemland. Professoren fra Colombias regnskove AA Jeg havde hverken set et trafiklys eller et tv og heller aldrig talt i telefon. Det var en ny verden. Idelfonso Tafur Monroy, professor på DTU Fotonik. Professor from Colombia’s rain forests Portrait Professor Idelfonso Tafur Monroy from DTU Fotonik keeps a photo of a small transistor radio on his smartphone. Although it looks like any other radio, this small device holds a unique significance, as it was this very radio that maintained contact with the outside world and was instrumental in educating his two younger siblings when Idelfonso grew up in Colombia’s rain forest. It also helped to cement his fascination of how technology can bring people together—an interest that took him all the way from Colombia to Denmark. Idelfonso Tafur Monroy’s parents were among the many Colombians who fled to remote rain forest regions in the 1960s to escape the fighting between rebel groups and the Colombian army. Here the family cultivated the soil and Idelfonso Tafur Monroy grew up with his two younger siblings. It was an isolated life with an hour’s travel to the nearest neighbour, which is why Idelfonso’s had to rely on an alternative form of schooling— an interim hut where children of all ages and different academic abilities were taught together, all at once. His teachers were Catholic priests and Idelfonso recalls his lessons as being an equal blend of teaching and preaching. Despite this, Idelfonso did well in school. He attributes this to an innate curiosity in understanding how things work and his parents’ belief that education is key to success in life. And he wanted to be successful. 18  |  CAMPUSLIV / CAMPUS LIFE  |    nr. 5·2014


141876 DTUavisen_05_2014_280413B
To see the actual publication please follow the link above