Page 4

141876 DTUavisen_05_2014_280413B

■■Kort nyt Forskere og resultater Lækre lopper scorer bedst Hvad gør man, hvis man er vandloppe og blind og skal føre bestanden videre? DTU Aqua har studeret vandloppernes sexliv og fundet ud af, at seksuel udvælgelse er lige så vigtig for evolutionen af plankton som for andre organismer. Vandlopper udvælger især store og unge partnere ved hjælp af kemiske og hydrodynamiske signaler. Forskningen er udført med støtte fra Direktør dr. techn. Neergaards og hustrus Fond. Ny type kulstofbaseret katalysator Forskere på DTU Energikonvertering har fundet en helt ny type kulstofbaseret katalysator, der, hvis den virker efter hensigten, kan sænke og måske endda helt eliminere behovet for platin i katalysatorer til PEM-brændselsceller og dermed revolutionere brændselscellebranchen. De såkaldte PEM-brændselsceller omsætter brint og luftens ilt til elektricitet, med varme og vand som biprodukter; de anvendes bl.a. inden for biler og busser, nødstrøm og produktion af kraftvarme. Våbenkapløb mod bakterierne Novo Nordisk Prisen 2014 tildeles professor på DTU Søren Molin for hans banebrydende studier af bakterielle biofilm og deres betydning for sygdomsudvikling. Søren Molin har bl.a. samarbejdet med Rigshospitalet vedrørende bakteriers tilpasning til forholdene i luftvejene hos patienter med cystisk fibrose i forbindelse med biofilmdannelse. Billige CO2-kvoter stopper ny teknologi Kalksten eller kalciumkarbonat er normalt en skurk i cementproduktionen, hvor det afgiver CO2 ved 850 grader. Men når temperaturen efterfølgende sænkes til 650 grader, kan kalksten opsamle CO2 fra røggassen i en såkaldt carbonate looping-proces. Ph.d.-studerende Sharat Kumar Pathi fra DTU Kemiteknik har i et samarbejde med FLSmidth påvist, at der kan være basis for at erstatte kalksten med cementråmel i carbonate looping-processen. Indtil videre har de lave priser på CO2-kvoter imidlertid forhindret, at teknologien er økonomisk rentabel, skriver Ingeniøren. Et lille bidrag til en renere skibsfart Maskiner En ny legering udviklet af en DTU-forsker kan være med til at nedbringe skibsfartens massive forurening. ■■News in brief Small contribution to cleaner shipping Good-looking fleas pull best · New type of carbon-based catalyst · Arms race with bacteria · Cheap CO2 quotas stop new technology Engines Global demand for goods is increasing daily as thousands of tonnes criss-cross the globe. Transportation leaves pollution and climate challenges in its wake—problems which for decades have caused researchers to sound the alarm. At the same time, the global financial crisis forced the shipping industry to save fuel, significantly reducing shipping speeds. The ships simply sail slower than before the crisis, which means that certain engine parts are exposed to greater wear and tear than was previously the case because the engines are not optimized for slower speeds. Researchers are therefore hard at work finding a way to minimize the environmental footprint while simultaneously improving engine durability. Uffe Ditlev Bihlet, an industrial PhD fellow at DTU, has added a new dimension to this field of research. He has developed a completely new alloy for the so-called exhaust valve spindle in ship engines, capable of withstanding far higher temperatures than the current industry standard. Af Bertel Henning Jensen Den globale efterspørgsel efter varer vokser dagligt, og tusindvis af tons fragtes lige nu på kryds og tværs af verden. Transporten efterlader en tung arv af forurening og klimabelastninger, der i årtier har fået forskere til at slå alarm. Samtidig har den globale økonomiske krise haft den konsekvens for skibstrafikken, at man for at spare brændstof har sat skibenes fart betragteligt ned. Der sejles simpelthen langsommere end før krisen, hvilket betyder, at visse motordele bliver udsat for et større slid, fordi motorerne ikke er optimeret til den lave fart. Derfor forskes der også benhårdt i at gøre både miljøaftryk og maskinholdbarhed bedre. Uffe Ditlev Bihlet, erhvervsph. d.-stipendiat ved DTU, har tilført netop denne forskning helt nye dimensioner. Han har udviklet en ny legering til den såkaldte udstødningsventilspindel i skibsmotorer, der kan tåle langt højere temperaturer end den nuværende industristandard. Og det er godt nyt for skibsfarten: „Hvis man kan have en højere temperatur i motoren, så kan man også opnå en højere effektivitet. En spindel med min legering kan holde til højere temperaturer end en med de nuværende spindelmaterialer. Dette kan spare skibsejere for udgifter til udskiftninger af spindler,“ forklarer Uffe Ditlev Bihlet. Samtidig er den nye legering en vigtig brik i det store puslespil, der handler om at gøre miljøbelastningen mindre: „Der foregår en løbende forbedring af motorerne, og denne legering er et skridt på vejen, men det kræver selvfølgelig, at der er andre dele, der også spiller ind,“ siger han. Hos Danmarks Rederiforening er nyheden blevet modtaget med begejstring: „Det er meget interessant, den slags har i høj grad vores opmærksomhed,“ siger nautisk chef i Danmarks Rederiforening Per Winther Christensen. „Der er mange udfordringer i forbindelse med, at vi har sænket farten på havene. Der er meget, man ikke havde forudset, når man ikke kører motorerne på den optimale belastning, så vi hilser det meget velkomment, at der bliver udviklet på det område. Alle reduktioner af vedligehold og så videre bliver taget imod med kyshånd,“ siger han. Legeringen er endnu ikke gjort til et kommercielt produkt, men er brugt i udstødningsventilspindler i tre prototyper, der er på søen – indtil videre med gode resultater, fortæller Uffe Ditlev Bihlet. Uffe Ditlev Bihlets legering til skibsmotorers udstødninger kan nedbringe forureningen. Uffe Ditlev Bihlet’s alloy for ship engine exhaust valves can reduce pollution. Per Winther Christensen Uffe Ditlev Bihlet Foto Shutterstock Foto Shutterstock foto dtu 4  |  FORSKNING / RESEARCH  |    nr. 5·2014 Foto Shutterstock Foto Danmarks Rederiforening


141876 DTUavisen_05_2014_280413B
To see the actual publication please follow the link above