Page 19

139038_DTU-avisen_6_2013_web

På DTU Cen kunne man bl.a. se en figur af Rasmus Klump på et hårstrå, og de store mikroskoper fascinerede store som små Foto Diego Gardini Unge fors kere indto g DTU Fremtidens videnskabsfolk fik plads til at spire, da finalen i Unge Forskere-konkurrencen blev afholdt i DTU’s sportshal. De yngste deltagere var kun 11 år gamle, men det afholdt dem ikke fra at undersøge så forskellige emner som livets oprindelse og ergonomiske isskeer. Vinderen i juniorkategorien var Morten Holst (billedet), der havde givet et bud på, hvordan atomkraft kan blive mere sikker i fremtiden. Morten går i 9. klasse på Molsskolen. Den bedste unge seniorforsker var Alexander Mørch fra 3.g på Herlufsholm Skole, mens Sandra Larsen fra 4.c på Hedelyskolen vandt kategorien ’Min Vildeste Idé’. Vinderne fik præmier overrakt af H.K.H. Prins Joachim og undervisningsminister Christine Antorini. Unge Forskere støttes af en lang række virksomheder og universiteter samt Ministeriet for Børn og Undervisning. DTU Compute oficielt åbent Foredrag om babyers bevidsthed, en kunstig bugspytkirtel og en mobil hjernescanner. Der var oplæg og præsentationer for enhver smag da Danmarks største institut inden for matematik og computer science, DTU Compute, officielt blev indviet. Det skete ved en åbningsceremoni den 17. maj. Samtlige studerende på DTU modtager i løbet af deres studietid undervisning på instituttet, Velopdragne robotter og andre hverdagshændelser Kan man lære en robot gode manerer? Og hvorfor er det bedre at falde om på gaden på en stille villavej end midt på Rådhuspladsen? Det var blot nogle af de spørgsmål, DTU’s alumner fik svar på en lun forårsaften i DTU Bibliotek. Vincent F. Hendrics, der er professor i formel filosofi ved Københavns Universitet, og lektor Thomas Bolander, DTU Compute, fortalte om deres arbejde med informationsteori, logik og kunstig intelligens – med udgangspunkt i dagligdags hændelser og hverdagseksempler. Bolanders arbejdsfelt er bl.a. at få robotter til at opføre sig ordentligt og lade være med at afbryde og støde ind i os mennesker – ikke nogen enkel opgave, forstod man. Bl.a. fordi robotten skal udstyres med social intelligens, og det kræver, at man udvikler en matematisk formel for den sociale intelligens. Filosoffen Hendrics forsker og underviser blandt andet i, hvordan mennesker agerer i forhold til den information, de har til rådighed. En af hans tankevækkende pointer er, at for meget information kan føre til ’fejlslagne informationskaskader’ – altså at mange mennesker gør det forkerte, blot fordi de andre gør det. Når nogen falder omkuld på en befærdet gade, kigger vi på, hvad de andre gør, før vi selv gør noget. Og hvis de andre ikke gør noget, gør vi det sandsynligvis heller ikke. Så Hendrics anbefaler, at man i stedet falder omkuld på en stille villavej med kun få forbipasserende. Foto Mikal Schlosser der dermed udfylder en nøglerolle for fremtidens ingeniører. Den nye bygning, der huser instituttet, er en markant og anmelderrost bygning bestående af glasfacader, hvor 24 træer plantet indendørs skal sørge for en grøn og bæredygtig atmosfære til de studerende og ansatte. Ele ver besøgte tre fors kningstunge virksomheder Seks naturvidenskabelige gymnasieklasser fra nordsjællandske gymnasier og HTX besøgte under Forskningens Døgn tre af Danmarks mest forskningstunge virksomheder og fik inspiration med hjem om både hjerneforskning, foodtech, life science og cleantech. Formålet var at vise, hvordan ligninger, formler og reaktionsskemaer bruges ’ude i den virkelige verden’. 150 elever fra de nordsjællandske gymnasier og tekniske skoler besøgte tre danske virksomheder, ALK, Chr. Hansen og DHI i anledningen af Forskningens Døgn. Dagen var arrangeret af Scion DTU. „Forskning er bestemt blevet mere interessant, nu når vi har fået et indblik i, hvordan ’rigtige’ forskere arbejder. Det overraskede mig, at der skal så meget til for at lave ost – det er slet ikke så simpelt, som jeg havde forestillet mig“, fortæller en elev fra 2.v fra Frederiksborg Gymnasium, der besøgte Chr. Hansen. Her havde de fingrene i mejeriets ostekar, hørte om uddannelsen til mejeriingeniør og fik lov at smage lidt hjemmelavet is fra ismaskinen. 19


139038_DTU-avisen_6_2013_web
To see the actual publication please follow the link above