Page 17

141876 DTUavisen_06_2014_final

  nr. 6·2014  |  CAMPUSLIV / CAMPUS LIFE  |  17 Social Bachelordekan Martin Vigild har indtaget Twitter, hvor han debatterer undervisning og universitetspolitik. Han kalder det sociale medie for en ’kaffeklub’. Dean tweets using hashtags and @ signs Social media It was the idea of supplying a social feed with stories and images from his work as Dean of Undergraduate Studies and Student Affairs that led Martin Vigild to tweet. Now, with the prospect of soon having 100 followers on Twitter, he can only be considered a serious tweeter. “When I tweet, I do so solely on behalf of DTU,” explains Martin Vigild. When he tweets roughly once a week on the microblogging platform, it is in his capacity as Dean of Undergraduate Studies and Student Affairs—regardless of whether the message is about ambitious students, dedicated staff or possibly the first flower of spring sprouting forth on the sunny side of Building 101. As dean, it is easier being a member of ‘the coffee club of the educational elite’ than it is as Martin Vigild, he explains—a club that includes Danish Minister for Higher Education and Science Sofie Carsten Nielsen— or ‘Carsten’, as Vigild calls her, Lykke Friis, Provost at the University of Copenhagen, Metropol President Stefan Hermann and ‘all 220.000 …danskere er på Twitter …Danes are on Twitter 1.042 …følger DTU på Twitter, @DTUtweet …follow DT U on Twitter, @DT Utweet 113 …følger Martin Vigild på Twitter, @Martinvigild …follow Martin Vigild on Twitter, @Martinvigild their friends’—the educational high-fliers who are frequent Twitter users. For the dean it is all about influencing opinion—when he sends out signals, people pick them up. He therefore uses Twitter as a communication channel for the minister and colleagues at the other universities and educational institutions. Af Caroline Jakobsen Det var tanken om at kunne fodre et socialt feed med både historier og billeder fra sit arbejde som bachelordekan, der startede det hele for Martin Vigild. I dag er han for alvor i gang med at opbygge en stærk gren at pippe fra, og han håber snart at runde 150 følgere. „Når jeg tweeter, er det ikke for egen regning, det er for DTU’s,“ siger Martin Vigild. Når han ca. en gang om ugen slipper et tweet løs på mikrobloggingplatformen, er det i kraft af sin position som bachelordekan – hvad enten tweet’et handler om ambitiøse studerende, dedikerede ansatte eller måske den første forårsblomst, som sprang ud på solsiden af bygning 101. Det er nemlig nemmere at være en del af ’uddannelseselitens kaffeklub’ som dekan end som Martin, siger han. Den klub med uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen - eller Carsten, som Vigild kalder hende - prorektor på Københavns Universitet Lykke Friis, rektor på Metropol Stefan Hermann og ’alle vennerne’, de markante personligheder inden for uddannelsesområdet, der bruger Twitter meget. For dekanen handler det om at påvirke nogle meninger. Sender han signaler, bliver de samlet op. Derfor bruger han Twitter som kommunikationskanal til ministeren og kollegaer på de andre universiteter og uddannelsesinstitutioner: „Twitter er et nyt forum, hvor vi kan mødes og lave uddannelses- og universitetspolitik. Jeg betragter det som en arbejdsarena,“ siger han. Twiplomacy Martin Vigild og de uddannelsesledere, han er forbundet til, er ikke alene om at diskutere politik på det sociale medie. En undersøgelse fra sommeren 2013 viser, at omkring 78 procent af verdens ledere er på Twitter. Fænomenet kaldes ’twiplomacy’. „Twitter giver brugerne mulighed for at påvirke deres stakeholders direkte - uden om massemedierne. Det er der efterhånden rigtig mange politikere, der har opdaget,“ fortæller seniorforsker på DTU Compute, Finn Årup Nielsen. „Desuden giver det mulighed for at fortælle om dagligdagens gode historier, som en nyhedsredaktør ellers ville ignorere.“ Det går hurtigt for Vigild. Forleden knækkede han koden til iPad-tweeting, og ugen efter dette interview skal han holde et møde med Lykke Friis for at fortsætte en snak, der startede på Twitter - det første møde, han har arrangeret direkte ved hjælp af snabel-a’er og hashtags. Det eneste, der stadig undrer ham, er, hvorfor ’LOL’ bliver brugt så lidt på dette sociale medie. Det er nok, fordi det tilhører en anden lingo end den i kaffeklubben, kommer han frem til. At være digital indebærer at tage lejlighedsvise ’selfies’ – her i Amsterdams lufthavn. Being digital requires the occasional ‘selfie’— here in Amsterdam’s airport. Foto Joachim Rode Dekan for bacheloruddannelserne Martin Vigild bruger Twitter for at påvirke holdninger. Dean of Undergraduate Studies and Student Affairs, Martin Vigild, uses Twitter to influence opinion. Selfie af martin vigild Dekanen kvidrer med hashtags og snabel-a’er ■■Få mere at vide Martin Vigild, bachelordekan, @martinvigild eller bachelordekan@dtu.dk Scan to read FULL articles dtu.dk/1406


141876 DTUavisen_06_2014_final
To see the actual publication please follow the link above