Page 18

141876 DTUavisen_06_2014_final

magi Måleteknik og trylletricks lyder som et umage par. Men måletekniker på DTU Mekanik Jakob Rasmussen blander de to verdener i sin undervisning for at gøre teorien forståelig. Trylleri fremmer forståelsen Af Signe Gry Braad Jakob Rasmussen fra DTU Mekanik tager tre stykker reb på hver ca. 40 cm frem. „Undersøg dem bare,“ siger han og rækker dem videre til mig. Jeg konstaterer, at det er helt normalt reb og sender dem retur. Men så sker der noget. Jakob Rasmussens hænder flyver frem og tilbage, og de tre stykker reb begynder at ændre længde, imens han forklarer mig, at inden for måleteknik skal man altid måle mere end én gang på samme emne, og at der som minimum skal måles tre emner. Ellers risikerer man at stå tilbage med produkter, der enten er for lange eller for korte. Til slut står han med et enkelt langt stykke. Hvordan han gjorde det, er umuligt at sige. Jakob Rasmussen er nemlig ikke alene måletekniker på DTU Mekanik, han er også en vaskeægte tryllekunstner, der optræder under navnet TrylleJakob, er medlem af medlem af Magisk Cirkel Danmark og har udgivet en bog med sine bedste tricks. Taknemligt publikum Umiddelbart virker måleteknik og magi som to vidt forskellige ting, men Jakob Rasmussen har alligevel eksperimenteret med at indarbejde lidt trylleri i sin undervisning i måleteknik og tolerancer på et introhold. Her bruger han eksempelvis ovennævnte trick til at illustrere over for de studerende, hvorfor det er så vigtigt at være grundig i sin tilgang til faget. Det var dog ikke noget, han bare kastede sig hovedkulds ud i. „Jeg tænkte længe over, hvordan jeg bedst tilpassede magien til undervisningsforløbet, og hvilken form for tricks, jeg skulle bruge. Og så var jeg selvfølgelig også spændt på, hvordan de studerende og de andre undervisere ville tage imod det,“ fortæller Jakob Ramussen. Heldigvis gik den rent hjem. „Jeg opdagede, at de studerende er et meget taknemligt publikum, fordi de slet ikke er forberedt på, at jeg tryller for dem. Nogle af dem rejste sig ligefrem op, så de bedre kunne se, hvad jeg lavede. Det må jeg indrømme, jeg aldrig har prøvet før i min tid på DTU.“ Men i virkeligheden synes Jakob Rasmussen ikke, at der er så stor forskel på, om han står foran et tryllepublikum eller en gruppe studerende. Både når han tryller og underviser er det f.eks. vigtigt, at han når helt ud til de bagerste rækker, og tilhørerne kan mærke, han er der for deres skyld og ikke bare, fordi han kan lide at høre sig selv tale. Tung teori Jakob Rasmussen håber, at hans trylletricks kan være med til at øge interessen for måleteknik blandt de studerende. Personligt synes han, at faget er både spændende og helt uundværligt, men han er klar over, at det har ry for at være lidt tungt. „Inden for måleteknik er præcision det vigtigste, og der er kun én måde at gøre tingene på, hvis de skal gøres rigtigt. Derfor skal de studerende introduceres til en masse teori, før de selv kan begynde at eksperimentere med måleværktøjerne, og det kan nok virke lidt afskrækkende på nogen,“ vurderer han. Netop på grund af den omfattende, men nødvendige teori, venter Jakob Rasmussen også med at trylle, til eleverne er Om Jakob Rasmusen Måletekniker på DTU Mekanik og tryllekunstner under navnet TrylleJakob. • Ansat på DTU siden 2008 • Født i 1975 • Gift og far til to børn AA Jeg opdagede, at de studerende er et meget taknemligt publikum, fordi de slet ikke er forberedt på, at jeg tryller for dem. Jakob Rasmussen, måletekniker Magic promotes understanding wizardry On the face of it, measuring technology and magic have little in common, but Jakob Rasmussen has nonetheless experimented with introducing a little magic into his measuring techniques and tolerances course for an introductory class of students. Here he uses tricks, for example, to illustrate to his students the importance of adopting a thorough approach to the subject. However, he gave careful thought to the matter before launching into his experiment. “I thought long and hard about how best to incorporate magic into the course and about what kind of tricks to use. Naturally, I was excited to see how the students and other teaching staff would react,” he explains. “I found the students incredibly receptive because they weren’t expecting to see me perform magic. Some of them actually stood up so they could get a better look at what I was doing. I must admit, I’ve never experienced that before in my time at DTU.” In actual fact, Jakob Rasmussen does not see a big difference between performing magic in front of an audience and teaching a group of students. In either case it is important to reach the people on the back row so they feel he is there for them and not simply in love with the sound of his own voice. Jakob Rasmussen hopes that his magic tricks can stimulate student interest in meas- 18  |  CAMPUSLIV / CAMPUS LIFE  |    nr. 6·2014


141876 DTUavisen_06_2014_final
To see the actual publication please follow the link above