Page 16

DTUavisen0714

16  |  SAMFUND / SOCIETY  |    nr. 7·2014 ■■Kort nyt Rådgivning og projekter For meget næringsstof i Europas landbrug Europa-Kommissionen bestilte for et år siden en analyse af overskuddet af næringsstoffer (kvælstof, fosfor og kalium) i det europæiske landbrug. Mette S. Carter fra DTU Kemiteknik har været videnskabelig ekspert på projektet, der nu er ved at være afsluttet. Slutrapporten beskriver problemer med uheldige miljøeffekter i otte udpegede regioner, bl.a. Midtjylland, og forskerne kommer med forskellige forslag til en ændret praksis i landbruget for at løse dem. Forslagene vil i løbet af efteråret blive præsenteret i pjecer til landmænd og rådgivere i de otte regioner. Samarbejde skal skabe nye jobs Creating Competitive Jobs er navnet på et projekt, som skal afprøve en ny metode til at øge de små og mellemstore virksomheders evne til at drage nytte af forskningen. Målet er at skabe arbejdspladser i Øresundsregionen. To svenske firmaer har i den forbindelse fået base på DTU Management for et halvt år. Det ene er EVU Energi & VVS Utveckling AB, som håber at få redskaber til at påvirke dem, der tager beslutninger om energieffektivisering. Læs mere på ccjobs.se. Topmøde om fotonik I forbindelse med ESOF 2014, den europæiske science-konference i København, holdt DTU Fotonik og Innovation Centre Denmark et topmøde om fotonik og fremtidens teknologier med deltagelse af tekniske direktører fra ledende virksomheder, som aktivt søger samarbejde med universiteter. Forskningen i lys og lysbaserede teknologier menes at kunne løse mange af samfundets problemer inden for eksempelvis energi og sundhed, og på topmødet præsenterede verdensførende eksperter fra industrien og universitetsverdenen eksempler på lovende løsninger. Undersøgelse af glatte skinner afsluttet DTU har i en ny rapport leveret en række anbefalinger til, hvordan problemet med lejlighedsvist glatte skinner kan håndteres. Transportministeriet og DSB bad i 2012 DTU om at kigge på IC4’s bremsesystem. Analysen konkluderede, at bremserne virkede som foreskrevet, så problemet måtte være glatte skinner (lav adhæsion), og derfor blev der iværksat en ny undersøgelse af adhæsionen. DTU fandt ingen forskel på adhæsionen for IC3- og IC4-togenes hjul, men anbefaler, at der udarbejdes et dynamisk kort over strækninger med øget risiko for glatte skinner. Se nyhed på dtu.dk. Kampagne for fremtidens ingeniører Mangel I 2020 vil Danmark mangle op mod 30.000 ingeniører. Med en nylanceret kampagne, som DTU deltager i, tages handsken op. Flere ingeniører til infrastrukturbranchen Kontakt Viadania-projektet skal sikre flere unge ingeniører til trafik-, vej-, bane- og anlægssektoren igennem brobygning mellem virksomheder og studerende. ■■News in brief Engineering the future Too much nutrient in Europe’s agriculture · Collaboration to create new jobs · Summit on photonics · Investigation of slippery rails completed Shortfall In an effort to encourage young people to study natural sciences, we can expect to see a host of articles, debate contributions, campaign advertisements and viral features over the next three years under the heading ‘Engineer the future’. The campaign, which was launched in the run-up to the deadline for applications on 5 July, highlights the importance of producing more engineering graduates to ensure future growth and jobs in Denmark. The threat of a shortage of engineers has led to the alliance between universities, major Danish companies, the Confederation of Danish Industry, the Danish Society of Engineers (IDA) and the Danish Association of Consulting Engineers (FRI). Af Katrine Krogh-Jeppesen Under titlen ’Engineer the future’ vil man de næste tre år kunne støde på artikler, debatindlæg, kampagnesider og virale indslag, som skal få de unge til at vælge en teknisk eller naturvidenskabelig uddannelse. Kampagnen blev skudt i gang op mod ansøgningsfristen 5. juli og skal sætte fokus på vigtigheden af at uddanne flere ingeniører - for at sikre fremtidens vækst, velstand og arbejdspladser i Danmark. Det er truslen om, at Danmark vil komme til at mangle ingeniører, som nu skaber den hidtil usete alliance mellem universiteter, flere store danske virksomheder, Dansk Industri, Ingeniørforeningen (IDA) og Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI). Martin Vigild, dekan for bacheloruddannelser og studiemiljø på DTU, er i Engineer the future repræsentant for ingeniøruddannelserne på Stort dansk potent ial e Ifølge en OECD-rapport planlægger kun 2,6 procent af 15-årige danskere en ingeniørkarriere. Det er mærkbart under øvrige OECD-lande, der har et gennemsnit på 6,9 procent. Så der er stort potentiale for at skærpe interessen hos de unge. VIA, SDU, AU, AAU og DTU. Han siger: „DTU er partner i Engineer the future, fordi vi vil øge opmærksomheden om værdien af ingeniørfaget i befolkningen. Opfattelsen af ingeniørfaget skal svare til den kæmpe betydning, ingeniører har for samfundets udvikling. Ingeniører løser problemer og forbedrer menneskers livskvalitet. Det er det tætteste, vi kommer på en moderne superhelt.“ En af udfordringerne, som kampagnen skal tage fat på, er, at der slet ikke er nok fokus på brugen af teknologi i Danmark. En undersøgelse fra analyseinstituttet Eurobarometer viser nemlig, at kun få danskere ser muligheder og behov for at finde løsninger gennem teknologi og naturvidenskab. Den samme tendens går desværre igen hos beslutningstagerne. I 2010 brugte Danmark således kun 2,5 mia. kr. på teknisk forskning – svarende til 14 procent af de samlede offentlige forsknings- og udviklingsudgifter. Det placerer Danmark på en 27.-plads ud af 30 OECD-lande. ■■Få mere at vide Læs om kampagnen på engineerthefuture.dk Martin Vigild, dekan, bachelordekan@dtu.dk Journalist Henrik Føhns, P1-programmet Harddisken: „Virksomheder i Danmark, som beskæftiger ingeniører, tør ikke tage rockstjerneattituden på og sige: ’Hey, det er fedt at være sådan et sted her. (…) Vi vil gerne føre os frem som rockstjerner, for det er os, der forandrer verden.’“ Journalist Henrik Føhns, P1 radio programme, Harddisken: “Engineers employed by businesses in Denmark are reluctant to take a rock star attitude and say: ‘Hey, it’s a great place to be. (…) We’re rock stars because we rock the world.‘” Af Caroline Jakobsen En pakkeløsning med oplysninger om tilgængelige praktikpladser, studiejobs, udbudte eksamensprojekter og samarbejder med virksomheder – det er guleroden, som projektet Viadania tilbyder studerende, der vil uddanne sig til ingeniør inden for de infrastrukturelle fagområder. Det sker for at give førstehjælp til den mangel på ingeniører, området vil opleve inden for få år. „Gennemsnitsalderen i branchen stiger og stiger, og jobs, der bliver slået op, tiltrækker ikke tilstrækkeligt kompetente ansøgere,“ fortæller centerleder Synnøve Klitgaard om baggrunden for, at seks brancheorganisationer inden for infrastruktur sektoren er gået sammen om at finansiere Viadania for at rekruttere unge ingeniører. I dag skønnes det, at for hver ingeniør, der uddannes til infrastrukturbranchen, går tre på pension. „Viadania handler om at hjælpe de studerende ind i infrastrukturbranchen.“ Ved at bygge bro mellem virksomhedernes mulige praktikpladser og studiejobs, samarbejdsmuligheder, konkrete opgaver fra branchen og de studerende skal projektet få flere unge ingeniørstuderende til at søge mod infrastruktur,” siger Synnøve Klitgaard. ■■Få mere at vide www.viadania.dk More engineers for the infrastructure industry Contact A package solution featuring information about vacant internships, student jobs, available exam projects and partnerships with companies—that is what the Viadania project is presenting to students. Foto Engineer the future Scan to read FULL articles dtu.dk/1407


DTUavisen0714
To see the actual publication please follow the link above