Page 15

139041_DTUavisen_0913_lowres

■■Kort nyt Myndigheder og projekter DTU kortlægger glatte skinner For Transportministeriet har DTU i et pilotprojekt i samarbejde med DSB, BaneDanmark og DMI udarbejdet et kort over, hvor i Danmark, der er relativt størst sandsynlighed for, at skinner kan blive glatte. Kortet er baseret på en statistisk analyse af geografiske forhold og miljøvariable langs strækningen, bl.a. vegetation, påvirkning af temperatur, nedbør osv. Med fuldskala dataindsamling vil kortet kunne medvirke til at mindske slitage på hjul og skinner, højne sikkerheden og sikre overholdelse af køreplanen. Testcenter for bæredygtige materialer Villum Fonden har doneret 76 mio. kr. til et nyt eksperimentelt center ‘Villum Center for Advanced Structural and Material Testing’, der skal imødekomme samfundets behov for at introducere nye bæredygtige teknologier i bygningskonstruktioner, materialer og strukturkomponenter til vindmøller. Læs mere på dtu.dk. Lettere skibe sparer CO2 DTU Mekanik skal sammen med DTU Byg og Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut udvikle nye og brandsikre overbygningskonstruktioner af kulfiber og andre letvægtsmaterialer til skibe. De skal erstatte tunge overbygninger af stål, hvilket vil spare betydelige mængder CO2. Projektet har fået godt 5 mio. kr. fra Søfartsstyrelsens Maritime Omstillingspulje og Den Danske Maritime Fond og involverer DTU Mekanik og DTU Byg. Læs mere på dtu.dk. Hepatitis E i svinelever Næsten alle grise i Danmark er smittet med hepatitis E, dog uden at blive syge, og i forbindelse med sit ph.d.-projekt har Jesper Schak Krog fra DTU Veterinærinstituttet undersøgt, hvordan virus spredes til fødevarer og miljø. Han fandt bl.a. hepatitis E i en svinelever fra et supermarked og i drænvand fra en mark med svinegylle. Hepatitis E kan give leverbetændelse hos udsatte personer. Læs mere på dtu.dk Studerende vinder DONG-pris Niels-Christian Fink Bagger fra DTU Management Engineering, og Michael Lindahl fra DTU Elektro opfandt i tilknytning til deres specialeprojekt et værktøj, som i dag bruges af DONG Energy til at planlægge kabelføringen i offshore vindmølleparker. Efterfølgende deltog de to opfindere i en intern konkurrence for specialestuderende på DONG Energy og vandt 1. præmien på 25.000 kr. ■■News in brief DTU maps smooth rails · Centre for sustainable wind turbines · Lighter ships—lower carbon emissions · Hepatitis E in pig’s liver · Student wins DONG Energy award   nr. 9·2013  |  SAMFUND / SOCIETY  |  15 København afprøver brint i energiforsyningen BRINT Projektet CopenHydrogen skal vise, om brintteknologi kan afbalancere et fremtidigt CO2-neutralt el-system i København. Af Marianne Ryde Københavns Kommune vil være verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025, og her kan nye brintteknologier vise sig at blive en vigtig medspiller. Med projektet CopenHydrogen vil Københavns kommune afklare, om moderne brintteknologi kan bruges til at koble energi fra vedvarende energikilder sammen med kommunens forsyningsnet. Når de fossile brændsler skal udfases og erstattes med energi fra vind, sol og biomasse, er en af udfordringerne at få produktion og forbrug af el og varme til at hænge sammen, så der altid er strøm til rådighed, også om natten og i vindstille vejr. Strøm fra vind og sol kan lagres som brint via elektrolyse. Brint kan bruges i brintbiler, sendes ind i det Københavnske bygasnet eller på et senere tidspunkt omdannes til strøm igen i en brændselscelle. Samtidig kan varme fra processen benyttes som fjernvarme. På den måde kan el, varme- og gasforsyningen bindes sammen i et intelligent system. Elektrolyse Brintlager Brændselscelle Projektet CopenHydrogen begynder nu en analysefase som forberedelse til den egentlige demonstration af teknologien i megawattstørrelse, der forventes at blive sat i gang i april 2014. Analysefasen skal blandt andet afklare, hvor i København testanlægget skal placeres. To placeringer er pt. i spil; nær Svanemølleværket og et sted på Amager. DTU er leder af arbejdspakken ‘Teknologiafklaring og -forberedelse’. „Vi har mange års erfaring med brændselsceller og elektrolyse, og vi er meget interesserede i at få teknologien afprøvet Brint til by-gasnet Brint El El-net i et stort sammenhængende system, der indgår i en praktisk virkelighed,” siger centerleder Eva Ravn Nielsen fra FCH Test Center på DTU Energikonvertering. Også Syslab i DTU Elektro og Systemanalyse i DTU Management Engineering bidrager til projektet. ■■Få mere at vide Eva Ravn Nielsen, centerleder, FCH Test Center for fuel cell and hydrogen technologies evrn@dtu.dk El Brint Brint til transport Varme til ernvarmenet Illustration shuterstock/datagraf Såda n kan vindstrømmen gemes Med et brintlager som mellemstation kan bæredygtig el gemmes, til der er brug for den. Offshore-industrien vil støtte studerende Projektstøtte Olie- og havvindmølle-industrien tilbyder 25 sidsteårs-studerende gratis hjælp til en ide eller en opfindelse. Scan to read Scan to read FULL articles dtu.dk/1309 1307 Af Søren Dybdahl, Offshoreenergy.dk Offshore-sektoren nærmest skriger på arbejdskraft og innovative underleverandører, og som led i et nyt erhvervsfremmeprojekt vil Offshore-industrien gerne i dialog med studerende, som arbejder med fremtidens løsninger til olie- og gasindustrien og havvindmøllesektoren. Derfor tilbydes der støtte til udvalgte studerende med gode ideer på sidste år af ingeniøruddannelsen og andre videregående, tekniske uddannelser. „Offshore-sektoren efterspørger effektive og nytænkende ideer til nye produkter eller anderledes måder at anskue velkendte problemer på. De skæve og nyskabende ideer kommer ofte fra de studerende, som ikke lader sig styre af, hvordan man ‘plejer’ at gøre, så det er oplagt også at tænke studerende ind i vores projekt,“ forklarer projektchef Marianne Thorlund Tølbøll fra Offshoreenergy.dk, som er et nationalt innovationsnetværk og videncenter for offshoreindustrien. Offshoreenergy.dk tilbyder derfor gratis hjælp til udvalgte studerende på kandidatuddannelsens sidste år, som har den rette ide eller et konkret produkt. „Vi ved fra mange aktører inden for offshore, at der er nogle udfordringer, hvis man vil i dialog med offshore-sektoren, og for at hjælpe interesserede på vej har vi lavet en pakke med en række gratis værktøjer og nyttig hjælp. Denne pakke tilbyder vi også til de studerende, så hvis man overvejer at blive selvstændig efter endt uddannelse, er her en genvej“, siger Marianne Thorlund Tølbøll. Tilbuddet til de studerende er en del af erhvervsfremmeprojektet ‘Mikrovirksomheder i offshore-industrien’, som har til formål at skaffe flere underleverandører til en travl offshore-industri. Projektet er etableret på initiativ af Offshoreenergy. dk med støtte fra Esbjerg Kommunes pulje til vækstfremme. Også Erhvervsakademi SydVest og Esbjerg Erhvervsudvikling bidrager til projektet. Som led i projektet tilbydes de studerende opkvalificeringsforløb baseret på analyser af styrker og svagheder, virksomhedsbesøg, et introduktionskursus om offshore-industrien samt en innovations camp. Målet er at skaffe 75 nye virksomheder ind i sektoren, heraf er der gjort særlig plads til 25 studerende. ■■Få mere at vide Marianne Thorlund Tølbøll, projektchef, Offshoreenergy.dk. Telefon 61 77 91 31 mt@offshoreenergy.dk www.offshoreenergy.dk. Hydrogen can balance energy supply HYDROG EN The City of Copenhagen aims to become the world’s first carbon-neutral capital in 2025, and this is where new hydrogen technologies could play a key role. With the CopenHydrogen project, the City of Copenhagen aims to identify whether modern hydrogen technology can be used to link renewable energy sources to the municipality’s existing power grid. As fossil fuels are gradually phased out and replaced by wind, solar and biomass energy, one of the challenges will be balancing production output with heat and electricity consumption so that—for example— electricity is also available at night and in non-windy conditions. Offshore industry support for students Project suport The offshore sector is clamouring for manpower and innovative subcontractors.The industry is therefore offering to support selected students with good ideas.


139041_DTUavisen_0913_lowres
To see the actual publication please follow the link above