Page 16

DTUavisen_09_2014

■■Kort nyt Rådgivning og projekter DTU vurderer russisk laboratorium Det danske akkrediteringsorgan DANAK har bestilt DTU til at bidrage til vurderingen af et laboratorium for fødevaresikkerhed i Sibiriens hovedstad, Krasnojarsk, der ligger ved floden Jenisej. Afdelingsleder Sven P. Nielsen fra DTU Nutech deltager som teknisk bedømmer af laboratoriets arbejde med at analysere fødevarer for indhold af radioaktive stoffer. Fra 1950’erne til 90’erne blev der produceret plutonium til atomvåben i Krasnojarsk i reaktorer, som blev kølet ned ved, at flodvandet blev ledt gennem dem, hvilket medførte en radioaktiv forurening nedstrøms. Reaktorerne er nu lukket, og forureningen giver i dag ikke anledning til strålingsdoser af bekymrende omfang. Nyt center for jernbaneteknologi Et nyt center for jernbaneteknologi, RailTech, er undervejs og vil efter planen være i drift med udgangen af 2014. DTU’s ekspertise på jernbaneområdet ligger i otte forskellige institutter, og det nye center skal styrke koordineringen imellem dem, lægge op til flere tværfaglige løsninger og give sektorens virksomheder og myndigheder et samlet kontaktpunkt. Samtidig skal uddannelsen styrkes, og centeret vil danne platform for branchens studenterprojekter, data, cases, studiejobs osv. Rail- Tech DTU er et fællesinitiativ mellem BaneBranchen og DTU. Regnradar skal forudsige skybrud DTU Compute og DTU Miljø deltager sammen med Aarhus Vand i et projekt, som skal udvikle metoder til at forudsige hvor og hvor kraftigt skybrud vil ramme landet. Udgangspunktet bliver data fra ombyggede skibsradarer, som køres sammen med DMI's vejrmodeller og giver øjebliksbilleder af vejrsituationen. Forudsigelserne forventes at give kommunerne et forspring, så de kan nå at tømme kloaksystemerne, omstille rensningsanlæggene til regndrift og dirigere vandet gennem afløbssystem og veje, så oversvømmelser kan forhindres. Fuldt hus i Østerild De sidste to prøvestande på Testcenter Østerild er nu lejet ud til overtagelse i starten af 2015. Ved den seneste udbudsrunde kom der flere bud, end der var pladser, og lejerne blev blandt andet udvalgt på baggrund af deres forskningsperspektiver. Den ene stand gik til EDF Energies Nouvelles fra Frankrig den anden til Vestas Wind Systems, som i forvejen har to prøvestande på testcenteret. „Sådan noget må ikke ske” OPKLARING Den sidste lørdag i september kollapser en betonbro på Helsingørmotorvejen. Ingen kommer til skade, men ulykken skaber store trafikale problemer. Følg de første fire hektiske døgn med institutdirektør på DTU Byg, Michael Faber, som er med til at undersøge, hvad der egentlig skete. ■■News in brief “Something like this should never happen” DTU assesses Russian laboratory · New centre for railway technology · Rain radar to predict cloudbursts · Full up in Østerild INVESTIGATION On the last Saturday in September, a concrete bridge collapsed onto the Helsingør motorway. No-one was injured, but the accident caused major traffic problems. Follow the first four hectic days with Michael Havbro Faber, Head of Department at DTU Civil Engineering, who was involved in investigating what actually happened. Saturday, 27 September “I’m at a private event in the evening, and do not hear the news about the accident. Around 21.30, a concrete bridge over the Helsingør motorway collapsed during the construction work. As a result of the accident, the motorway is closed in both directions between exit 13, Gl. Holte, and exit 14, Nærum.” Sunday, 28 September “When I step out of the shower at around 07.20, I notice that my colleague Per Golterman has left a message on my phone. He doesn’t usually call this early. I call him back straight away. He tells me about the accident and says he has been contacted by Jens Henriksen, a former colleague from Force Technology, who wants Fortalt til Christina Tækker Lørdag 27. september „Jeg er til et privat arrangement om aftenen og hører ikke om ulykken. Omkring kl. 21.30 er en betonbro over Helsingørmotorvejen kollapset under byggearbejdet. Uheldet bevirker, at motorvejen bliver spærret i begge retninger mellem afkørsel 13, Gl. Holte, og frakørsel 14, Nærum. Broen er en del af udvidelsen af Helsingørmotorvejen, der bliver udvidet fra fire til seks spor. I den forbindelse bliver der bygget fem nye broer, som spænder over de ekstra baner.“ Søndag 28. september „Jeg kommer ud af brusebadet kl. 7.20 og ser, at der er en telefonbesked fra min kollega Per Golterman. Han plejer ikke at ringe så tidligt. Jeg ringer tilbage med det samme. Han fortæller om ulykken, og at han er blevet kontaktet af Jens Henriksen, en tidligere kollega fra Force Technology, som gerne vil vide, hvem fra DTU Byg, der kan blive inddraget i arbejdet. Jeg ringer til Jens, der allerede er på vej til broen. Han vil gerne have, at jeg også kommer. Min første tanke om brokollapset er: ‘Shit’. Det er godt nok ærgerligt, at det kan ske igen. I 2006 var der et tilsvarende tilfælde i Aalborg, hvor en bro under opførelse styrtede sammen over Den Nordjyske Motorvej. En person blev dræbt. Siden er der indført nye og skærpede regler for at opføre store vejbroer i Danmark. Det er dødærgerligt, at der åbenbart er procedurer, der ikke virker. Sådan noget må ikke ske. Min næste tanke er: ‘Hvordan kommer jeg overhovedet ud til broen?’ Jeg spørger Jens i telefonen. Han svarer, at 16  |  SAMFUND / SOCIETY  |    NR. 9·2014


DTUavisen_09_2014
To see the actual publication please follow the link above