Page 10

1418880 DTUavisen_10_2014_211114

■■Kort nyt Studier og navne Åbent hus en stor succes DTU fik besøg af omkring 1800 potentielt kommende studerende ved efterårssemestrets store rekrutteringsbegivenhed Åbent Hus. Blandt de besøgende var blandt andre 500 bosat uden for Storkøbenhavn, heraf flere fra fjernere egne som Bornholm og Fjerritslev. Åbent Hus løber af stablen igen i forårssemestret. Institutleder takker af Institutdirektør Helle Rootzén har valgt ikke at forlænge sin ansættelse som direktør for i stedet at komme tilbage til undervisning og forskning. Hun stopper pr. 1. februar 2015 og fortsætter på instituttet i en stilling som docent i sektionen for statistik. Stor interesse for Børnenes Universitet DTU afholdt for anden gang Børnenes Universitet lørdag den 22. november, og det var med fulde huse. De 530 billetter til arrangementet var revet væk efter en time, og mere end 190 børn var på venteliste. Så det skorter ikke på begejstring for teknik og naturvidenskab hos de 9-12 årige. Ny udvekslingsaftale i hus DTU har netop indgået en aftale med et af de mest prestigiøse universiteter i Canada, University of British Columbia, om at udveksle studerende. Med den nye aftale får DTU og det canadiske universitet mulighed for at udveksle ikke færre end 50 studerende i 2016. University of British Columbia er placeret blandt top 40 i verden. Forlængede åbningstider Studenterinformationen har nu åbent en time længere. Det betyder, at man kan henvende sig personligt til Studievejledningen, Studiekontoret og SU-vejledningen mandag til fredag kl. 10 - 15. Ph.d.er hædret Efter tre års ph.d.-studier kunne 147 færdiguddannede ph.d.-kandidater lade sig hylde ved årets store ph.d.-fest på DTU. Festen afholdes en gang årligt for årets ph.d.er med ledsager, hovedvejledere, medvejledere, institutledere, medlemmer af DTU’s ph.d.-udvalg og universitetets bestyrelse. Ved festen bliver der uddelt priser. @MyDTU Husk, at du kan følge studerende, ansatte og forskeres gøren og laden på DTU via Twitter-profilen @MyDTU, der går på skift mellem DTU-personligheder fra uge til uge. Det kolde klima i arktis kræver særlig viden hos de ingeniører, der skal operere højt mod nord. Engineers who are to work far to the north require specialist knowledge about the cold climate in the Arctic region. Samarbejde om flere arktiske ingeniører NORDLIGT DTU, NTNU og Aalto udvikler en fælles uddannelse i arktisk teknologi. Den skal imødekomme behovet for ingeniører med viden om vilkårene i polaregnene. ■■News in brief Partnership for more Arctic engineers Open house event a great success · Head of department bids farewell · Children’s University generating a lot of interest · New exchange agreement concluded · Extended opening hours · PhD students honoured · @MyDTU NORDIC Three of the five universities in the Nordic Five Tech alliance—NTNU in Norway, Aalto University in Finland, and DTU—are now working to set up a shared MSc programme designed to accommodate the increasing demand for engineers skilled in the field of Arctic technology. The study programme will bear the title of ‘Master in Cold Climate Engineering’, and it is expected that the first students will be able to start their courses in September 2016. The Arctic region is the setting for more and more activity. New sailing routes are opening up, and numerous countries are queuing up to search under ground for oil and minerals. Of course, such exploration will require new infrastructure, new buildings and careful monitoring of how the activities affect the environment. As Niels Andersen, Head of Polar DTU, explains, it also increases the demand for engineers with in-depth knowledge of Arctic conditions, along with the skill to assure sustainability in the numerous new projects. FOTO CAROLINE JAKOBSEN FOTO ANNE METTE HOLT 10  |  UDDANNELSE / EDUCATION  |    NR. 10·2014 Af Marianne Vang Ryde Tre af de fem universiteter i alliancen Nordic Five Tech, norske NTNU, finske Aalto University og DTU, arbejder på at skabe en fælles kandidatuddannelse, der kan imødekomme det voksende behov for ingeniører med viden om arktisk teknologi. Uddannelsen kommer til at hedde Master in Cold Climate Engineering, og de første studerende forventes at starte i september 2016. Arktis er et område med stigende aktivitet. Nye sejlruter åbnes, og mange lande står på spring for at afsøge undergrunden for olie og mineraler. Det kræver blandt andet ny infrastruktur, nye bygninger og en nøje overvågning af, hvordan aktiviteterne påvirker naturen. Og ifølge leder af Polar DTU, Niels Andersen, øger det igen behovet for ingeniører, som kender de arktiske forhold til bunds og kan sikre bæredygtighed i de mange nye projekter. „Vi kan konstatere, at mange virksomheder inden for råstofudvinding, logistik og transport står parat til at udnytte mulighederne på Arktis, og de nærmest råber på kvalificeret arbejdskraft,“ siger centerlederen. Den arktiske uddannelse vil uddanne eksperter i så forskellige emner som anlæg af motorveje og bygninger på permafrost, hvordan byggeri i ekstremt klima kan blive mere bæredygtigt og holdbart, særlige forhold omkring boreplatforme langt mod nord og de nye aktiviteters påvirkning af områdets topografi. Nordic Master in Cold Climate Engineering kommer til at rumme tre overordnede spor: Land, Sea og Space. DTU bidrager primært til Land og Space, og undervisningen opbygges med deltagelse af Polar DTU, DTU Space og DTU Byg. Også Centre for Arctic Technology (ARTEK) vil komme til at spille en rolle, idet et af semestrene i løbet af den toårige uddannelse vil foregå i Sisimiut i Grønland. Og verdens nordligste universitet, UNIS på Svalbard, vil ligeledes blive inddraget. ■■Få mere at vide Niels Andersen, centerleder, DTU Space, na@space.dtu.dk MASTER I KOLDT KLIMA Undervisningen i Cold Climate Engineering skal foregå på DTU, Norwegian University of Science and Technology (NTNU) og Aalto University. Studerende læser på to universiteter og får et afgangsbevis fra begge. Der bliver formentlig også mulighed for at læse et semester på Grønland eller Svalbard. Uddannelsen optager studerende fra januar 2016 med studiestart september 2016. Nordisk Ministerråd har støttet den nye uddannelse med 1 mio. kr. FOTO SHUTTERSTOCK


1418880 DTUavisen_10_2014_211114
To see the actual publication please follow the link above