Page 12

DTUavisen1610

Nyt center skal koble læring med teknologi CENTER Helle Rootzén er leder af det seneste DTU-center, LearnT. Centeret er åbent for alle, der arbejder med læring og den teknologi, der kan understøtte den. Af Henrik Larsen Center for Digital Læringsteknologi. Sådan lyder den lange betegnelse for DTU’s nyeste center. Den korte udgave er LearnT. Men det er ikke kun forkortelsen, der ikke fylder meget, det gør selve centeret heller ikke – endnu. Det bliver sparket i gang med en bemanding på bare tre personer med professor på DTU Compute Helle Rootzén i spidsen. Og LearnT har indtil videre ikke andre fysiske lokaliteter end de tre medarbejderes egne kontorer. Men hører et center om læring ikke hjemme på de pædagogiske læreanstalter? „Det gør det bestemt også, men der er kommet en meget tydelig teknisk vinkel på læring, og mange små virksomheder og universiteter, der arbejder med læringsteknologi, har faktisk ingeniører ansat. Derfor er det så vigtigt, at der også sidder nogen i midten, som kan binde tingene sammen. Det ser jeg som en vigtig opgave for det nye center,“ siger Helle Rootzén. Den nyslåede centerleder lægger vægt på, at LearnT som udgangspunkt er åbent for alle, der arbejder med læring og den teknologi, der kan understøtte bedre læring. „Vi vil være et samlingspunkt for DTU’s egne forskere og studerende, folkeskolen, andre universiteter og virksomheder, der udvikler læringsredskaber til undervisningssektoren. Det er mit håb, at vi kan skabe et samarbejde med humanistiske grupper på de andre universiteter og med didaktikere og pædagoger, så vi opnår en mangfoldighed til gensidig nytte,“ siger Helle Rootzén. Hun fortæller, at der allerede er et etableret samarbejde mellem centeret, DTU’s eget Learning Lab og Københavns Universitet. Centerets to andre medarbejdere er lektor Hanne Jarmer og uddannelseskoordinator Karsten Schmidt. Billig teknologi „Hidtil har læringsteknologi handlet om at kopiere ting, der foregik i den virkelige verden. Altså at kopiere en bog eller en opgave og lægge den ind i computeren. Det er der ikke noget galt med, men det begynder først for alvor at blive sjovt, når man kan gøre noget med teknologien, som man ikke kan gøre i det virkelige liv, og så kombinerer det virkelige liv med teknologien,“ siger Helle Rootzén. Og det er først nu, at teknologien er blevet så moden og relativt billig, at det begynder at rykke, tilføjer hun og nævner som eksempel de nye vitual reality-briller, der faktisk er til at betale. DEFINITIONEN PÅ LÆRINGSTEKNOLOGI Et forsknings- og innovationsområde, der arbejder med udvikling og implementering af forskellige – ofte digitale – teknologier til dybere, mere fleksibel, mere individualiseret og mere effektiv læring.  „Det er fantastisk for især små virksomheder at komme ind på dette marked, hvor der bliver mange bolde at gribe. Der vil opstå nye behov for at udvikle læringsteknologier og for at sammenligne og afprøve dem og lave evidensundersøgelser – områder, hvor vi i sagens natur ikke har nogen lang tradition. Så udvikling og afprøvning af ny teknologi er noget af det, der er i fokus for det nye center.“ Buzzwordet er adaptiv læring Ifølge Helle Rootzén er det vigtigste buzzword inden for læringsteknologi lige nu ’adaptiv læring’, det vil sige, at computeren tilpasser sig den person, der skal lære. Brugen af adaptiv læring har perspektiver i forhold til f.eks. universiteternes rekruttering af studerende. „Hidtil har universiteterne jo især tiltrukket dem, der passer ind i de måder, man traditionelt underviser på, men med ny læringsteknologi kan vi åbne paletten og variere undervisningen, så den tilpasses den enkelte. Det betyder, at studerende f.eks. præsenteres for spørgsmål, der er baseret på de svar, de tidligere har givet. Dermed kan de dygtigste hele tiden blive udfordret, mens andre undgår nederlag, selv om de ikke svarer rigtigt første gang,“ siger hun. „LearnT skal sørge for, at vi bliver kendt som eksperter inden for læringsteknologi. Nogle af tingene laver vi jo i forvejen, men det skal kobles sammen, og der skal komme en hel masse nyt til, så det bliver synligt, at det her er stedet, hvor man går hen, hvis man vil arbejde med læringsteknologi.“ Helle Rootzén forventer, at LearnT vil omsætte for omkring 20 mio.kr., når centeret er fuldt indfaset. Disse midler skal findes hos f.eks.Innovationsfonden, private fonde, EU-forskningsmidler og private virksomheder. ■ Kort nyt Studier og navne EuroTech indgår ph.d.-aftale Rektor Anders Bjarklev underskrev den 7. november en aftale med partnerne i EuroTech, der gør det muligt for ph.d.- studerende ved DTU at få tilknyttet en medvejleder fra enten Technische Universität München, Technische Universiteit Eindhoven eller École polytechnique fédérale de Lausanne. De studerende skal som en del af studiet tilbringe minimum seks måneder ved det universitet, hvor de har en medvejleder tilknyttet. Studerende spår om sommerens ølsalg Seks virksomheder havde udfordret mere end 160 studerende i efterårets Open Innovation X-finale med en bred vifte af problemstillinger. En gruppe DTU-studerende vandt førstepladsen med en datadrevet model, der kan optimere fremtidigt ølsalg for virksomheden Royal Unibrew. Den såkaldte ’Beer Forecast-model’ indeholder bl.a. data om vejr, produktion og salg af øl. Bag Beer Forecasters står Jakob Okkels, Emilie Hvashøj, Valentin Lievin og Kristian Nielsen. DTU nr. 125 på Best Global Universities Ranking Det amerikanske mediehus U.S. News & World Report, der er kendt for at udarbejde rankinglister over amerikanske High Schools, Colleges, Grad Schools med mere, har offentliggjort deres årlige ranking. På denne liste tager DTU et stort spring opad; fra at have været nummer 171 i 2016 er DTU nu nummer 125. På ranglisten fra 2015 var DTU placeret som nummer 181. I rankingen måles universiteterne på ti kategorier, der bl.a. omfatter internationalt omdømme, videnskabelige publikationer, citationer og internationalt samarbejde. Ph.d.-reception med bobler og blomster Der var proppet til bristepunktet med nu tidligere ph.d.-stipendiater, stolte familiemedlemmer og glade venner, da årets ph.d.-stipendiater fredag den 28. oktober blev fejret i sportshallen på DTU Campus Lyngby. Og der var ikke sparet på hverken pomp eller pragt i denne anledning. Den røde løber var rullet ud, der var champagnebobler til alle de velklædte gæster, og der var fremstillet en isskulptur i dagens anledning. Se eller gense videoer fra dagen på http://kortlink.dk/dtu/nzfk. ■ News in brief EuroTech enters into PhD agreement · Students predict summer beer sales · DTU in 125th place on Best Global Universities Ranking · PhD reception with bubbly and bouquets FOTO MIKAL SCHLOSSER New centre to link learning and technology CENTRE Centre for Digital Learning Technology. That is the long form of the name of DTU’s latest centre. The short version is ‘LearnT’, and this is not the only version of the centre that does not take up much room; the centre itself is only small—for now. It will actually kick off with a staff of just three people under led by Professor Helle Rootzén from DTU Compute. At the moment, the only premises LearnT commands are the three employees’ own offices. But wouldn’t it make more sense to position a centre devoted to learning at one of the pedagogical teaching institutes? “It most certainly would, but we’ve noted an increasing trend to apply technology to learning, and many of the small companies and universities working with learning technology actually have engineers on their payroll. That is why it’s so important to put someone in the middle to tie all the threads together. I view this as a key assignment for the new centre,” explains Helle Rootzén. Der er kommet en tydelig teknisk vinkel på læring, siger Helle Rootzén. We’ve noted an increasing trend to apply technology to learning, says Helle Rootzén. ■■Få mere at vide Helle Rootzén, professor og centerleder, DTU Compute, hero@dtu.dk 12  |  UDDANNELSE / EDUCATION  |    NR. 10·2016


DTUavisen1610
To see the actual publication please follow the link above