Page 12

DTUavisen_1503_ny

Af Lotte Krull 45 kandidatstuderende fra DTU har netop været på gaden i København for at udspørge bus-, tog- og metropassagerer om deres oplevelse af Rejsekortet. Interviewene er en del af deres undervisning på kurset ’Betjeningsdesign’, hvor de kommende civilingeniører lærer om systemers brugervenlighed. Adjunkt Ali Gürcan Özkil fra DTU Mekanik er kursusleder, og det er fjerde gang, han inddrager Rejsekortet i undervisningen. For det er den perfekte case, siger han: „Det er et system, som har udfordringer på utrolig mange niveauer: Lige fra selve rejsen, hvor passageren skal huske at tjekke ind eller ud, over manglende gennemskuelighed på priser, rabatter og kontoens saldo og endelig til selvbetjeningen på Rejsekortets website. Med andre ord udfordrer Rejsekortet brugerne på samtlige kontaktpunkter, der findes mellem bruger og system,“ siger Ali Gürcan Özkil. Ali inddrog Rejsekortet i undervisningen første gang i 2011 og har således fulgt det udskældte kort med professionelle øjne lige siden. I alt har 591 passagerer indgået i de tre foregående test, og derfor kan Ali Gürcan Özkil udpege de tre største problemer, som passagerer oplever med Rejsekortet år efter år. Det mest kritiske er, at mange glemmer at tjekke ud. Det næstmest kritiske problem set fra et brugervenlighedsperspektiv er, at kortet intet fortæller om saldo, rejsens pris, eller om man har tjekket rigtigt ud eller ind. Og det tredjemest kritiske problem er, at passagerer ikke kan huske, om de skal tjekke ind eller ud, når de laver et skift på rejsen, f.eks. fra bus til tog, og derfor gør det forkert. Et krævende system Rejsekort-systemet er krævende, fordi passagererne skal have en vedvarende opmærksomhed på kortet under hele rejsen, forklarer Ali. Han uddyber: „Med klippekort eller andre billetløsninger skal du kun bruge tankekraft i starten af rejsen, hvor du betaler for rejsen, og herefter rejser du bare. Med Rejsekortet skal du bruge tankekraft hele tiden: Før rejsen, hvor du skal tjekke ind, undervejs, hvis du foretager skift og evt. et ophold, og til slut, hvor du skal huske at tjekke ud. Systemet bliver yderligere kompliceret, hvis du vil rejse med hund, cykel eller flere personer på samme kort.“ Til testen af Rejsekortets brugervenlighed bruges det internationale testsystem System Usability Scale (SUS), der består af ti spørgsmål, hvor brugerne skal erklære sig mere eller mindre enige i udsagn som f.eks. ’Jeg synes, at systemet er nemt at anvende’, eller ’Jeg måtte lære en masse nyt, før jeg kunne benytte systemet’. De studerende har desuden suppleret med observationer, hvor de kobler sig på rejsende, følger deres brug af kortet og slutter af med uddybende interviews og online-spørgeskemaer. Undersøgelserne er samlet i rapporter, som de studerende får karakter for. Selvom Rejsekort A/S løbende arbejder med forbedringer og f.eks. senest har udbudt en app, der minder folk om at tjekke ud, så er det blot plastre på et stort åbent sår, mener Ali Gürcan Özkil: „Hvis et system, der skal bruges af alle borgere, kræver smartphones og apps, så findes der en større fejl i systemet. En app kan aldrig løse et grundlæggende problem i et system.“ I 2011 sendte Ali Gürcan Özkil de studerendes resultater fra den første brugervenlighedstest til Rejsekort A/S, da de måske kunne bruge dem. Han har aldrig fået respons fra Rejsekort A/S på sin henvendelse. ■■Kort nyt Studier og navne Bliv dagguide for kommende studerende Lige nu er DTU på udkig efter studerende, der har lyst til at vise studielivet frem for en gymnasieelev eller en anden kommende studerende, som følger dig en dag. Din rolle bliver at svare på deres spørgsmål og give dem en rundvisning. For at blive dagguide skal du gå på 2.-5. semester og have lyst til at vise dit studie frem et par gange hvert semester. Du melder dig via Dagguide-fanen i din personlige menu på CampusNet, eller du kan kontakte Studievejledningen på tlf. 45 25 11 99. Søg støtte til udlandsstudier Nu kan du søge stipendier på op til 25.000 kroner hos Rambøll til at studere i udlandet. I ansøgningen skal der vedlægges en motiveret ansøgning samt referencer og CV. Du finder ansøgningsskemaet på www.student.ramboll. dk. Hele ansøgningen skal sendes med post senest den 22. april. Hjælp studerende med store projekter Hvordan giver du som underviser den bedste vejledning, når de studerende skal lave større projekter? Det kan du lære om på en workshop, der afholdes første gang den 8. april kl. 9-16. På kurset kan du blandt andet lære at gennemføre vejledning mere effektivt og afklare vejlederens og den studerendes roller. Kurset koster 1.700 kroner, og tilmelding foregår online på www.leaninglab. dtu.dk under kurser & workshops. Her kan du også læse mere om kurset. Studerende til mentorforløb Er du god til at skabe struktur og skrive opgaver, og har du let ved at omgås andre mennesker og er dansktalende? Afdelingen for Uddannelse og Studerende søger en studerende til at være mentor for en bachelorstuderende. Du skal især kunne give feedback på sætningsopbygning og formulering. Det er et lønnet arbejde ca. 20 timer pr. semester. Motiveret ansøgning og CV sendes til Christina Busk Marner i Studieadministrationen på aus-sps@adm.dtu.dk Kandidatdag 12. marts Den 12. marts, holdes der informationsdag om DTU’s kandidatuddannelser i bygning 101, DTU Lyngby. Studielederne fortæller om deres kandidatretninger i tre seancer pr. uddannelse, så der er mulighed for at høre om flere retninger. Mød også studerende, og hør om internationale uddannelser og de nye uddannelser på det danskkinesiske universitet i Kina. Til slut er der sandwich og sodavand. ■■News in brief Travel Card perfect for user-friendliness studies Become a day guide for future students · Apply for support to study abroad · Help students with large-scale projects · Student for the mentor programme CHECK IN Forty-five MSc students from DTU have recently taken to the streets in Copenhagen to ask bus, train and metro passengers to relate their experiences with the Travel Card (Rejsekortet). The interviews form part of their Design for Interaction course, which is intended to teach the future MSc Eng graduates about system user-friendliness. Assistant Professor Ali Gürcan Özkil from DTU Mechanical Engineering is the course manager, and this is the fourth time he has included the Travel Card in his teaching. Because it is the perfect case study. He explains: “It’s a system that features challenges on a great many levels: from the journey itself, where the passenger has to remember to check in or out, through the sometimes impenetrable systems of prices, discounts and card balances, to the self-service routines on the Travel Card website. In other words, the Travel Card challenges users at all points of contact between user and system.” Ali Gürcan Özkil included the Travel Card in his teaching for the first time in 2011. Rejsekortet kræver, at passagerer skal bruge tankekraft under hele rejsen. The Travel Card requires passengers to pay attention to travelling during all phases of their journey. FOTO FINN FRANDSEN, POLFOTO Rejsekortet er et godt studie i brugervenlighed TJEK-IND Adjunkt Ali Gürcan Özkil har gennem fire år brugt Rejsekortet i sin undervisning om brugervenlighed. Undersøgelserne har peget på store udfordringer med systemet. REJSEKORTET I TAL • Rejsekort A/S har udstedt i alt 1.076.190 rejsekort. • Danskerne har brugt deres rejsekort til i alt 95,7 millioner rejser, siden det blev indført. • I alt 405.489 rejsekort har tilknyttet en automatisk tank-op-aftale. • På 98,5 procent af alle rejser med rejsekort tjekker passagererne korrekt ud. KILDE: REJSEKORT A/S ■■Få mere at vide Ali Gürcan Özkil, adjunkt, DTU Mekanik, alio@mek.dtu.dk 12  |  UDDANNELSE / EDUCATION  |    NR. 3·2015


DTUavisen_1503_ny
To see the actual publication please follow the link above