Page 10

DTUavisen0416

■■Kort nyt Idéer og forretning Innoboster kan måske få gang i din forretning Har du et nyt produkt eller en ny service, eller skal du have hjælp til at forbedre en proces, der øger din virksomheds konkurrenceevne? Så kan InnoBooster måske hjælpe med til at omsætte dine idéer til vækst og beskæftigelse. InnoBooster er Innovationsfondens program, der investerer i videnbaserede innovationsprojekter i små og mellemstore virksomheder, iværksættervirksomheder og forskere med kommercielt lovende resultater. Du kan søge om op til 5 mio. kr. i tilskud til forskning, udvikling og demonstration. Læs mere på kortlink.dk/kmga Nyt blæk til plastsolceller Med en markant investering fra Innovationsfonden vil et konsortium af virksomheder og forskningsinstitutioner under ledelse af seniorforsker Eva Bundgaard fra DTU Energi udvikle nye materialer til plastsolceller. Formålet med projektet INKA – Inks for large-scale processing of polymer solar cells – er at udvikle blæk til at trykke plastsolcellens aktive lag og sikre høj kompatibilitet mellem dette blæk og industrielle trykkemaskiner. Læs mere på kortlink.dk/krxr. Innovation med modermælken Scion DTU huser en virksomhed, der er godt på vej til at blive en af dansk biotechs største succeser. Det er virksomheden Glycom, der kan fremstille stoffer, som forekommer naturligt i modermælk. I marts investerede Danica millioner i virksomheden. Danica Pension låner selskabet 400 mio. kr. og investerer desuden et trecifret millionbeløb direkte i virksomheden. Idéen bag virksomheden er fostret af seks forskere, heriblandt to forskere emeritus ved DTU Kemi, ægteparret Behrend og Inge Lundt. Læs mere på kortlink.dk/kt6g 37 patentidéer er indberettet på DTU fra årsskiftet og frem til 17. marts 2016. I samme periode sidste år blev der indberettet 27 patentidéer. ■ News in brief InnoBooster could help kickstart your business · New ink for plastic solar cells · Innovation with breast milk Cafe-ejer James Freeman i gang med at brygge Kyoto cold-brew coffee i Blue Bottle Bar i New York. Café owner James Freeman brewing Kyoto cold-brew coffee in Blue Bottle Bar, New York. Den bedste kaffe er kold og tager sin tid BRYG Studerende designer og bygger en maskine, som brygger kaffe, der smager bedre og er mere skånsom mod maven end den normale. Af Marianne Vang Ryde Ali Gürcan Özkil elsker kaffe og drikker rigtig meget af det. Han ved også, at kaffe kan være en blandet fornøjelse, men for ti år siden havde han en exceptionelt god kaffeoplevelse på en café i San Fransisco. Ikke alene smagte kaffen fantastisk, men kaffemaskinen stod også som en flot skulptur midt i rummet. Ali beundrede både kaffen og maskinen, men tænkte samtidig, at man måtte kunne forbedre designet og gøre maskinen lettere at betjene. Og efter en del tankevirksomhed og arbejde sammen med flere studerende på Design og Innovation er han nu i gang med tredje prototype af sin koldbrygningsmaskine. Den koldt bryggede kaffe har været kendt i Japan helt tilbage fra 1600-tallet og går under navnet Kyoto cold-brew coffee. Den laves traditionelt med en opstilling af tre kolber oven på hinanden. Øverst har man tre liter koldt vand. Det drypper gennem en ventil med ca. en dråbe hvert andet sekund ned til kaffebønnerne i midten, og nederst står kanden, der opsamler den færdige kaffe. Hele processen tager omkring 12 timer. „I det japanske system skal ventilen justeres manuelt hver anden time, fordi trykket ændrer sig i vandbeholderen, efterhånden som vandet løbet ud. Netop fordi beholderen sidder øverst, er der også en grænse for, hvor stor den kan være, og dermed hvor meget kaffe, man kan brygge ad gangen. Og så er den besværlig at løfte på plads,“ fortæller Ali. „Vi har derfor valgt at have vandet forneden og tilføje en pumpe, der kan sende det op til kaffebønnerne i det helt rigtige tempo. Det betyder også, at vi kan sætte mængden op til fire eller flere liter, ligesom Ali Gürcan Özkil vi kan gøre hele konstruktionen lidt lavere.“ Rengøring og design Ali og de to bachelorstuderende Jesper Alkestrup og Kristian Østergaard Lund er som sagt i gang med den tredje prototype af koldbrygningsmaskinen. Den består af rigtig mange dele, som let skal kunne skilles ad og gøres rene hver dag, så den kan leve op til fødevaremyndighedernes krav. Samtidig samarbejder Ali og de studerende med nogle kafferisterier om at finde den helt rigtige kaffe, malet og ristet med henblik på at skabe en sublim kaffeoplevelse. „Det er jo ikke en tryllemaskine, som kan forvandle en dårlig kaffe til noget godt. Og i øvrigt er det selvfølgelig også et spørgsmål om smag,“ siger han og tilføjer, at hans kaffe er blevet godt bedømt af en lille fokusgruppe, der satte FOTO SCANPIX pris på den mindre bitre smag. Den kolde kaffe er i øvrigt også mere skånsom for maven. Og laver man et tilstrækkelig stærkt koncentrat, kan man jo tilføje kogende vand til sidst, hvis man foretrækker varm kaffe. Men kaffedrikkerne skal ikke kun have en god smagsoplevelse, maskinen skal også være smuk at se på, så Ali har planer om at alliere sig med en glaspuster, der kan formgive kolberne. „Det hele handler om brugeroplevelsen. Maskinen er et nicheprodukt, som falder godt ind i den bølge af kaffeentusiasme og fokus på ’slow cooking’, som vi oplever nu,“ mener Ali. Han har heller ikke haft behov for markedsføring; kredsen af kaffeentusiaster i det københavnske cafémiljø er så lille, at rygtet om koldbygningsmaskinen spreder sig helt af sig selv. Maskinen er ikke navngivet endnu. Måske skal den ikke engang hedde noget med kaffe, for Ali er også i gang med forsøg på at trække smag ud af andet end kaffebønner. For eksempel tørrede humleblade. „Det smager nærmest som en Guiness øl – frisk og godt – så hvorfor ikke?“ funderer han. The best coffee is cold, and takes time BREW Ali Gürcan Özkil loves coffee, and he drinks a lot of it. Coffee can be a hit-andmiss affair, but ten years ago he enjoyed an exceptionally good coffee experience in a San Francisco café. Not only did the coffee taste fantastic, but the coffee machine itself was also displayed as an attractive sculpture in the centre of the room. Ali admired both the coffee and the machine, but was convinced that it had to be possible to improve the design and make the machine easier to operate. After a good deal of thought and work with a group of students on the Design and Innovation course, he is now working on the third prototype of his coldbrewing machine. ■■Få mere at vide Ali Gürcan Özkil, adjunkt, DTU Mekanik, alio@mek.dtu.dk The Japanese have been enjoying ‘cold-brew coffee’, as it is known, since the 1600s. The traditional way to prepare it involves a set-up featuring three flasks positioned one above the other. The top flask contains three litres of cold water. This oozes out through a valve at a rate of around one drip every two seconds. 10  |  INNOVATION / INNOVATION  |    NR. 3·2016


DTUavisen0416
To see the actual publication please follow the link above