Page 16

DTUavisen0416

■■Kort nyt Rådgivning og projekter Mere genbrug Sammen med Miljøstyrelsen undersøger DTU Miljø i to nye ph.d.-projekter, hvordan man kan skabe et bedre grundlag for genanvendelse af affald. Det ene projekt ser på mængden og kvaliteten af genanvendelige materialer på danske genbrugsstationer, og det andet undersøger mulighederne for at øge genanvendeligheden af de materialer, der indsamles direkte fra vores husholdninger. Udfordringen er, at materialerne, navnlig i husholdningsaffaldet, ikke er rene. Produkter bliver mere og mere komplekse og består ofte af mange forskellige materialer og stoffer, hvilket begrænser mulighederne for genanvendelse. Dansk samarbejde om big data Det skal være lettere for myndigheder og virksomheder at benytte de store mængder af data, der opsamles i forskellige systemer, til blandt andet at reducere negative effekter af klimaforandringer, forbedre sundhedssystemet, støtte børns læring og sikre fødevarekvaliteten. Samfundspartnerskabet Danish Center for Big Data Analytics driven Innovation, forkortet DABAI, skal hjælpe udviklingen på vej. DTU er et af tre deltagende universiteter; vi leder udviklingen af machine learning og står i spidsen for anvendelserne inden for fødevareområdet. Bæredygtig renovering Renoveringen af danske boliger er ikke altid lige effektiv og målrettet, men det skal et nyt samfundspartnerskab, REBUS (REnovating BUilding Sustainably), rette op på. Projektet tager udgangspunkt i almene etageejendomme fra 1960’erne og 70’erne, hvor der er der et stort behov for at nedsætte energiforbruget og skabe et godt indeklima. REBUS skal både demonstrere nye tekniske løsninger og udvikle metoder til effektiv styring af renoveringsprojekter. Projektet ledes af Teknologisk Institut. Fra DTU deltager institutterne DTU Byg, DTU Management Engineering og DTU Compute. Link til verdens stærkeste mikroskoper DTU, Københavns Universitet og Aarhus Universitet er gået sammen om et samfundspartnerskab med navnet LINX, 'Linking Industry to Neutrons and X-rays’, der skal hjælpe danske virksomheder med at udnytte de nye superfaciliteter ESS og MAX IV i Lund. Dansk Industri og foreløbig 15 virksomhedspartnere deltager i opbygningen af en industriportal, der skal accelerere danske virksomheders udvikling og brug af avancerede materialer. Transportforskningen på DTU flytter institut ENHEDER Transport-forskergrupper bliver integreret i DTU Management Engineering. TRE ÅRSAGER TIL OMORGANISERING DTU nedlægger DTU Transport som organisatorisk enhed, men transportforskningen og uddannelserne fortsætter på universitet. Der er tre hovedårsager til omorganiseringen af transportforskningen: 1. Effektivisering af driften. 2. Fokusering af transportforskningen og styrkelse af synergien med relaterede forskningsmiljøer på DTU. 3. Tilpasning af organisationen til nye teknologiske muligheder og udfordringer – både hvad angår forskningen, f.eks. brug af big data, og den teknologiske udvikling i transportbranchen (førerløse biler, droner osv.). ■ News in brief Transport research at DTU switches department More recycling · Danish Big Data partnership · Sustainable renovation of old properties · Link to the world’s most powerful microscopes RESTRUCTURING DTU announced in January that DTU Transport was to be terminated as an organizational unit, but that the research and the study programmes were to continue. The University management is now ready to reveal the new organization of transport research at DTU: Almost all transport research disciplines at the University are now to be integrated into DTU Management Engineering. “In our reorganization of transport research, we’ve placed emphasis on finding ways to avoid spreading the academic environments previously handled by the discontinued department too widely. In addition, we have prioritized creating an organization in which transport research is positioned closer to other ■■Få mere at vide Niels Axel Nielsen, koncerndirektør, nan@adm.dtu.dk academic environments at DTU,” explains Niels Axel Nielsen, Senior Vice President. The most prominent aspect of the new organization of transport research is the establishment of a new interdisciplinary centre— Transport DTU— which will also be linked to DTU Management Engineering from an organizational perspective. Af Lotte Krull DTU meldte i januar ud, at DTU Transport som organisatorisk enhed nedlægges, men at forskningen og uddannelserne fortsætter. Nu er universitetets ledelse klar med den nye organisering af transportforskningen: DTU integrerer stort set alle hidtidige transportforskningsdiscipliner i DTU Management Engineering. „I vores reorganisering af transportforskningen har vi lagt vægt på at undgå en spredning af de faglige miljøer, som kommer fra det nedlagte institut. Derudover har vi lagt vægt på at skabe en organisation, hvor transportforskningen kommer tættere på andre faglige miljøer på DTU, som enten er beslægtede rent metodemæssigt, eller som får en rolle i transportforskningen fremover,“ siger koncerndirektør Niels Axel Nielsen. Det mest markante ved den nye organisering af transportforskningen er etablering af et nyt tværgående center, Transport DTU. Det vil organisatorisk også være knyttet til DTU Management Engineering. „Transport DTU bliver den tydelige indgang til DTU’s transportforskning for både virksomheder, myndigheder og andre aktører inden for transportsektoren – nationalt såvel som internationalt,“ siger institutdirektør for DTU Management Engineering, Søren Salomo. Transport DTU skal blandt andet koordinere samarbejdet mellem relevante forskningsmiljøer på DTU. „Når en ny opgave inden for transportforskning dukker op, skal centret sætte det forskningsteam sammen, der er påkrævet. Det nye er, at vi med centret kan sikre koblingen til de relevante fagligheder på DTU for at løse opgaverne,“ forklarer Niels Axel Nielsen. Under centret placeres Railtech DTU og Data- og Modelcentret (DMC), der begge organisatorisk lå i det nedlagte transportinstitut. På sigt vil man også integrere Martime DTU i det nye center. Det er ikke alle faglige miljøer fra det nedlagte transportinstitut, som fortsætter. Ledelsen har valgt at nedlægge et enkelt område; ’Governance and Policy’. Det betyder, at 5-10 stillinger skæres væk. „Det er vigtigt at understrege, at der ikke er tale om en vurdering af kvaliteten af disciplinen eller de involverede forskere. Det handler alene om en strategisk prioritering,“ siger Niels Axel Nielsen. Ændringerne i organisationen vil blive realiseret i løbet af foråret. Efter omorganiseringen bliver centeret Transport DTU indgangen til DTU’s transportforskning. Following the restructuring, the Transport DTU centre will serve as the point of access to DTU’s transport research. FOTO STUART MCINTYRE, SCANPIX 16  |  SAMFUND / SOCIETY  |    NR. 3·2016


DTUavisen0416
To see the actual publication please follow the link above