Page 10

DTUavisen1606

■■Kort nyt Idéer og forretning Minister besøger DTU’s innovationsmiljøer Uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs nåede vidt omkring ved sit besøg på Lyngby Campus tirsdag den 19. april, hvor hun blev præsenteret for eksempler på DTU’s kerneområder: innovation, forskning og uddannelse. På rundturen hørte hun bl.a. om, hvordan DTU Nanotech arbejder med at udvikle bedre kemoterapi, hun blev introduceret til nye undervisningsformer som e-læring og sikring af kvalitet i undervisningen på DTU Compute og besøgte nye startup-virksomheder i DTU Skylab. Læs mere på kortlink.dk/m62s. DTU-udviklet krypteringsteknologi til forsvaret DTU spinout-virksomheden Dencrypt skal levere krypteringsmoduler til Forsvarsministeriets hemmelige kommunikation. Kontrakten har en værdi af ca. 30 mio. kr. og omfatter levering, certificering, videreudvikling af krypto moduler til mobiltelefoner og andre platforme til beskyttelse af klassificeret kommunikation, dokumentation herfor samt support og vedligeholdelse heraf. Læs mere på www.dencrypt.eu. Kreativ videnskabsformidling Kandidatstuderende i digitale medieteknologier Ulf Aslak Jensen har vundet en pris i konkurrencen Data Stories udskrevet af magasinet Science, som handlede om at formidle komplekse data klart og kreativt med små 90-sekunders videoer. Ulf Aslak Jensen vandt studenter-kategorien med videoen 'How People Gather: An Interactive Visualization Approach', hvor han fortæller, hvordan DTU-studerende ’flyder’ gennem sociale grupper i løbet af en dag. Videoen har baggrund i projektet Sensible DTU, hvor 1000 studerendes færden og onlineaktivitet er blevet fulgt af forskere i over to et halvt år via de studerendes smartphones. Læs mere på kortlink.dk/m9t5. 52 patentidéer er indberettet på DTU fra årsskiftet og frem til 20. maj 2016. I samme periode sidste år blev der indberettet 43 patentidéer. ■ News in brief Minister visits DTU’s innovation environments · DTU developed encryption technology for the armed forces · Creative science presentation Kom ud af komfortzonen IVÆRKSÆTTERI Pitching er super relevant i en travl hverdag, hvor man skal ’skille skidt fra snot’, siger serieiværksætter Tommy Ahlers fra DR’s ’Løvens Hule’. Han kigger efter marked, team og produkt, når han investerer. Af Christina Tækker Pitching synes at være det nye sort – det dukker op overalt. Også på DTU, hvor studerende og forskere bruger det til Grøn Dyst, IP pitch event, pitchbar i Skylab og Pitch Food-In-2 Health Agora for bare at nævne nogle stykker. Men pitching er ikke et nyt fænomen. Det mener serieiværksætter Tommy Ahlers, der er kendt fra DR’s program ’Løvens Hule’, hvor spirende iværksættere præsenterer deres idéer for potentielle investorer, som kan vælge at investere i virksomheden mod at få del i dens eventuelle overskud. Programmet er baseret på BBC’ s koncept ’Dragon's Den’. Gør direktøren interesseret „Pitching er det, man tidligere kaldte en elevatortale. Den handler om en juniorperson i en stor virksomhed, der kommer ind i en elevator sammen med den administrerende direktør,“ fortæller Tommy Ahlers. „Direktørens kontor ligger på øverste etage, og det tager ca. 30 sekunder at køre derop fra stueetagen. På den tid skal juniorpersonen gøre direktøren interesseret i sin idé. Målet er, at direktøren synes, at idéen er så interessant, at han foreslår et møde for at høre mere.“ Årets Bedste Business Angel Selv står Tommy Ahlers bag flere store virksomheder og investeringer. I maj blev han kåret som ’Årets Bedste Business Angel’ af Nordic Startup Awards. Blandt nogle af de virksomheder han selv har grundlagt, er ZYB, et mobilt socialt netværk, som han startede i 2005. I 2008 solgte han ZYB til det britiske teleselskab Vodafone for en kvart mia. kr. Året efter startede han selskabet Podio, som er et socialt mødested for virksomheder på nettet. Podio blev solgt til amerikanske Citrix i 2012 for 300 mio. kr. For nylig investerede han i nye startups under optagelserne til anden sæson af ’Løvens Hule’. „Jeg kigger efter tre ting, når jeg investerer i en ny startup: marked, team og produkt. Men det handler også om den person, der står foran mig. Vil han det her? Er han sulten? Vil han lykkes? Så er det næsten ligegyldigt, hvad det er, iværksætteren sælger,“ siger Tommy Ahlers. Men hvad gør man, hvis man er genert og har en god idé? „Du må ud af din komfortzone. Jeg har da mødt folk, der er indadvendte. Men de fleste ingeniører kan godt finde ud af at holde et møde med en kunde. Og heldigvis kan man få fat på mig og andre investorer ved at skrive en mail. Der tager man det sociale element væk og skaber en åbning.“ Danskere ligner tyskere Efter Tommy Ahlers' mening er danskerne ikke lige så gode til at pitche som amerikanerne, der allerede tidligt i skolen lærer at stille sig op og fortælle det mest relevante først. Danskerne er mere rundet af den tyske tradition, hvor al information er som en ph.d.-afhandling. Alle informationer er på samme niveau, og der skal helst også lidt metode ind. Det kan godt blive en meget lang tale, mener Tommy Ahlers. Men pitching er superrelevant og vil også være det i fremtiden: TOMMY AHLERS' TRE RÅD TIL EN PITCH 1. Forstå den, du pitcher til. Hvis du ved, hvad vedkommende tidligere har beskæftiget sig med, kan du pitche noget, han synes er interessant. Men lav ikke om på din idé. 2. Du skal svare på fire spørgsmål: Hvad er problemet, hvordan har du løst det, hvor stort er problemet, og hvordan har du valideret og testet, at der er et marked? 3. Vær effektiv i din kommunikation. Lær fra amerikanerne. „Vi lever i en tid, hvor mange er på Facebook, og vi får mange informationer. Det betyder, at vi på to minutter skal sortere skidt fra snot. Vi bliver nødt til at komme hurtigt til pointen og tilpasse os journalisternes måde at skrive på. En fængende overskrift og en kort tekst, der giver essensen af historien.“ Vil give noget tilbage Og jo. Det er også gået galt for Tommy Ahlers. Hvis han kigger på return of investment, er han ikke sikker på, at han skal investere i startups. Men han gør det af to årsager: „Det giver mig energi, og så synes jeg, at jeg skylder at give noget tilbage. Ligesom it-investorerne Morten Lund og Nikolaj Nyholm og iværksætter Thomas Madsen-Mygdal hjalp mig, da jeg var i gang med min virksomhed. Men jeg skal da ærligt indrømme, at det ikke giver lige så meget mening som at købe aktier.“ Vækstforløb giver bedre virksomheder SPARRING Forskere fra DTU Kemiteknik hjælper Unigroup med at udvikle en ny teknologi til at behandle hudsygdomme. Det styrker interessen for den lille virksomhed. Step out of your comfort zone ENTREPRENEURSHIP Pitching seems to be the ‘the new black’; it is turning up everywhere. At DTU, too, where students and researchers alike are using it in Green Challenge, the IP pitch event, Pitchbar in Skylab, and Pitch Food-In-2 Health Agora, to name but a few. But pitching is by no means a new phenomenon. So says serial entrepreneur Tommy Ahlers, known from the Danish version of the BBC programme ‘Dragons’ Den’ that gives budding entrepreneurs the opportunity to pitch their ideas to potential investors, who can choose to put money into the business in return for a share of the profits, if any. “Pitching is the modern name for what was previously known as the ‘elevator speech’. The scenario is that a junior employee at a large company steps into an elevator with the CEO,” explains Tommy Ahlers. “The CEO’s office is on the top floor, and it takes the elevator around 30 seconds to complete the trip from the ground floor. That is how long the junior employee has to interest the CEO in his/her idea.” Af Christina Tækker De fem ansatte i virksomheden Unigroup havde flere gange set videoen for Smart Innovation køre på tv-skærmen i køkkenet i forskerparken Scion DTU, hvor de bor. En dag besluttede iværksætterne sig for at kontakte Scion DTU, der står bag vækstforløbet. Her fandt de ud af, at det kunne blive et godt match. Smart Innovation er et projekt, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at kickstarte deres produktion med forretningsrådgivning og sparring fra forskere fra DTU. Unigroup, der udvikler medicinske produkter, ønskede forskernes hjælp til at udvikle en ny teknologi til bl.a. at behandle akne. Dels ville de teste, om produktet havde en effekt, dels ville de vide, om sikkerheden var i orden. ”Vækstforløbet betyder, at vi i fremtiden udvider vores værdikæde til at omfatte en ny teknologi, der kan benyttes på tværs af vores udviklingsprojekter. Det vil styrke interessen for vores virksomhed og produkter. Det havde ikke været muligt 10  |  INNOVATION / INNOVATION  |    NR. 6·2016


DTUavisen1606
To see the actual publication please follow the link above