Page 21

DTUavisen_1608

  NR. 8·2016  |  CAMPUSLIV / CAMPUS LIFE  |  21 Tag på en guidet tur med DTU’s kunst-app KUNSTRUTE En ny app sætter fokus på de mange kunstværker, som findes på Lyngby Campus. Take a guided tour with the DTU art app ART TOUR When Danmarks Tekniske Højskole (now DTU) was constructing new premises on the Lundtoftesletten site back in the 1960s, art was included as an integral element from the start. That is why the campus is liberally sprinkled with fine works of art, although they are often overlooked in everyday life—largely because people generally know little about them. A new app entitled DTU Plus and scheduled for launch at the end of October is set to change all that. Af Marianne Vang Ryde Da Danmarks Tekniske Højskole i 1960’erne byggede nyt på Lundtoftesletten, var kunsten tænkt ind fra starten. Derfor findes der mange fine kunstværker rundt omkring på campus, men de bliver måske lidt overset i hverdagen, også fordi man ikke ved noget om dem. Det skal en ny app ved navn DTU Plus, som lanceres i slutningen af oktober, råde bod på. I løbet af foråret har kandidatstuderende på Københavns Universitet Anne Ringgaard Jørgensen været rundt i alle afkroge af bygningerne på Lyngby Campus på jagt efter kunstværker. Anne har en bachelor i kunsthistorie og skriver i øjeblikket speciale i visuel kultur på KU, men hun er samtidig ansat som studentermedhjælper i Afdelingen for Innovation og Sektorudvikling til at sammensætte en kunstrute, som kan gøre os alle sammen klogere på de mest markante kunstværker på Lyngby Campus. Ruten indeholder i alt 14 værker fordelt over alle fire kvadranter. De er hver for sig markeret på et kort og forsynet med billede, lidt tekst om kunstner og værk og i nogle tilfælde en lydfil, hvor en medarbejder eller kunstner fortæller om værkerne. „For eksempel har docent Andy Horsewell bidraget med en fortælling om Robert Jacobsens valg af materialer til skulpturen i Grønnegården ved bygning 101. Vi har gjort meget ud af at fokusere på koblingen mellem kunsten og det tekniske, for vi vil gerne give både ansatte og studerende en oplevelse af, at kunsten er tæt på deres hverdag,“ siger Anne Ringgaard Jørgensen. Selve appen er selvfølgelig også blevet udviklet af DTU-studerende. Hvor er kunsten i de nye bygninger? På Annes rekognosceringstur bemærkede hun, at kunsten ikke var til stede i nogen af de nye bygninger. „Bygningerne er ofte i sig selv arkitektoniske kunstværker, men appen skal også ses som en opfordring til at tænke kunsten ind i nybyggeriet. Jeg tror, mange ville sætte pris på, at der var noget mere nutidig og måske endda interaktiv kunst, som kunne spille sammen med den spændende forskning, der foregår herude,“ siger Anne, som også er sikker på, at mange samtidskunstnere kunne have lyst til at samarbejde med DTU. Arbejdsgruppen bag kunstappen har selvfølgelig overvejet sikkerheden i forbindelse med denne eksponering af kunstværkerne og har også inddraget en professionel konservator. „Men det er vigtigt at bevare nærheden mellem værkerne og de folk, der færdes herude til daglig. Derfor skal kunsten ikke gemmes væk bag glas eller hegn,“ fastslår Anne og håber at kunstruten vil åbne for ny kreativ inspiration og videndeling på DTU. DTU PLUS • Appen lanceres under navnet ’DTU Plus’ i slutningen af oktober. • Initiativtager og projektleder er kontorchef Gitte Lunde Andresen fra Stakeholder Management.   • Projektet er muliggjort af midler fra Corrit-Fonden. FOTO KAARE SMITH 5 Lys Databaren kan bruges til mange forskellige undervisningsformer – og det understøttes af rummets belysning. Lyset kan justeres på mange måder, således at der for eksempel kan skrues op for lysstyrken i lokalet, hvis der skal laves gruppearbejde. Tilsvarende kan man vælge kun at slukke for noget af lyset eller skrue op og ned for lysstyrken i rummet som helhed. 5 Lighting The data bar can be used for a variety of types of teaching— supported by the lighting level. The lights can be adjusted in numerous ways; for example, the room can be more brightly lit if the students are working in groups. It is also possible to switch the lights off in certain areas, and to brighten/dim the lighting in the room as a whole. 6 Mikrofoner Rundt omkring i hele lokalet hænger flere ganske små mikrofoner ned fra loftet. Man lægger kun mærke til dem, hvis man kigger godt efter. De er fordelt sådan, at uanset hvor i rummet, der tales, er lyden lige god. Det er gavnligt, hvis en forelæsning optages, og hvis en studerende skal stille spørgsmål til en underviser i et andet lokale. 7 FOTO MIKAL SCHLOSSER 6 Microphones Tiny microphones are suspended from the ceiling at various places throughout the room. You will only notice them if you are looking for them. They have been distributed so as to ensure that no matter where in the room someone is speaking, the sound is equally good. This is a huge advantage if a lecture is being recorded and the lecturer is walking back and forth and/or taking questions from the assembled students. 7 Kontrolpanel Indbygget i forelæserens skrivebord er en touchskærm, hvorfra underviseren kan styre og broadcaste sin undervisning direkte. Han har kontrol over alt lige fra lydstyrke og afspilning af videoer til gardiner og lysintensitet. Og hvis alle pædagogiske virkemidler svigter, kan han endda lukke alle døre fra pulten. 7 Control panel Built into the lecturer’s desk, there is a touchscreen that the lecturer can control and broadcast his lecture. He can operate everything from the level of lighting to how far to open or close the curtains. From the desk, the lecturer can also control audio volume, play videos and more. And if all other pedagogical methods fail, the lecturer can actually close all the doors without moving from the lectern. 5 6 Robert Jacobsens skulptur i Grønnegården, Den afdøde teknokrat, officielt indviet i 1974. Doneret af Statens Kunstfond. Robert Jacobsen’s sculpture in Grønnegården, Den afdøde teknokrat (The Deceased Technocrat), officially unveiled in 1974. Donated by the Danish Arts Foundation. SCAN TO READ FULL ARTICLES dtu.dk/1608


DTUavisen_1608
To see the actual publication please follow the link above