Page 12

DTUavisen1609

13 ugers innovation er blevet obligatorisk KURSUS 250 diplomingeniørstuderende arbejder på tværs af studieretninger i kurset Innovation Pilot, der fra dette efterår er obligatorisk. ■■Få mere at vide Sara Grex, kursusansvarlig, DTU Diplom, sarg@man.dtu.dk Thirteen weeks of innovation now mandatory COURSE ‘The bike spiral’. That is the nickname of an internal transport network on Lyngby Campus, where interconnected inner and outer rings of super-cycle paths are intended to make it easier to get from A to B. The objective is to ease congestion and deal with parking challenges at the University. This was the winning suggestion for the small innovation assignment posed to 250 students on DTU’s BEng programmes when the Innovation Pilot course kicked off in August. The assignment: “How can we deal with traffic and parking on a more densely populated campus?” stimulated creative thought processes among the students, who sketched out and filmed their ideas. Ampuller med BioXmark til injektion i tumorvæv. Ampoules of BioXmark for injection into tumour tissue. Biomarkør godkendt til kræftbehandling KONTRAST Spinout-virksomheden Nanovi sender det første produkt på markedet. Direktøren venter en omsætning på 100 mio. kr. Biomarker approved for cancer treatment CONTRAST Originally established as a spinout from DTU Nanotech with exciting potential, the medicotechology company has now been developed to the point where it is ready to launch a commercial product onto the market. This is largely due to the fact that Nanovi has been awarded CE approval of its product, BioXmark. The future is therefore looking bright for the company that has been running at a loss during its first four years of existence, where all efforts have been devoted to product development. Af Lotte Krull ’Cykelsneglen’. Det er navnet på et internt transportnet på Lyngby Campus, hvor en indre og ydre ring af supercykelstier, der er indbyrdes forbundne, skal gøre det lettere at komme rundt. Formålet er at mindske biltrængsel og parkeringsudfordringer på universitetet. Sådan lød vinderforslaget på den lille innovationsopgave, der blev stillet til 250 studerende fra DTU’s diplomingeniøruddannelser, da kurset Innovation Pilot havde kickoff i august. Opgaveformuleringen ’Hvordan kan vi håndtere trafik og parkering på en tættere campus?’ fik kreativiteten i gang blandt de studerende, der tegnede og filmede deres idéer, som også omfattede p-huse, Uber-løsninger, bycykler og meget mere. Innovation Pilot-kurset er netop blevet obligatorisk for alle studieretninger på diplomingeniøruddannelsens femte og sjette semester, fortæller Sara Grex, som er kursusansvarlig på Innovation Pilot: „Vi ønsker, at alle diplomingeniører har kompetencer inden for innovation og tværfaglighed. De skal have redskaberne til at drive en innovationsproces, og det handler om meget mere end at finde på nye løsninger. Det handler især om at kunne undersøge et problem fra flere vinkler og undgå at gå i ’løsningsmode’ med det samme. Det er i processen med at afdække et problem, at de overraskende løsninger kan opstå,“ forklarer Sara Grex. I kurset arbejder de studerende i hold på tværs af deres studieretninger og gennemgår to forløb, hvor de samarbejder med virksomheder, der har konkrete problemstillinger, som de studerende kan arbejde med. I alt stiller fem større og 20 mindre virksomheder med opgaver. Innovation Pilot-kurset slutter den 30. november med en demo-dag på Ballerup Campus, hvor de studerende fremlægger deres løsninger for virksomhederne og deres medstuderende. Et dommerpanel skal vurdere idéerne, og naturligvis skal der kåres en vinder. På Innovation Pilot-kurset får de diplomingeniørstuderende redskaber til at finde på nye løsninger og drive en innovationsproces. The Innovation Pilot course gives the BEng students tools for finding new solutions and run an innovation process. ■■Få mere at vide Morten Albrechtsen, direktør, Nanovi, ma@nanovi.com Af Tom Nervil Medico-virksomheden Nanovi er gået fra at være en spinout fra DTU Nanotech med spændende muligheder til nu at kunne sende et kommercielt produkt på markedet. Nanovi har nemlig fået en såkaldt CE-godkendelse af sit produkt, Bio- Xmark, og dermed lover fremtiden godt for virksomheden, som har kørt med underskud i hele sin fireårige levetid, mens udviklingen af produktet har stået på. BioXmark er en biomarkør, der kan anvendes ved strålebehandling. Der er tale om et unikt produkt inden for kræftbehandling, som bruges til at markere f.eks. kræftknuder med et materiale, som er flydende, før det sprøjtes ind i patienten. Efter indsprøjtningen øges viskositeten af materialet hurtigt, så det danner et gel-lignende implantat med høj røntgenkontrast. Dette gør det muligt at se tumorvæv på røntgenbilleder. Fordelen er, at gelen sætter sig helt præcist i tumoren, så man kan give en meget målrettet strålebehandling. Materialet er dannet af et kulhydratbaseret røntgenkontrastmiddel og saccharose-acetat-iso-butyrat (SAIB), der allerede er godkendt til klinisk anvendelse. Nanovis direktør Morten Albrechtsen forventer, at den årlige omsætning vil ligge omkring 100 mio. kr. i 2019. Biomarkøren er udviklet i et samarbejde mellem flere partnere i Nanoguideprojektet, der i sin tid blev finansieret af Det Strategiske Forskningsråd. BioXmark indeholder ikke vand og frembringer derfor en høj kontrast (sort plet) på røntgenbilledet. BioXmark does not contain any water and therefore generates a high contrast (black spot) on X-ray images. FOTO NANOVI FOTO MIKKEL ADSBØL. 12  |  INNOVATION / INNOVATION  |    NR. 9·2016


DTUavisen1609
To see the actual publication please follow the link above