Page 18

DTU's Politikker 2016

18 DTU’S POLITIKKER UDDANNELSE Kandidatuddannelsen er en forskningsbaseret uddannelse på elitært teknologisk niveau, som sigter mod videnstunge stillinger i erhvervs- og samfundsliv. DTU’s forskeruddannelser (ph.d.) specialiserer til det højeste videnskabelige internationale niveau. Diplomingeniøruddannelsen er en erhvervsrettet uddannelse med en anvendelsesorienteret ingeniørfaglig specialisering. Det er en tværfaglig og udviklingsorienteret uddannelse tilrettelagt i tæt interaktion med erhvervslivet, som på 3½ år giver den studerende kompetencer især inden for udviklings-, implementerings- og driftsopgaver. En diplomingeniør forstår og kan anvende matematiske, teknologiske og naturvidenskabelige principper inden for et specifikt fagområde. Uddannelsen er struktureret af studieplaner, som er nøje tilrettelagt efter CDIO-uddannelseskonceptet. 1 Undervisningssproget er som udgangspunkt dansk, og de studerende lærer både dansk og engelsk fagsprog, således at de kan arbejde med engelsk som koncernsprog og kommunikere faglighed på begge sprog. Bacheloruddannelsen i teknisk videnskab er en forskningsbaseret ingeniørfaglig grunduddannelse, der kvalificerer til videre studier på kandidatniveau. Den studerende udvikler på tre år kompetencer til at kunne forstå, analysere og diskutere ingeniørmæssige systemer og problemstillinger. En bachelor i teknisk videnskab har en solid grundfaglighed i teknisk videnskab, it og naturvidenskab og er i stand til at forstå og anvende matematiske og fysiske principper og metoder. Bacheloruddannelsen er struktureret i en flagmodel med fire lige store elementer: 1) naturvidenskabelige grundfag, 2) teknologiske linjefag, 3) valgfrie kurser, og 4) projekter og almene fag. Undervisningssproget er fortrinsvis dansk, men kurser på engelsk introdu- 1 CDIO er akronymet for ”Conceive, Design, Implement, and Operate” og er som koncept også anvendt ved institutioner som MIT, KTH (Stockholm) og Chalmers (Göteborg). Principperne i CDIO er generelt gyldige for alle DTU’s ingeniøruddannelser.


DTU's Politikker 2016
To see the actual publication please follow the link above