Page 7

DTU's Politikker 2016

DTU’S POLITIKKER 7 UDDANNELSE Undervisning og læring Undervisning, vejledning og udvikling af uddannelser er forankret i DTU’s faglige miljøer. DTU’s aktive forskere udgør den væsentligste del af underviserkorpset, og alle videnskabelige medarbejdere står til rådighed for undervisning eller vejledning. Dokumenterede undervisningskvalifikationer har afgørende betydning ved ansættelse af medarbejdere med undervisnings- og vejledningsopgaver på DTU. DTU’s undervisere udvikler løbende deres pædagogiske og didaktiske kompetencer ved aktiv deltagelse i kurser, seminarer, netværk, bidrag til konferencer og ved publicering, der bl.a. trækker på relevant forskningslitteratur om universitetsundervisning. Erfaringsudveksling mellem undervisere og diskussion af undervisningsrelevante emner mellem kolleger er en del af undervisningskulturen. Hvert semester evalueres og diskuteres undervisning og eksamen i en åben dialog mellem studerende og undervisere. DTU skaber incitamenter for god undervisning og undervisningsudvikling. DTU’s uddannelser er tilrettelagt således, at der er progression gennem uddannelsens kurser og projekter, og at de studerendes udvikling af forskellige typer viden, færdigheder og kompetencer foregår i en integreret proces. Kurser og andre uddannelseselementer er beskrevet i form af læringsmål, som beskriver den viden, de færdigheder og de kompetencer, de studerende opnår ved at gennemføre aktiviteten. Uddannelserne er tilsvarende beskrevet ved læringsmål. Læringsmålene omhandler det teknisk-naturvidenskabeligt faglige, de personlige og sociale kompetencer og ingeniørmæssige syntese- og systemkompetencer. Progressionen i uddannelsesforløbet er understøttet af studieplaner eller forudsætningskæder mellem de en


DTU's Politikker 2016
To see the actual publication please follow the link above