Page 8

DTU's Politikker 2016

8 DTU’S POLITIKKER UDDANNELSE kelte kurser og uddannelseselementer og er afspejlet i undervisningens tilrettelæggelse, læringsmål og valg af eksamensformer. Udvikling af teknisk-naturvidenskabelige, personlige og sociale kompetencer integreres i undervisningen med udviklingen af ingeniørmæssige syntese- og systemkompetencer. Denne integration styrkes gennem undervisningsformernes variation og mangfoldighed og betyder, at læringsaktiviteter forener den samtidige læring af forskellige kompetencer. E-læring indarbejdes som et integreret og værdiskabende element i uddannelserne som et supplement til – ikke en erstatning for – fremmødeundervisningen. Sigtet er at understøtte, at de studerende arbejder bedre og lærer mere, samt at imødekomme de studerendes forskellige forudsætninger og læringsstile. Samspillet mellem kursusindhold, læringsaktiviteter, læringsmål og bedømmelse er optimeret i anerkendelse af, at eksamen er styrende for de studerendes studiestrategier og læring. Derfor lægger DTU vægt på en tæt overensstemmelse mellem undervisning, læring og eksamen, og på at læringsmål bliver bedømt ved eksamen. DTU’s uddannelser ligger aldrig inden for et enkelt institut eller fagområde, men er opbygget som fælles uddannelser på tværs af universitetet. Uddannelserne følger en overordnet struktur, der sikrer det polytekniske grundlag og uddannelsernes progression. De fire modeller for DTU’s fuldtidsuddannelser er beskrevet i appendiks. Forskningsbaseret og anvendelsesorienteret uddannelse DTU’s uddannelser er forskningsbaserede og anvendelsesorienterede. Vægtningen mellem forskningsbasering og anvendelsesorientering varierer mellem DTU’s diplomingeniør-, civilingeniør- og ph.d.-uddannelse. De studerende lærer at forholde sig konstruktivt og kritisk til forskningens


DTU's Politikker 2016
To see the actual publication please follow the link above