Dimittendanalyse af DTU’s civilingeniører og diplomingeniører | DAMVAD Analytics
Figur 5.2
Spørgsmål kun stillet til diplomingeniører: I hvilket omfang gælder følgende om din uddannelse?
i alle fire faser i ingeniørmæssige problemstillinger
27
meget høj grad”, "i høj grad" eller "i nogen grad" (i alt 62%), svarer hele 34 % ”i mindre grad” eller "slet
ikke".
Der er ligeledes variation, når dimittender spørges ind til, om uddannelsen styrkede deres evne til at
arbejde i internationale sammenhænge eller deres forretningsforståelse (de sidste 2 spørgsmål). Her
svarer henholdsvis 64 % og 61 % "i meget høj grad”, ”i høj grad” eller "i nogen grad" mens henholdsvis
32 % og 38 % svarer ”i mindre grad” eller "slet ikke".
Der er større enighed blandt diplomingeniører omkring, at uddannelsen er praksis- og
anvendelsesorienteret, og at den styrkede deres evne til at arbejde tværfagligt. Henholdsvis 91 % og
92 % svarer, at det i meget høj, høj eller nogen grad gælder. Sidst svarer 84 % positivt (i nogen, i høj
eller i meget høj grad), hvad angår uddannelsens evne til at styrke deres innovationskompetence, som
primært udgøres af svarkategorien "i nogen grad" (39 %).
22%
21%
12%
9%
7%
39%
21%
21%
33%
14%
45%
44%
34%
33%
39%
33%
24%
27%
9%
23%
27%
6%
6%
11%
0% 20% 40% 60% 80% 100%
Min uddannelse har rustet mig til at operere
Min uddannelse var praksis-og
anvendelsesorienteret
Min uddannelse styrkede
min evne til at arbejde tværfagligt
Min uddannelse styrkede
mine innovationskompetencer
Min uddannelse styrkede min evne til
at arbejde i internationale sammenhænge
Min uddannelse styrkede
min forretningsforståelse
I meget høj grad I høj grad I nogen grad I mindre grad Slet ikke Ved ikke / Ikke relevant
Endelig præsenterer figur 5.3 resultater omkring uddannelsens evne til at styrke internationale
kompetencer. Spørgsmålene er stillet til alle dimittender (civilingeniører og diplomingeniører).
Generelt er resultaterne fra civilingeniørerne mere positive end fra diplomingeniørerne.
Kilde: DAMVAD Analytics på baggrund af UFM’s spørgeskemaundersøgelse til dimittender, som dimitterede i perioden 1. okt. 2015 – 30. sep. 2017, og
som har angivet at de har været eller er i beskæftigelse. Se populationsafgrænsning i bilag.
Note: N = 349. De fire faser i ingeniørmæssige problemstillinger henviser til Conceive, Design, Implement, Operate. Underspørgsmålet ”Min uddannelse
har rustet mig til at operere i alle fire faser i ingeniørmæssige problemstillinger” blev oprindeligt stille på følgende måde: ”I hvilken grad har
uddannelsen rustet dig til at operere i alle fire faser i ingeniørmæssige problemstillinger - Conceive, Design, Implement, Operate?” I figuren er
svarmuligheden ”Ved ikke / Kan ikke vurdere” i spørgsmålet erstattet af ”Ved ikke / Ikke relevant”.